INTERVJU: Åke Larsson, Special-Elektronik AB

INTERVJU: Åke Larsson, Special-Elektronik AB

Involverade i de största AV-projekten i branschen

Text & foto: Peter Fredberg

Publicerades ursprungligen i nr 05-17

Special-Elektronik är en ledande distributör inom AV-teknik, belysning, hemautomation och kabel-tv/fiberoptik. Verksamheten är inriktad på den skandinaviska marknaden, men vissa produkter representeras även för övriga Europa. De jobbar i dag med några av världens främsta fabrikat inom styrsystem och digital infrastruktur, när det kommer till just AV-teknik. Vi besöker huvudkontoret i Karlstad där vd:n Åke Larsson visar oss runt och berättar mer om verksamheten. 

Vi har varit involverade i de största projekten i branschen. Men eftersom det inte är våra direktkunder så är det lite känsligt att prata om de olika uppdragen.

Allt startade 1970 och under 70- och 80-talet var de i första hand ett installationsföretag inom antenn- och kabel-tv. Under 80-talet hade de även en egen produktion och tillverkade en hel del RF-elektronik med export till Europa och Asien.

– I början på 90-talet kom vi fram till att vi skulle fortsätta med fokus som distributör, men samtidigt kom en ekonomisk dipp i Sverige. Vi tvingades att minska personalstyrkan och till slut var vi bara sex personer kvar. 1998 omsatte vi tolv miljoner kronor när vår nya AV-avdelning fick en riktig skjuts framåt. Vi fick en order att förse alla Telia-butiker runt om i Sverige med AV-utrustning. En order värd 12 miljoner kronor, det blev ett rejält startskott, säger Åke.

I dag jobbar 41 personer i företaget och de har säljkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och ett hemmakontor i Halmstad. Huvudkontoret ligger med sina dryga 2 600 kvadratmeter i Karlstad.

– Det unika med huvudkontoret är att det är byggt som ett stort showroom. Tanken är att inspirera våra besökare och samtidigt presentera allt vi kan erbjuda inom teknik och funktionalitet. Här kan du få nya idéer om hur du kan använda den senaste tekniken och vilken typ av tekniska lösningar det finns på marknaden. Vi besöks av allt ifrån arkitekter till konsulter och kunder som vill delta i våra populära utbildningar eller diskutera projekt. Tanken är att besökaren ska gå härifrån med ny kunskap och ett leende på läpparna.

Vad Special-Elektronik inte gör

Det finns tre saker som Special-Elektronik inte gör: De säljer ingenting till slutkund, bara Business-to-business. De installerar ingenting och de programmerar ingenting. Allt annat kan de lösa och stå till tjänst med. 

– Vi har tre affärsområden. Det största är Pro AV, alltså ljud, bild, belysning och integration, där ingår även Digital Signage och CCTV. Det andra området är smarta hem med allt ifrån multirum-ljud och intelligent belysning till lösningar för integration av all AV-teknik i hemmet. Det tredje området är kabel-tv och fiberoptik, allt som har med tv-distribution att göra, inklusive mätinstrument. Det är inte sällan som dessa inriktningar hänger ihop, beroende på vilka vi jobbar med i ett speciellt projekt.

Går in för att kunna tekniken i alla aspekter

De lever som de lär och älskar ny teknik. Nyckel eller kodlås? Hopplöst föråldrat i dag. Här visar de upp möjligheten med en hand-scanner som läser av din handflatapå under en sekund för att öppna dörren till huvudkontoret.

I personalstyrkan finns supporttekniker, tekniska säljare, innesäljare, projektledare, AV-experter, marknads- och ekonomiavdelning samt inköp och logistik.

– Vi är inte en distributör som bara säljer utrustning, vi går in för att verkligen kunna tekniken vi levererar, i alla aspekter. Det är en förutsättning för att vi ska kunna ta till oss all ny teknik som kommer i en allt snabbare takt, och vi utbildar vår personal kontinuerligt. En del utbildning sköts inom företaget genom att en produktansvarig utbildar sina arbetskamrater, och en del utbildning sker i samarbete med våra leverantörer när de presenterar ny teknik. Vi besöker även mässor frekvent för att snappa upp vad som är på gång i branschen.

Teamets nisch är ett gediget tekniskt kunnande kring de produkter de levererar, deras support samt service och omsorg för sina kunder i alla led.

– Vi ser till att kunden verkligen får de tekniska lösningar de behöver för att lösa sitt uppdrag. Det bygger väldigt mycket på ett aktivt samarbete. Vi samlar inte på fabrikat, utan all utrustning vi säljer är sådant som vi själva skulle vilja använda oss av. Utöver att leverera all kringutrustning när det kommer till AV-teknik, är vår bas styrsystem och infrastrukturen för digital AV-teknik. Det egentliga hjärtat i tekniken. Här jobbar vi med Crestron, som är världsledande på styrsystem. De startade 1973 i USA och har den största utvecklingsavdelningen i hela AV-branschen med cirka 3 000 medarbetare runt om i världen.

