INTERVJU: Martin Malmqvist, Filmgate

INTERVJU: Martin Malmqvist, Filmgate

Bland barnmorskor och varulvar

Text: Peter Fredberg
Foto: Peter Fredberg & Filmgate

Hur jobbar man på inspelningsplats när det är dags för en tagning som ska innehålla VFX? Vi låter Martin Malmqvist som jobbar som compositor och supervisor på Filmgate Stockholm lotsa oss igenom processerna. 

Christian och Martin på Filmgates drygt fem kvadratmeter stora Stockholmskontor. Det behövs inga större ytor för att skapa fantastiska VFX-arbeten.

Filmgate startades 2006 av Sean Wheelan, Håkan Blomdahl, Andreas Hylander, Fredrik Averpil, Marcus Hejdenberg och Henrik Norin. Från början var tanken att jobba enbart med långfilm. Nu arbetar de även med tv-serier och reklam. Utöver kontoret i Stockholm, som faktiskt ligger i Ljudbangs lokaler, finns huvudkontoret i Göteborg. De är även baserade i London, men där sitter ingen och jobbar permanent. 
– Jag själv har varit med hos Filmgate i cirka fem år och de flesta som jobbar med VFX i dag är compositors, men de olika yrkesrollerna är ganska flytande, berättar Martin Malmqvist. Vi har två matte painters, två 3D-artister och en kille som jobbar med pipeline- och mjukvaruutveckling samtidigt som han är ansvarig för hårdvaran. Vi kan erbjuda hela paket när det kommer till postproduktion för både film och reklam, men vi blir oftast kontaktade för att skapa VFX. 

On Set Supervision och VFX på inspelningsplatsen

Men hur går det till på en inspelningsplats när en tagning ska innehålla VFX? Enligt Martin är det en process där planering och förberedelser är A och O. 
–  Det är verkligen jätteviktigt, men det är ännu viktigare att börja förberedelserna för en VFX-tagning redan under planeringen av inspelningen. Bäst resultat fås helt klart om det planeras ordentligt innan, och det resulterar alltid i mer flexibilitet och möjligheter överlag. 

Vilken teknik och vilka lösningar som behövs på plats beror helt på vad det är för inspelning. Ofta handlar det om att bestämma sig för om det ska vara greenscreen eller inte. Man kan även se till att filma extra element, kanske bara bakgrunden separat utan någon skådespelare framför för att underlätta i efterbearbetningen. Ibland måste de placera upp så kallade tracker markers för att kunna skapa en snygg match moving i efterbearbetningen. Dessa målas sedan bort ur det filmade materialet så det gäller att inte placera ut för många. 
– För att kunna göra ett bra jobb behöver vi samla in så mycket data som möjligt på set. Vad är det för kamera? Vad är det för linser på kameran? Och filmas det med riktig film eller digitalt? Vi tar även mått på inspelningsplatsen, så vi har en referens på vilken skala saker är i. Det är också bra att få med sig referensfotografier från inspelningsplatsen, där jag själv brukar komma hem med hundratals bilder.

När filmen väl kommer till Filmgate och arbetet ska inledas kan det ha gått ett par månader, och då är det skönt att ha bilderna att falla tillbaka på. 
– Något som är extremt viktigt är att verkligen fånga hur ljuset var på inspelningsplatsen. Då brukar vi använda en kromboll som reflekterar ljuset. Vi fotograferar av den och får en HDR-bild, (High Dynamic Range) där vi får med alla ljusvärden – från skuggor till högdagrar. Med hjälp av den kan vi ljussätta korrekt när vi väl börjar jobba och det är väldigt användbart. 

