REPORTAGE: Panasonic "Transitions", Milano

REPORTAGE: Panasonic "Transitions", Milano

Firade 100 år med massiv installation i Europas designcentrum

Elektronikjubilaren bjöd in fackpress från hela Europa till en heldag i kontinentens designcentrum Milano. I centrum på konstmuseet Pinacoteca di Brera stod en kupolformad installation, vars innanmäte demonstrerade en harmonisk kombination av ljud, ljud och luftventilation som nog inte lämnade någon oberörd. 

När vårvärmen nått Skandinavien i mitten på april vaknar den italienska miljonstaden Milano till på riktigt. Det är som så att den här tiden på året är då som den vibrerande Milano Design Week (Fuorisalone) äger rum och möblerar om det pittoreska designcentrumet så att varenda beståndsdel andas innovation och nytänkande. Och en av de prominenta gästerna under detta evenemang är Panasonic. För den som är helt främmande för  elektronikjättens lokala avtryck, bygger det på ett starkt band till Pinacoteca di Brera, med vilka man sedan funnit sig vara sig på samma väglängder.

Pinacoteca di Brera, Milanos offentliga konstmusuem, och Panasonic må komma från skilda världar. Medan den ena i år firar hundra år som elektroniktillverkare, sträcker sig den andras historia så långt tillbaka som till slutet på 1700-talet, då konstinstitutionen Brera-akademin (Accademia di Belle Arti di Brera) grundades. Men sedan en tid tillbaka har ett samarbete slagit rot, där bägge ser en tydlig koppling mellan konst och teknologi, och att det ena inte utesluter det andra. För det andra delar parterna tydliga visioner kring hållbarhet, i vilka människans klimatavtryck har en bestående plats under luppen. På så vis har Panasonic erhållit något som närmast kan beskrivas som en honnörsplats här i Milano, vilket har resulterat i att man kammat hem utmärkelser så som People’s Choice Award och Milano Design Award för fjolårsinstallationen Electronic Meets Crafts, i vilken konsthantverket möter ljus och projicering och triggar sinnena. I år satsade man ännu större, genom "Transitions". 

"Transitions" & "Air Inventions"

Panasonics designer Ryoto Uschida framför det kupolformade verket på Palazzo di Breras innergård. 

När den inbjudna fackpressen når Palazzo di Brera, palatset som inhyser konstmuseet Pinacoteca di Brera, blir det uppenbart att hundraårsstrecket är en big deal för Panasonic – innergården ockuperas nämligen av en paviljong i form av en hiskelig vattendroppe på 20-meters diameter, designad av Panasonics Ryoto Uchida, och stjäl uppmärksamheten från den heroiska statyn porträtterande Napoleon som den romerska guden Mars.

Vattendroppen är en del av konceptet "Transitions", som enligt Panasonic själva "representerar företagets beslutsamhet att ta itu med förändringar och utmaningar i en okänd framtid och samtidigt är sanningsenliga och i linje med Panasonics historia och traditioner." Och inuti vattendroppen ryms dagens huvudsakliga attraktion, installationen "Air Inventions", en installation som använder tillverkarens luftkonditioneringsteknik Silky Mist (en dimmbildare för kombinerade mikrodroppar av vatten och luft) och Nanoe X (en luftrenare) för att skapa bilder, ljud och ljus.

Efter att det första steget in i den vattendroppsformade skapelsens paviljong har landat, börjar det knaka och knarra under fötterna  "Air Inventions"-upplevelsen är i gång. 

Om tanken var att skapa en lugnande atmosfär redan vid entrén, lyckades man; den dämpade, mjuka belysningen och den småkyliga temperaturen har gjort att sorlet från korridoren bakom oss har försvunnit och ersatts av en tystnad med en hängande spänning i luften. Enbart knarrandet och knakandet från kiselstenarna under ett fåtal åskådares skosulor är vad som hörs.

Plötsligt släckas rummet ned totalt, för att kort därefter låta de 4K-kapabla projektorerna PT-RQ32 (27 000 lumen), bestyckade med fisheye-objektivet ET-D3LEF70, förvandla insidan av kupolen till en nattsvart miljö upplyst av vad som närmast kan beskrivas som ett hav av svävande eldflugor. Omgiven av projiceringarna och den ambienta ljudridån, vaggas man med, och när fläckarna till slut lättar från marken förs man vidare in till huvudnumret.

Den atmosfäriska ridån stärks och sveper omkring en. På kupolens innanmäte projiceras en cirkulerande portal skiftande i former som om den befann sig ett epicentrum av havsströmmar. Till slut exploderar den och växer, stilla, stilla till ett moln som rör sig närmare och närmare. Här kommer de redan från början närvarande teknologierna Silky Mists och Nanoe X:s mikrodroppar in som allra starkast, och inbringar känslan av att man på håll träffats av ett lätt skyfall från vattendetonationen. En vacker slutkläm på en positivt omtumlande – och uppfriskande – resa. En som inte enbart talar teknologi ned på molekylnivå och tunga specifikationer, utan som genom samröre med konsten även demonstrerar ett existentiellt budskap – globalt och individuellt. 

Starta klippet här nedanför för att för en stund ta dig till Milano och Panasonics installation. 

INTERVJU: Lotta Hammarstrand (Ljusdesigner)

INTERVJU: Lotta Hammarstrand (Ljusdesigner)

BRANSCHNYHET: Shure tillkännager Benum som ny distributör i Sverige

BRANSCHNYHET: Shure tillkännager Benum som ny distributör i Sverige