MJUKVARA I FOKUS: Adobe Rush

MJUKVARA I FOKUS: Adobe Rush

Redigering för alla

Text & foto: Johan Skaneby

Tänk er att det enda transportmedlet som finns att tillgå är rullande flygplanscockpitar med all den kunskap som skulle krävas för att köra dessa. Det enda sättet att ta sig fram är att hyra in en person med pilotkunskaper som förare. Nu är ett enklare transportmedel här – Adobe Rush.

De datorbaserade videoredigeringarna ser dagens ljus i början av 90-talet. I de professionella sammanhangen tar Avid snabbt täten, följt av Media 100 och några till. Men i och med att DV-formatet blir ett nytt folkformat för digital video växer antalet användare för produkter som Adobe Premiere och After Effects.

Mot slutet av 90-talet kliver Apple på allvar in i matchen med programvaran Final Cut Pro 1.0, och det med en prislapp på mindre än en tiondel av det de lägsta prislapparna för Avids och Media 100:s produkterbjudanden. Problemet blir alldeles särskilt tydligt när det visar sig att Final Cut Pro 1.0 inte heller har begränsningar för vare sig SD eller HD. Eftersom Quicktime-motorn vid det här laget stöder de flesta av den professionella marknadens använda videokodekar så gör ju även Final Cut Pro 1.0 det. 

Det här var revolutionerande och dramatiska tider för alla stora och små aktörer inom tv-och filmproduktion. Demokratiseringen av produktionsmedel skulle även så småningom följas av en demokratiserad distribution. Alla kan nu skapa sitt eget film- och tv-innehåll och distribuera detta över hela världen. Men det finns en hake.

Inte avsett för gemene person

Utvecklingen av gränssnitt och funktioner i ovan nämnda redigeringsprogram har till stor del styrts av användare som samtliga mer eller mindre anpassat sitt kunnande till regelverken i de digitala arbetsflödena. Kort och gott: Dessa användare består alltså till största delen av yrkeskvinnor och yrkesmän. Amatörer göra sig icke besvär.

Men nu står en ny verklighet utanför dörren där gårdagens beställare och konsumenter nu själva behöver bli dagens kreatörer. Det är naturligtvis inte svårt att förstå att en sådan ny marknad av användare är ordentligt mycket större än marknaden hittills för videoredigeringsprogram.

Och nu äntligen till haken: De professionella och mycket kapabla videoredigeringsprogrammen som finns var aldrig avsedda att användas utan grundläggande kunskaper inom digitalvideo med alla de funktioner och verktyg som finns att tillgå. Och det är många kan jag lova.

Dags för den så folkkära bilmetaforen. Tänk er att det enda transportmedlet som finns att tillgå är rullande flygplanscockpitar med all den kunskap som skulle krävas för att köra dessa. Det enda sättet att ta sig fram är att hyra in en person med pilotkunskaper som förare.

Vi måste uppfinna nya transportmedel som är mycket enklare. Jag tänker ratt, automatväxellåda och nyckel att starta med. Något sådant. Att kunna tanka själv vore ju fantastiskt. Är detta möjligt?

Vem behöver Rush?

Den 13 september tar jag hissen upp till våning 5 i Elicium Centre på årets återkommande stora film- och tv-mässa i Amsterdam – IBC.  Jag ska träffa Erin Norton, produktchef för Rush på Adobe och hennes svenska kollega Max Hagelstam. Erin och hennes team har faktiskt funderat på problemet de senaste fem åren. Nu är det dags att se resultatet – det senaste tillskottet i Adobe Creative Cloud-utbudet – videoredigeringsprogrammet Rush

– När det gäller vår Creative Cloud-samling, där Adobe Premiere ingår, har vi ju alltid haft en nära relation med våra användare och partners sedan många år tillbaka och har vetat hur produkterna måste utvecklas baserat på den återkoppling vi får. Men med Rush var det inte så, berättar Erin.

Erin Norton, produktchef för Rush på Adobe, och hennes team har lagt ned de senaste fem åren på att utveckla mjukvaran.

Erin Norton, produktchef för Rush på Adobe, och hennes team har lagt ned de senaste fem åren på att utveckla mjukvaran.

Rent tekniskt har ju Adobe en lång historia av att återanvända teknik mellan sina produkter, och det gäller ju naturligtvis även för Rush. Så, tekniskt har utmaningen kanske inte varit lika stor. Verktygen och arkitekturen finns där, men frågan är vilka delar som skall exponeras och användas?