Kravet för VFX: en rejäl verktygslåda

För att klara av arbetet med VFX krävs en rejäl verktygslåda med ett antal funktioner. Nedanför listar Filmgate några av de allra viktigaste:

  • Compositing: Trots att jag jobbar med det, är det lite svårt att beskriva. De flesta har väl sett dåligt Photoshopade bilder, ett huvud som sitter på en kropp, men det är tydligt att det bara är inklippt. Det är så vi inte jobbar! En compositor ska bland annat kunna kombinera bilder från olika källor och få dem att fungera och se sömlösa ut. Att skapa en snygg bild, helt enkelt.
  • Matte Painting: Här handlar det ofta om att skapa bakgrunder i exempelvis Photoshop, antingen genom att kombinera olika fotografier eller måla upp någonting från scratch, eller både och. 
  • Clean Up/Paint: Egentligen är det en sorts enklare och mindre kreativ form av compositing. Det handlar ofta om saker som behöver tas bort. Exempelvis en sladd i bakgrunden eller om det är en medeltidsfilm och det kör förbi en bil.
  • Rotoscoping: Här jobbar vi med att frilägga olika lager i bilden. Om du har någon som går framför kameran och du vill byta ut bakgrunden men inte använde greenscreen, måste du frilägga siluetten av personen för hand. Man försöker helst undvika för mycket rotoscoping i en produktion då det tar lång tid att få till bra. Det är därför man gärna har green screen på inspelningsplats.
  • Tracking/Match moving: Det kan handla om att matcha en datorgenererad kamera, att få den att röra sig likadant som den riktiga kameran gjorde när filmen spelades in. Här använder vi en mjukvara som heter PF-Track, och det den gör är att försöka lista ut hur kameran har rört sig utifrån det filmade materialet. Sen kan du till exempel sätta en 3Dkaraktär mot den filmade bakgrunden och det ser ut som att de är filmade tillsammans. Det är en jätteviktig del, som är ganska teknisk och kan vara lite knepig att få till.
  • CGI: Det står helt enkelt för Computer Generated Images, och man menar ofta att skapa någonting i 3D. Saker som inte går att filma av olika anledningar, exempelvis drakar, rymdskepp, stora folkmassor, magiska eller farliga grejer.
  • Grade/Online/Conform: Grade är färgsättning av film, ett av de sista stegen. Det handlar mycket om att förmedla rätt känsla och att berätta historien. Ett mycket grovt exempel är att göra det tydligt att det är en nattscen genom att dra lite åt det blåa hållet. Online handlar om clean up eller visuella effekter, fast ofta med kunden närvarande. Det kan vara skönt för kunden att få se och bestämma eventuella ändringar direkt på plats. Conform är egentligen att sätta ihop allting efter klippning innan materialet exporteras. 

Späckat med teknik på liten yta 

När det kommer till datorer så har Filmgate inte köpt färdiga lösningar, utan  skapat och utrustat sina maskiner med tekniken som behövs. Allt från så mycket RAM-minne som möjligt till de absolut snabbaste grafikkorten som finns på marknaden. På Stockholmskontoret använder de Dell 4K-skärmar och alla artister använder Wacom-ritplattor för input. 
– Rendering är en sak som tar mycket tid och resurser. Ett klipp kan ta en hel natt, så för att hantera det använder vi oss oftast av render-farmar, som är ett kluster av datorer. Vi har en liten mindre farm i Göteborg som består av sex datorer. Vi har även tillgång till en större farm som är molnbaserad och har upp emot 30 datorer.

Denna mjukvara kommer vi faktiskt börja sälja. Den är inte helt färdigutvecklad, men är i slutskedet.

För 3D-modellering och generell 3D använder de Maya, sedan renderas materialet i V-Ray. När det kommer till compositing använder de Nuke och för projekthantering används ftrack. Det är browser-baserat så att de kan använda det direkt i exempelvis Chrome för projektplanering och hantering. Vissa delar av verktyget har Filmgate byggt ut själva med bland annat programmeringsspråket Python, för att skapa en version skräddarsydd efter deras behov. De har även en egenutvecklad mjukvara för att snabbt och effektivt skicka filer. 
– Det kan handla om ett par terabyte data för en film som vi behöver kunna synka, dels mellan Stockholm och Göteborg men även med våra kunder. Den mjukvaran klarar väldigt snabb filöverföring och den fungerar även bra om det finns en dålig uppkoppling någonstans. Kunden får en liten klient som de installerar, så kan vi smidigt synka filer med varandra. Denna mjukvara kommer vi faktiskt börja sälja. Den är inte helt färdigutvecklad, men är i slutskedet. 