Special-Elektronik jobbar med de bästa varumärkena på marknaden, bland annat Panasonics projektorer, displayer och kameror. Wolfvision för visualizers, Middle Atlantic för 19-tums-rack och Epiphan för video capture och live-streaming.

– Våra säljare ska även kunna sköta first line-support åt våra kunder, samtidigt som de kan hjälpa till att designa anläggningar och vara den som leder kunden rätt. Detta är något vi brinner för.

Att lotsa rätt

Deras teknik och lösningar har levererats till universitet, kyrkor, idrottsanläggningar, sjukhus, hotell, företag och till stat och kommun.

– Vi har varit involverade i de största projekten i branschen. Men eftersom det inte är våra direktkunder så är det lite känsligt att prata om de olika uppdragen. Men utan att säga för mycket har vi nu blivit delaktiga i Sveriges just nu största AV-projekt. Det handlar om att utrusta 600 mötesrum och det är ett väldigt komplicerat och ambitiöst projekt.

Uppdragen skiljer sig en hel del åt beroende på vem kunden är och vilken typ av projekt det handlar om.

– En del installationsföretag är ganska självgående och gör allting själva och beställer bara den teknik de behöver till sina uppdrag. För att leverera system till ett större projekt krävs det mycket planering och ett tätt samarbete med kunden. Vissa har behov att ta med oss ut till slutkund för att tillsammans hitta de bästa lösningarna. Det skapar en trygghet hos slutkunden när det är flera parter som jobbar tillsammans för att lösa uppdraget. Har man ett mer komplext uppdrag kanske man vill ha med sig slutkunden till oss. Dels för att de ska få träffa oss, och dels för att i lugn och ro kunna gå igenom hela projektet på plats, samtidigt som de får inspiration i vårt showroom.

Även proffs på rack

Teamet hjälper även sina kunder att bygga in färdiga system för styrning av ljud, bild, belysning och nätverk i 19-tums-rack, om kunden vill slippa monteringen och få det färdigt för installation och programmering. De har personal som är proffs och som inte gör annat än bygger och monterar teknik i rack och konfigurerar matriser i en kontrollerad miljö.

– Om kunden vill ha tredjepartsprodukter, som vi normalt inte levererar inbyggda i sitt system, så monterar vi det också. Det är bara för kunden att skicka den tekniken till oss så löser vi det. I en installation är det också avgörande att ha den senaste och rätta mjukvaran i alla delar och vi utför även sådana uppdateringar om kunden vill ha hjälp med det.  

De har byggt ut sitt lager tre gånger de senaste tio åren och varje gång har de tyckt att de tagit i så det räcker. I dag är lagret 950 kvadratmeter och största delen med full takhöjd, men nu funderar de på att bygga ut igen.

De har byggt upp en väldigt effektiv logistikorganisation genom åren och kan garantera att alltid leverera rätt produkt i rätt tid till kunden. Det är väldigt viktigt, framförallt i ett stort projekt där förseningar kan kosta mycket pengar.

– Ska kunden exempelvis bygga och leverera AV-teknik till 200 rum och har en tajt installationstid så paketerar och levererar vi utrustningen rum för rum eller våning för våning i god tid. Allt som underlättar för installatören att göra ett så bra jobb som möjligt hjälper vi gärna till med.

Dokumentation lika viktigt som all annan funktion

Kan du inte rita upp och planera anläggningen själv hjälper de till med ritnings- och CAD-tjänster. Det är också oerhört viktigt att du har dokumentation på din anläggning, 

– Där kan det slarvas en del faktiskt. Dokumentation över en installerad anläggning är något som kunden ska förvänta sig för att det ska kunna gå att ge service, support och göra modifieringar på ett bra sätt. Dokumentationen borde vara lika naturlig som vilken annan funktion som helst i systemet och det kan vi också hjälpa till med. När vi designar en anläggning måste vi ändå göra en ritning för att se att allt blir som det ska, och då finns ritningen redan som grund till dokumentationen. 

Egenproduktion

Special-Elektronik har alltid haft en viss egenproduktion och behöver kunden någon form av specialkablar så tillverkas de enligt önskade specifikationer. Under många år har de även haft en serieproduktion av uttagspaneler som är vanliga i både skolor och konferensrum. Helt enkelt väggkanaler med anslutningar för till exempel dator, HDMI, VGA, ljud och bild.