– Vi sökte länge en målgrupp inom enterprise broadcast, men förstod ganska snart att det fanns ett behov hos betydligt fler typer av användare, fortsätter Erin. Marknadsavdelningar utan egentlig erfarenhet av videoproduktion förväntas i dag att hantera hela arbetsflödet, från inspelning till leverans. Vi ser också att behov av att kunna arbeta på och mellan flera olika enheter parallellt.

Max Hagelstam, som till vardags arbetar mycket med den professionella kundbasen i tv- och filmsegmentet, har under åren sett utmaningarna, både för Adobe och Adobes kunder.

– Adobe Premiere är ju faktiskt en produkt som kan vara så många olika verktyg på samma gång, och det passar inte alla ovana användare. Insteget blir för högt för många. För oss har det därför varit viktigt att med version 1.0 av Rush kunna tillgodose de videokreatörer som behöver producera material online innan vi ser på hur vi utvecklar programmet vidare med funktioner, berättar Max.

Max Hagelstam, till vardags Solutions Consultant på Adobe, arbetar mycket med den professionella kundbasen i tv- och filmsegmentet.

Max Hagelstam, till vardags Solutions Consultant på Adobe, arbetar mycket med den professionella kundbasen i tv- och filmsegmentet.

Erin håller med och fortsätter

– Det är ju så klart en utmaning att slå samman flera olika användares behov till en och samma upplevelse här. Det är lätt att få ett slags Frankensteins monster av funktioner.

Adobe Rush och produktplanen.

Rent funktionellt har vi i Rush en tidig produkt. Som med alla 1.0-produkter finns så klart funktioner som många saknar, men då finns ju faktiskt alltid ett program som Adobe Premiere tillgängligt. Adobes produktplan är ju på så vis ganska vattentät, till skillnad från Apples lansering av FCP X där man helt sonika dödade FCP 7 i samma veva och ersatte den med en FCP 1.0 rent funktionsmässigt. Vis av egen erfarenhet tror jag ändå att Adobe kommer att få tröska igenom mycket användaråterkoppling, där många kräver att får se rena Adobe Premiere-funktioner i Rush.

Därför är det så klart viktigt att hålla tungan rätt i mun. Vem är användaren nu, och vem är användare i ett längre perspektiv? Att Adobe har större ambitioner med Rush än vad Apple har med iMovie står ju klart ganska omgående.

En journalist kan börja spela in sitt material och klippa på fältet för att sedan enkelt kunna fortsätta med ett och samma identiska projekt på datorn – allt synkat över Creative Cloud. Arbetar man med tyngre filer åt andra hållet ser Creative Cloud till att dessa filer anpassas till mobiltelefonen. Här har Adobe helt enkelt återanvänt redan färdigutvecklad arkitektur från Adobe Teams som används i Adobe Premiere.

Andra funktioner som vittnar om Adobes ambitioner med Rush är naturligtvis hur Motion Graphic Templates kan skapas i Adobe Premiere för att användas i Rush.

– Hos många onlinevideo-kunder är ju så klart företagsprofilen alltid väldigt viktig, menar Max Hagelstam. Därför är det viktigt att Rush också har en funktionalitet där grafikavdelningens arbete också kan användas hos alla Rush-användare som anpassningsbara templates.

Ni som redan arbetar Adobes Creative Suite vet att detta är en viktig funktion för Adobe och deras kunder. Att kunna dela avancerad grafik mellan After Effects och Adobe Premiere är oerhört kraftfullt – och det blir därför naturligt att utöka delar av denna funktionalitet även till Rush. Helt likadant fungerar det dock inte – för närvarande skapar man Motion Graphics i Adobe Premiere som sparas ut som en kompatibel template för Rush. I Rush navigerar man därefter bara till denna nya template som nu kan användas med anpassad text.

Eftersom det är samma motor som driver både Rush och Adobe Premiere kan faktiskt Rush-projekten också öppnas i Adobe Premiere för de arbetsflöden som kräver det. Så, ju djupare man gräver, desto mer ambition tycker jag mig se med Rush. Det är nog inte bara enklare videobloggande som produkten kommer att utvecklas för, spår jag, det verkar faktiskt som att Rush också förbereds för att tillmötesgå många professionella arbetsflöden där ute trots allt.

En sak jag undrar över är hur ni gör för att rekommendera rätt produkt till era användare. Rush eller Adobe Premiere? Är inte det svårt?

– Nej, jag tycker inte det, säger Erin. Det är en så stor skillnad mellan de användare som är tränade att klippa video med det behov av flexibilitet som Adobe Premiere erbjuder, och de användare som behöver ett enklare insteg med effektiva verktyg som Rush erbjuder.  