Det behövs heller inga enorma ytor för att skapa effekter i världsklass. I Stockholm sitter Martin och hans kollega Christian Lindholm Thorsén på dryga fem kvadratmeter och på huvudkontoret huserar de övriga cirka tio medarbetarna på 150 kvadratmeter. 
– Vi har naturligtvis tillgång till ett darkroom där vi tar in material och har kundvisningar. Det är utrustat med en kalibrerad 2K Broadcast-monitor samt en UHD OLED-tv med 4K playback-stöd, för att kunna visa kunder eller regissörer materialet i en så bra kvalité som möjligt.

Barnmorskor och varulvar

Just i dagarna sitter teamet och jobbar med en italiensk film, A Ciambra, som ska upp i Cannes. I det projektet har det varit en hel del saker som behövts målas bort, exempelvis reflektioner och saker som inte gått att gömma när de använt pyrotekniska effekter. De jobbar också med en film som heter Wildling där de skapar varulvar med CGI. 

Att verkligen lyckas med att skapa människor är lite av den heliga graalen inom 3D i dag och många har kommit väldigt nära.

Snart är det också dags för Filmgate att dra igång med säsong sju av Barnmorskan i East End (Call the Midwife), BBC:s högst rankade tv-serie, där de skapar alla möjliga sorts effekter: allt från matte paintings till snö och clean up/paint för att kunna skapa 60-talets London. Minst två säsonger till kommer att göras av teamet på Filmgate. 
– Vi gjorde även en film som heter Howl, som också hade med varulvar på rollistan. Det är en spännande utmaning att få dem att se verkliga ut. Sådana uppdrag är alltid kul.

Dramaserien Call the Midwife (Barnmorskan i East End) fick stående ovationer för att ha belyst den av det tyska läkemedelsföretaget Grünenthal utvecklade läkemedelssubstansen Talidomids allvarliga biverkningar, även känt under varumärket Neurosedyn i Sverige under slutet på 50-talet. Substansen marknadsfördes som ett ofarligt sömnmedel för gravida kvinnor, men gav sedan fruktansvärda fosterskador. Filmgate har stått för VFX i denna känsloladdade episod.

En mer detaljerad insikt i hur det omfattande arbetet att färdigställa den fruktade varulven i skräckfilmen Howl gick till.

Vad är svårast för er att skapa i VFX i dag? 
– Att skapa människor snyggt i 3D är riktigt svårt och tidskrävande. Att verkligen lyckas med det är lite av den heliga graal inom 3D i dag och många har kommit väldigt nära. Kommer vi då göra en hel yrkeskår arbetslös? Så är det verkligen inte. Skådespelare kommer alltid att behövas, oavsett hur långt tekniken kommer. Titta på filmen Avatar, där är flera karaktärer helt i CGI, men det är ändå skådespelare bakom varenda karaktär. Det är en sak att skapa en figur, en annan sak att spela den karaktären.

Hur ser ni på VR när det kommer till efterbearbetningen? 
–  
Vi har hittills inte haft något sådant projekt inne ännu, men det är nog bara en tidsfråga. Det är ganska intressant eftersom det inte är en rektangel, utan ett sfäriskt format. På grund av det är det väldigt tidskrävande att sätta ihop och kommer ställa nya krav på oss som jobbar med VFX. Men samma företag som skapat Nuke, som vi använder, har verktyg för att arbeta med VR-material. Så den övergången kan nog bli relativt smidig även för oss, när det blir aktuellt. När det handlar om teknik i vår bransch är det väldigt spännande, för det händer saker mer eller mindre hela tiden. Just nu tittar vi lite extra på Houdini, som är ett program för effekter som exempelvis eld, vatten och explosioner. GPU-baserade renderare kommer allt mer och är också intressant.

UTE NU: Monitor September (Ljudinstallation)

UTE NU: Monitor September (Ljudinstallation)

PRODUKTNYHET: Sonnet Thunderbolt 3 Dual DisplayPort Adapter

PRODUKTNYHET: Sonnet Thunderbolt 3 Dual DisplayPort Adapter