– Vår filosofi är att det inte finns någon anledning för oss att producera produkter som redan finns på marknaden. Men om vi kommer på bra idéer, om det finns något vi kan göra bättre eller om det finns ett hål på marknaden, då har vi möjligheten att utveckla sådana produkter och tillföra någonting nytt. Vi har just nu en del spännande produkter under utveckling, men det kan jag inte gå in på i dagsläget.

Reparationer på komponentnivå

I Karlstad finns också deras serviceverkstad med tre anställda servicetekniker. De utför reparationer på komponentnivå och där finns även en viss del av deras egenproduktion. 

I deras serviceverkstad jobbar tre anställda servicetekniker som kan utföra reparationer och service på komponentnivå.

– Förr i tiden var det ganska stora volymer när det kom till att reparera elektronik, men där har vi sett att det behovet har minskat kraftigt genom åren.  Det är ingen vinstdrivande verksamhet i sig att reparera utrustning, utan vi ser det som en support både internt och externt. Det gör att det går att minimera ner tiden för kunden om vi kan vi göra garantireparationer och andra reparationer här hos oss. Har kunden dessutom fler olika produkter från olika tillverkare som behöver service blir det enklare att skicka de olika fabrikaten till ett och samma ställe. Då ser vi om vi kan lösa det här hos oss eller om vi i vår tur skickar det vidare. Där blir vi en effektiv resurs. Vi har även telefonsupport och gör besök på plats. Ska vi sälja komplexa produkter så måste vi också ha en väl fungerande support, inget snack om saken.

Skräddarsyr unika utbildningar

Sedan 1995 har de hållit i olika utbildningar och när de startade var inriktningen kabel-tv och mätteknik. I dag håller de i utbildningar på olika nivåer inom bland annat programmering, nätverk, belysning och ljud i syfte att få ut en ökad kunskap i branschen.

– Vi håller också i ett antal utbildningar kring Crestrons produkter och programmeringsverktyg. Under vår och höst har vi kurser och olika certifieringsutbildningar nästan varje vecka och vi skräddarsyr också unika utbildningar för våra kunder.

Populäraste tekniken idag?

– Svår fråga! Vi älskar all ny teknik och det vi gillar mest handlar om integration. Utrustning som passar ihop med annan utrustning, och som genom att koppla ihop dem kan skapa en större funktionalitet. Teknik för att kunna automatisera användandet av modern och avancerad AV-utrustning och göra det enkelt att hantera är också väldigt efterfrågat av våra kunder. 

En annan trend Åke och hans medarbetare märker av är att det kommer mycket mer direkta frågor från slutkunderna. De vill ha hjälp med att knyta ihop sina olika mötesrum och kontor runt om i Sverige eller världen och centralt kunna ha kontroll på funktionerna i alla rum. 

– Om de har 100 mötesrum så är det viktigt att veta hur mycket beläggning de olika rummen har. Behöver de minska eller öka antalet rum?  Hur mycket används de olika projektorerna och hur mycket används videokonferensen? De vill helt enkelt få ut en mängd viktig användarstatistik som underlättar beslutsfattandet när det kommer till den egna AV-tekniken i framtiden. En annan trend är att det i dag går allt mer mot öppna kontorslandskap och då har du hela tiden behovet av att ha mötesrum tillgängliga och därför ökar också behovet av bra AV-teknik. Sedan har vi sett att även om det inte alltid finns innehåll och behov för 4K så kommer det också starkt i dag. Infrastrukturen, bildskärmar och projektorer förväntas klara det formatet och den utvecklingen går snabbare än vad många kanske förväntar sig. 

A och O vid inköp av AV-teknik

När du ska skaffa egen AV-teknik är nummer ett på listan att tänka igenom vad du vill ha utrustningen till. Om du inte har kunskap om vad som behövs för att lyckas kan en sådan enkel sak som att köpa projektor och duk bli en ren prisfråga, utan tanke på vilken funktionalitet du egentligen är ute efter.

– Köper du den billigaste utrustningen kommer du ofelbart bli besviken. Du ska se AV-tekniken som ett viktigt verktyg. Mötesteknik är till för att göra mötet bättre och effektivare. Tekniken ska stötta dig så att du kan göra ditt jobb på ett bättre sätt och nå fram med ditt budskap. Tänk även framåt när det gäller uppdateringar, service och support på din utrustning.

Har ni något nytt spännande projekt på gång just nu?

– Ja, det har vi, men jag får hålla igen lite där!

REPORTAGE: Teletech

REPORTAGE: Teletech

BRANSCHNYHET: Anställda och styrelseordförande investerar i Intinor AB

BRANSCHNYHET: Anställda och styrelseordförande investerar i Intinor AB