TEST: Sony PXW-Z90 & Canon XF400

TEST: Sony PXW-Z90 & Canon XF400

Prisvärda 4K-kameror med brett applikationsspann

Text & foto: Jonas Nimmersjö

I höstas släppte Sony en ny kamera, PXW-Z90, som till det yttre är identiskt lik PXW-Z70. I samma segment finner vi även nya kameror från Canon, XF400 och XF405. Efter en jämn match mellan kamerorna kunde vi konstatera att här inte finns någon förlorare, men att den ena drar det längre strået när det kommer till design, medan den andra är snäppet vassare när det ska navigeras runt bland funktioner.

SONY PXW-Z90
TYP Semi-professionell videokamera/handkamera
SENSOR Entums Exmor RS CMOS-sensor
UPPLÖSNING Cirka 14,2M pixlar (16:9) / cirka 12,0M pixlar (3:2)
VIDEO AVCHD, XAVC QFHD, XAVC HD, (MPEG HD/HD420/HD422 med betald uppgradering)
1920x1080/50p, 3840x2160/25p
SLOW MOTION Super Slow Motion 1080p 50i, upp till 1 000 bilder per sekund
LJUD 2 x XLR, inbyggd stereomikrofon
OBJEKTIV 12x optisk zoom Zeiss Vario-Sonnar (motsvarande 29–348mm), bländare f2,8–f4,5, filterdiameter 62mm
WI-FI IEEE 802.11 b/g/n, NFC
HÖRLURSUTGÅNG Ja, stereo 2,5 mm
HDMI Typ A
USB Mini-B
SDI-UTGÅNG BNC 3G/HD/SD
STRÖMKÄLLA Batteri 7,4 volt, DC in 8,4 volt
GAIN -3, 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 24, 27, 30, 33dB, AGC
SLUTARTID 1/8 till 1/10 000 sekund
SKÄRM/SÖKARE Skärm (pekskärm) 3,5 tum, cirka 1 560 000 punkter. Sökare OLED 1,0 cm, cirka 2 360 000 punkter
MINNESKORTPLATSER 1x SD/SDHC/SDXC och Memorystick Pro Duo, 1xSD/SDHC/SDXC
STORLEK OCH VIKT 121 x 104 x 274 mm (med motljusskydd och stor ögonmussla). Cirka 1 390 gram (med tillbehör och batteri)
PRIS 29 900 kronor exklusive moms
TILLVERKARE Sony, pro.sony.se

I detta test var det meningen att vi skulle ställa dessa kameror mot varandra. Men det som från början var tänkt att bli en riktig ”shootout”, blev på grund av olika omständigheter två tester med omkring fyra månader emellan. När vi testade Sony PXW-Z90 var det vinter, snö och kallt. När vi testade Canon XF400 var det vår med högsommarvärme och inte ett moln på himlen. Vi tänker trots detta försöka och tror att vi kan ge båda kamerorna rättvisa utlåtanden. Och hoppas att vädret och vårt minne inte hindrar oss att förmedla hur vi upplevde kamerorna. Canon XF400, som vi testade, har ingen SDI-utgång. Sony PXW-Z90 har det och vill du ha det i en Canon så får du titta på Canon XF405 som är identisk med XF400 förutom att den också har en SDI-utgång.

Det segment som dessa kameror ligger i är i bland lite svårt att definiera. Kamerorna i testet är så kallade semi-professionella handkameror, i detta fall har de löstagbara topphandtag. Det lilla formatet gör att du i många fall saknar de möjligheter du kan ha med större kameror när det gäller att snabbt göra manuella inställningar. Men visst kan de användas för professionella produktioner, och resultatet behöver inte vara ”semi-bra” bara för att kameran kallas semi-professionell.

