REPORTAGE: BrightSign

REPORTAGE: BrightSign

”En mediaspelare ska inte innebära krångligheter.”

Text: Michael Dee
Foto: BrightSign

Digital signage växer rejält på alla fronter. För att uppnå önskad effekt krävs inte bara högkvalitativa displayer, utan också mediaspelare av samma höga standard. Och ett ofta förekommande företag i detta sammanhang är amerikanska BrightSign. Vi träffar vd:n Jeff Hastings som upplever den snabbt rörande branschen som spännande att arbeta i.

20 september 2016 lanserade BrightSign en ny modell i sin produktkatalog, BrightSign 4K. En mediaspelare för innehåll i 4K, med HDMI 2.0 och som stödde H.265-kodad full HD och som förvarade filer för 4K i samma storlek som 1080p. Detta innebar ett rejält genombrott inom kompression, säger Jeff Hastings, vd på BrightSign.

Jeff Hastings, BrightSigns vd, stormtrivs i en vibrerande och snabbt växande bransch som digital signage.

Jeff Hastings, BrightSigns vd, stormtrivs i en vibrerande och snabbt växande bransch som digital signage.

– BrightSign 4K fick enormt genomslag. Den var den produkt som alla gått och väntat på. Efter det uppnådde vi snabbt en viktig milstolpe för företaget, med totalt en miljon sålda mediaspelare.

BrightSign är ganska nytt som enskilt företag och grundades 2011. Det hade dock en förhistoria och uppstod ur ett annat företag som hette Roku, berättar Jeff.

– Roku grundades 2002, av Anthony Wood, mannen som uppfann den digitala videospelaren. Han blev också intresserad av digital signage och det ledde till att han började designa mediaspelare. Då, 2002, fanns det inte så många tillverkare inom sektorn, och Roku hade en klar filosofi som också kom att ligga till grund för BrightSign.

Roku lanserade de första produkterna 2003, säger Jeff och berättar att det var oerhört viktigt att göra en markering i branschen vad man var för sorts företag och vad man stod för.

– Rent prismässigt låg våra produkter i mellanprisklassen. Det var på grund av att digital signage då var relativt nytt, och vi ville få ett riktigt fotfäste. Så våra mediaspelare var solid state, enkla att använda, pålitliga och jämförelsevis billiga i service. Även om funktionalitet och smidighet är mycket bättre på de nya modellerna på grund av teknikens utveckling är våra grundläggande värderingar precis de samma.

USA var den första stora marknaden, berättar Jeff.

– Vi lanserade våra produkter i Europa 2008. Självklart hade vi alltid globala ambitioner, men det gäller att vara noggrann och se till att alla led fungera som de ska; produktion, distribution, service. Pierre Gillet hade nyckelrollen i den europeiska lanseringen och byggde upp det nödvändiga nätverket. Efter det lanserade vi på andra håll. Främst i Asien, som växer väldigt snabbt.

Marknaden har vuxit rejält och är i dag som en pyramid, säger Jeff och lyfter fram dagligvaruhandeln som speciellt stark, samtidigt som flera andra sektorer kommit igång, däribland transport och utbildning. Från att ha fokuserat på mellanprisklassen kom BrightSign att utöka produktkatalogen, berättar Jeff.

– För att tillgodose efterfrågan tillverkar vi mediaspelare efter olika budget: enklast möjliga signage eller riktigt avancerat.

Skillnad på innehåll och innehåll

Enklare content kan skapas med de verktyg som BrightSign erbjuder, säger Jeff.

– BrightSign är gratis mjukvara för PC som gör det lätt att designa och sköta content för våra mediaspelare, och uppdateras kontinuerligt. Det finns flera klara mallar att använda. Antingen för att designa hela displayen, eller dela upp den i zoner. Vi har också BrightWall, en mjukvara designad för att skapa till videoväggar. Allt innehåll kan kontrolleras med hjälp av vår BrightSign App. Den registrerar de BrightSign-mediaspelare som finns inom ett område så att kunden snabbt kan byta vad som ska visas. Praktiskt för till exempel klädkedjor och snabbmatsrestauranger. Digital signage är lättare och smidigare att jobba med än många tror.

Men det är skillnad på innehåll och innehåll, säger Jeff. BrightSign jobbar med ett antal partners som skapar innehåll för de kunder som behöver något alldeles spektakulärt, och bland deras partners finns Digicomm, Insteo och Red Dot Digital Media. Jag frågar Jeff hur dessa samarbeten går till och hur de fungerar utifrån klientens perspektiv.

– Vi betraktar innehåll som en del av den service vi kan erbjuda, och där har vi turen att kunna samarbeta med partners över hela världen som skapar ypperligt sådant. I Dubai anordnas ett evenemang som heter Shark Week. Där samarbetade vi med vår partner Digicomm som skapade en interaktiv installation där det ingick en AV-hajbur, som kunde skapas och spelas upp tack vare en finess på våra mediaspelare, The Luma Key Masking Feature. Den gör det möjligt att lägga grafik och video över den video som visas på ett sömlöst sätt. Effekten är fantastisk.

Skilda behov

Digital signage börjar nu dyka upp lite varstans. Den största förändringen som Jeff ser är att behoven nu är mer skilda än tidigare.