En stor fördel är att dessa mindre kameror är lätta att packa. Med topphandtaget borta tar de inte mycket större plats i en kameraväska än ett 70-200mm-objektiv med bländare 2,8. Av de två kamerorna vi testat, Sony PXW-Z90 och Canon XF400, är det Sony-kameran som vinner i litenhet. En liten videokamera är inte alltid en fördel, men ingen av de två kamerorna är mindre än att det går att hantera alla knappar och reglage. Mindre kameror är ibland svårare att hålla stadigt och det kan till och med vara mer tröttsamt att under en längre period hålla en lättare kamera i handen, än att ha en tyngre kamera på axeln.

Sony PXW-Z90

MULTI-KAMERAPRODUKTION

Sony PXW-Z90 har SDI-utgång för att användas vid till exempel flerkameraproduktioner. Canon XF400, den kamera som vi testade, har det inte. Canon XF405 är exakt samma kamera som XF400 men med SDI-utgång. Då vi bara hade tillgång till ett exemplar av varje modell testade vi inte någon av kamerorna i en flerkamerauppsättning.

Båda kamerorna är relativt billiga och lämpar sig för mindre produktionsbolag, eventbolag, och föreningar/organisationer som behöver kameror för konferenser och flerkameraproduktioner. Formatet på kamerorna gör dem också lämpliga för nyhetsredaktioner eller frilansande nyhetsfotografer.

Kvaliteten på inspelningen håller hög kvalitet och har hög upplösning. Sony PXW-Z90 har inbyggd wi-fi för att livesända utan mixer, ladda upp klipp till en FTP-server eller fjärrstyra kameran med en telefon eller surfplatta. Applikationen Content Browser Mobile finns att ladda ner från App Store eller Google Play Store. PXW-Z90 har även en Ethernet- kontakt som med tillbehör möjliggör strömning eller överföring av filer. Om du vill göra en multikamerainspelning eller sändning kan du via en uppdatering, CBKZ-WTCL, få applikationen Content Browser Mobile att synkronisera tidkoden i flera kameror. Canon XF400/405 har både trådlöst- och trådbundet (RJ45 1000Mbit base) nätverksstöd vilket möjliggör delning och sändning av inspelat material via FTP.

Kamerorna kan även styras från en vanlig webbläsare från en dator eller en smart enhet. Man kan styra start/stopp, autofokus, manuell fokus, exponering, zoom och vitbalans. I bakgrunden kan man även skicka MP4-filer via FTP-länk för att snabbt skicka över exempelvis nyhetsklipp till redaktionen via internet.

4K I HANDEN

Båda testkamerorna spelar in video i 4Kupplösning (UHD/QFHD, 3840x2160) på entumssensorer. Sony PXW-Z90 har ett stort dynamiskt omfång (HDR), Hybrid Log-Gamma och stöd för S-Log 3. Canon XF400/405 har något som Canon kallar Wide DR, som ska ge ett dynamiskt omfång på 800 procent. Både Sony-kameran och Canon-kameran vi testade kan spela in med lågt brus även i mycket svagt ljus (1,7 lux). Canon XF400/405 har dessutom ett IR-läge där du kan välja om det ska vara grön eller grå IR-bild. Finns det inget ljus alls kan du sätta på IR-lampan som är placerad på handtaget. En bidragande orsak till att Canon XF400/405 är större än Sony PXW-Z90 är att Canon har ett zoom-objektiv med 15x zoom (motsvarande 25,5–382,5mm), medan Sony har 12x zoom (motsvarande 29-248mm). Till XF400 finns både vidvinkel- och telekonverter som tillbehör.

LÄTTARE MED AUTOFOKUS

CANON XF400/405
TYP Semi-professionell videokamera/handkamera
SENSOR Entums CMOS-sensor
UPPLÖSNING Cirka 13,4 megapixel
VIDEO MP4 1920x1080/50p, 3840x2160/25p, XF-AVC 1920x1080/50/25p, 3840x2160/50p/25p
SLOW MOTION 1080p 25p x 0.5
LJUD 2 x XLR, inbyggd stereomikrofon
OBJEKTIV 15x optisk zoom (motsvarande 25,5 till 382,5 mm), Bländare f2,8 till f11, filterdiameter 58 mm
WI-FI IEEE 802.11 b/g/n, NFC, fjärrstyrning via dator eller mobil
HÖRLURSUTGÅNG Ja, stereo 3,5 mm
HDMI Typ C
USB Mini-B
SDI-UTGÅNG Endast XF405
STRÖMKÄLLA Batteri 7,4 volt, DC in 8,4 volt
GAIN 0–39 dB (i steg om 1 dB)
SLUTARTID 1/2 till 1/2 000 sekund
IR Ja, IR-lampa inbyggd i handtaget.
SKÄRM/SÖKARE Skärm (pekskärm) 3,5 tum, 1 560 000 punkter. Sökare 0,24 tum, 1 560 000
punkter
MINNESKORTPLATSER 2x SD/SDHC/SDXC
STORLEK OCH VIKT 150 x 216 x 267 mm (med motljusskydd mikrofonhållare och handtag). XF400: cirka 1 665 gram, XF405: 1 670 gram
(med tillbehör och batteri),
PRIS XF400: 25 952 kr exklusive moms, XF405 30 000 kr exklusive moms
TILLVERKARE Canon, www.canon.se

När det gäller kameror med bara en ring på optiken, som de i detta test, tycker vi att det är svårt att få rätt känsla vid manuellt fokus. Även om skärmarna har bra ljus och hög upplösning är det svårt att se var fokus ligger. Vi använde därför nästan uteslutande autofokus när vi testade dessa kameror. Vi tycker att både Sony och Canon har bra autofokus. Med pekskärmen väljer du lätt var du vill att fokus ska ligga. Med rätt fokusinställning i Canon XF400 stannar fokuspunkten på det objekt du valt även om du flyttar kameran något eller objektet rör sig i bild, så kallad följefokus. När vi testade detta stannade fokus kvar på rätt objekt även när vårt objekt tillfälligt försvann bakom en tall. Båda kamerorna har så pass intelligent autofokus att du inte behöver riskera oskärpa om motivet inte ligger i centrum av bilden.

Canon XF400/405 har ärvt Canons Dual Pixel CMOS AF-fokusering med fasavkänning som täcker cirka 80 procent av bilden vertikalt och horisontellt. Sony PXW-Z90 har också ett fasavkännande fokussystem med 273 fokuspunkter som täcker nära 84 procent av bilden. Autofokusen i båda kamerorna har ansiktsigenkänning och objektlås/-följefokus.

Med Canon XF400/405 kan du ställa in hastigheten för skärpedragningen och känsligheten för eventuella ”hinder” som kommer mellan kameran och motivet. Vill du ändå fokusera manuellt får du hjälp i Canon XF400/405 med att se åt vilket håll du får bäst fokus, något som de ärvt från Cinema EOS-kameror.

Tyvärr testade vi inte stabiliseringen på samma sätt med båda kamerorna. Med Canon XF400 testade vi stabiliseringen (IS), dels genom att gå med kameran med stabilisering på och sedan av, och dels där vi utan stativ försökte hålla en bild stadigt fullt inzoomat. Utan stabilisering var bilden helt oanvändbar, men med stabiliseringen påslagen är det inte längre något man behöver skämmas för som fotograf. Och när vi höll inne knappen för Powered IS blev bilden riktigt stadig. Canon XF400 har fem axlars stabilisering som kan ställas in i tre lägen. Ett standardläge, ett dynamiskt-läge och det läge Canon kallar Powered IS.