– Det finns i dag en väldigt stor marknad för väldigt enkel digital signage, och därmed enklare mediaspelare. Det som driver branschen framåt på den högre nivån är förväntningarna på interaktivitet och en allt effektivare marknadsföring, och det på det personliga planet. När folk använder sina telefoner och plattor är de vana att det sker snabbt och på sätt som är relevant för dem. De kommer att ha precis samma förväntningar på kvalité och standard på digital signage och det är detta som branschen måste uppnå. Det handlar alltså om att leverera interaktivt innehåll som engagerar.

Utställningen Stolen Heart visades i New York hösten 2017. Där ingick projiceringsmappning i 3D, som gjordes möjlig med hjälp av mediaspelare från BrightSign.

De flesta mediaspelare används i dag i kommersiella syften. Displayer i butiker eller till att förmedla information, som till exempel virtuella assistenter på flygplatser. Men de används också i andra sammanhang, berättar Jeff.

– Ett av de mest spännande och givande projekten vi varit inblandade i var Stolen Heart, en utställning som visades på Leo Baeck Institute i New York. Den handlade om hur nazisterna beslagtog judiska egendomar i Berlin åren 1933 till 1945 och den betydelse som judarna haft för stadens ekonomi, kultur och vetenskapliga institutioner. Där ingick bland annat flera stora displayer, med projiceringsmappning i 3D, där besökarna kunde se nazisterna successivt plundra judarna. Innehållet i utställningen var skapat av C&G Partners och spelades upp med våra 4K XT1143.

Säkrade system

Enligt amerikanska IHS studie Global Market for Digital Signage har BrightSign mer än dubbelt så stora marknadsandelar än sin närmsta konkurrent. Men hur uppnår man det rent tekniskt?

– Om vi tar det historiskt så var det så att digital signage var baserat på arbete som utfördes på PC, eftersom det var den vanligaste typen av dator. Det är fortfarande väldigt mycket videoavkodning som utförs på PC. Men vilken dator som folk än använder, PC eller Apple, behöver den uppdateras då och då. Vad som nog särskiljer PC är att när de kraschar, ja, då kraschar de rejält, och då behövs det en IT- person för att ta hand om problemet. Inom digital signage resulterar detta i en blå skärm. Vad vi har gjort är att säkra systemen i våra mediaspelare så att de lagar sig själva. Det behövs alltså ingen IT-person att se över systemen. Det är därför våra mediaspelare är så pålitliga, vilket gjort att vi har kunnat växa år efter år.

Jeff säger att en mediaspelare ska vara som en apparat i hemmet. 

– En mediaspelare ska vara som en brödrost. Den är designad och tillverkad för att rosta bröd. Du skulle inte använda en ugn till det. Samma sak med en mediaspelare. Den ska vara robust och lätt använda. Inte en massa krångligheter.

Utrustning i fokus

XT-serien

– Den (XT243) har vår mest kraftfulla videomotor med dubbel videokodning av 4K- och full HD-video samtidigt. Den stöder H.265-kodad 4K HDR och full HD-video, har medieprofil CEA HDR10m med 10-bitars färgdjup och 4:2:0, samt dubbel videoavkodning av två full HD-videor. Den är utrustad med vår mest kraftfulla HTML5 återgivningsmotor, gigabit-Ethernet, digitalt ljud, interaktiva kontroller, GPIO, IR och M.2 SSD. XT1143 har samma funktioner, plus dubbel USB, seriekontroll och HDMI 2.0-ingång för att spela upp innehåll från till exempel radio.

XD-serien

– Motorerna är något mindre kraftfulla i den här produktfamiljen, men de räcker mer än väl till de flesta behov. XD1033 är dessutom utrustad med dubbel USB och seriell kontroll. Nästa familj är HD-familjen, med två mediaspelare, HD 233 och en något mer avancerad, HD 1033.  

LS243 & HO523

– Det uppstod ett behov av billiga mediaspelare som var pålitliga. Vi märkte nämligen att mindre butiker hade börjat använda Android, Raspberry Pi och PC för att driva enklare typer av digital signage. Detta för att spara pengar. Problemet med de här typerna av konsumentteknologier är att de inte är designade och tillverkade för detta. Resultatet är att de ofta strejkar och resultatet är en blå skärm. Vilket inte bara är pinsamt utan också kan påverka försäljning och ställa till andra problem. Det krävs en riktig mediaspelare för att ta hand om uppgiften, så därför lanserade vi BrightSign LS423. Den stöder H.265-kodad video i full HD 1080p60, 100base-Ethernet, BrightBeacon, Audio Out via USB, med mera.

– HO523 är vår första OPS-kompatibla mediaspelare och erbjuder sömlös integration med OPS-displayer. Den är utrustad med en JAE TX25 för smidig koppling till video, USB eller annan källa. Den har också interaktiva kontroller som sköts med GPIO och UDP. Den används bland annat i snabbmatsrestauranger och på informationscenter där det behövs interaktiva displayer.

PRODUKTNYHET: Adamson Systems nya line array-högtalare en kompakt, lätt och kraftfull historia

PRODUKTNYHET: Adamson Systems nya line array-högtalare en kompakt, lätt och kraftfull historia

REPORTAGE: Sverigefinska folkhögskolan, Haparanda

REPORTAGE: Sverigefinska folkhögskolan, Haparanda