Canon XF400

ATT ANVÄNDA

Om vi jämför hur de båda kamerorna är att hantera är det inte mycket som skiljer dem åt. De är båda små och lätta. De har båda (om handgreppet sitter på) två XLR-ingångar för ljud med +48 volts matning och lätthanterliga ljudreglage. En fördel med Sony när det gäller ljud är att den är utrustad med Sonys multi-interface i tillbehörsskon. Då kan du lätt koppla Sonys trådlösa system med mottagare URX-P03D direkt in i kameran. Har du handtaget på är det kopplat via detta multi-interface. På Sony-kameran tar du lätt bort handgreppet genom att skruva på två skruvar med fingrarna.

På Canon-kameran lossar du tre skruvar, en större skruv fram på handtaget och två mindre skruvar längre bak. Vi testade aldrig att lossa greppet på Canon XF400, den väska vi fick låna med kameran var tillräckligt stor för kamera, grepp och vår Röde NTG2-mikrofon. Vi tycker att det är bra när det lätt går att ta bort. Med greppet borta är det betydligt lättare att packa kamerorna i en mindre fotoväska. Det gick snabbare för oss att komma igång och filma med Canon XF400. Vad det beror på är svårt att säga eftersom det var så lång tid mellan testerna. Men vi tror att Canon har en fördel i menyerna. Det gick snabbare för oss att hitta inställning för fokus, slow motion och annat.

Båda kamerorna levereras med nätadapter. Det vi tycker är lite snålt är att det inte följer med en batteriladdare. Du måste ladda batteriet i kameran med nätadaptern inkopplad. Något som är bra är att kamerorna har två kortplatser för SD-kort. På Sony-kameran är en av platserna SD/Memorystick. På Canon XF400/405 sitter kortplatserna på kamerans högra sida och på Sony PXWZ90 sitter de på kamerans vänstra sida dolt bakom skärmen när den är infälld.

SAMMANFATTNING

Om vi efter detta test lyckats med konsten att avgöra vilken kamera som är bäst är tveksamt. Ingen av kamerorna sticker ut på ett negativt sätt, så vi har ingen förlorare. Om vi hade lyckats hitta en vinnare om vi ställt båda kamerorna bredvid varandra vet vi inte. Båda kamerorna levererar det vi förväntade oss av dem. Och då vi inte hade kamerorna samtidigt under likvärdiga förhållanden kan vi omöjligt säga vilken av dem som ger bäst bild. Sony PXW-Z90 har möjligheter för S-Log, men båda kamerorna har ett stort dynamiskt omfång. Autofokusen i båda kamerorna fungerar bra, men när vi ville sköta kamerorna manuellt tyckte vi att fokusringen på Sony-kameran var lite skönare att hantera. 

Sony-kameran vinner när det gäller design och kvalitetskänsla, det lilla formatet och lättheten att ta bort handtaget. Canon vinner på att den var lätt att börja använda och det gick snabbt för oss att hitta inställningar i menyn. Canons Powered IS är också ett stort plus för just smidigheten att i stressade situationer inte behöva ta fram ett stativ. Håll bara inne knappen för Powered IS och det är inte många som kommer märka att du filmar utan stativ.

Är du på jakt efter en billig kamera som passar för erfarna fotografer såväl som nybörjare, då kan båda kamerorna vara alternativ att räkna med. Vilken av kamerorna vi själva skulle välja om vi hade planer att investera i en, det vågar vi inte avslöja. Ser vi till hur vi resonerat förr, när vi inte sett stora skillnader i prestanda, då är det design som avgjort våra val.

CANON XF400/405

PLUS

  • Lätt att börja filma med

  • Powered IS

  • Pekskärm

SONY PXW-Z90

PLUS

  • Multi-interface i hot-shoe

  • S-Log

  • Pekskärm

MINUS

  • Ingen C-LOG

MINUS

  • Krånglig meny

BRANSCHNYHET: Kling & Freitag i Scandinavium med “Side by Side”

BRANSCHNYHET: Kling & Freitag i Scandinavium med “Side by Side”

BRANSCHNYHET: Henrik Breda till EET Group

BRANSCHNYHET: Henrik Breda till EET Group