Jag tycker det att det är intressant hur Adobe ser en marknad för onlinevideo både parallellt och i samverkan med den mer traditionella professionella marknaden och kundbasen man redan har där i dag. För mig är detta egentligen nästan mer intressant än alla funktioner som Rush innehåller i dagens version 1.0. Men vi ska ändå göra ett urval och titta lite på de användningsområden där en användare som arbetar med marknadsföring på ett företag eller en videobloggare kan använda Rush.

Funktion och gränssnitt – en första titt

Till att börja med ingår Rush i Adobe Creative Cloud-paketet, vilket innebär att alla ni som redan har hela programpaketet även nu också har Rush. I annat all finns det en testversion tillgänglig.

Redan vid import av klipp blir det intressant. En sådan enkel sak som att välja klippordning redan här – som sedan landar direkt i tidslinjen – tror jag för många är ett rätt bra sätt att börja sin historia. Dock ingen funktion som långfilmsklipparen skulle uppskatta.

När klippen är importerade ligger de alltså snällt i den ordning vi valde redan från början.

Vi kan se med en gång att den gamla tidslinjen från Adobe Premiere har ersatts med en tidslinje som är betydligt influerad av FCP X.

Jag tycker Rush-teamet har hittat en bra balans mellan FCP X:s magnetiska tidslinje och de kanske mer självklara klassiska greppen som många användare redan känner igen. Det är enkelt att korta eller förlänga klippen direkt i tidslinjen. Men var noga med att vara tillräckligt in-zoomad, annars försvinner ibland verktygen i respektive ända av klippen. (En version 1.0-feature?)

Notera hur textblocken har klamrat sig fast vid respektive klipp och följer med när man flyttar klippet.

Rush kommer också med stort antal färdiga text-templates, och direkt integration med Adobe Stock där man kan hitta och anpassa ännu fler snygga templates. Den viktiga delen för många företag kommer dock att vara möjligheten att installera egna företagsprofilanpassade logos och text-templates. Värt att notera är också att Rush ser en färdig PSD-fil som media att använda i tidslinjen.

Något som skiljer den traditionella broadcast-världen från social media och videobloggen är ju i vilken höjd och bredd ett klipp är filmat. Det är ju väldigt vanligt att mobiltelefonvideor filmas i portrait mode, alltså stående, eller att man vill exportera sin film i ett fyrkantigt format.

Det stora problemet inträffar ju när den ursprungliga liggande 16:9-filmen (Landscape) med grafik ska anpassas till just ett kvadratiskt format, eller för den del stående, portrait mode. I ett vanligt traditionellt videoredigeringsprogram skulle detta kräva en del handpåläggning och anpassning av grafiken. Men inte i Rush – här har man nämligen tänkt till och förenklat detta avsevärt.

Den färdiga filmen kan enkelt anpassas till de olika formaten Landscape, Portrait och Square.

Bildtext till ovanstående trio: Texten anpassar sig automatiskt till de olika formaten!! Det är naturligtvis också busenkelt att exportera till de vanligaste plattformarna.

Rush på datorn erbjuder de nödvändigaste verktygen för att effektivt kunna göra enklare bloggar, reportage och intervjuer redan nu i version 1.0 – något som lovar mycket gott inför framtiden. Men det är också viktigt att inte förväxla sina förväntningar med Adobe Premiere – det är helt enkelt en annan målgrupp just nu. Adobe kommer att, som jag skrev tidigare, få sortera väldigt mycket i sin kundåterkoppling just för att skilja dessa förväntningar åt. Jag saknar kanske ytterligare ett klippverktyg på tidslinjen, men allt beror så mycket på hur man behöver arbeta också. Därför är det viktigt testa programmet ganska förutsättningslöst. Jag tror att faktiskt väldigt många marknadsavdelningar kan ha stor nytta av Rush redan nu i version 1.0.

Att klippa i mobilen

Ja, hur är det, gör man det? Jag har själv gjort rätt bra, små intervjuer i mobiltelefon i iMovie. Kanske inte för att stunden krävde det, utan för att jag tyckte det var coolt. Men visst är det så att det är oerhört kraftfullt att via Adobe Creative Cloud ha samma redigering och status tillgänglig mellan olika enheter. För er som behöver det. Som journalist på fältet skulle man ju också kunna tänka sig att göra själva inspelningarna på telefonen och import på samma vis där klippen läggs i ordning, för att sedan låta någon på redaktionen logga in och fortsätta klipparbetet samtidigt som journalisten på fältet gör nästa reportage.

Värt att notera också är att man som Rush-användare inte behöver vara särskilt orolig för vilka videoformat och kodekar som stöds eftersom Rush använder samma videomotor som Adobe Premiere, där de flesta format redan stöds på samma tidslinje. Kan vara värt att notera att mobiler i sitt grundutförande inte spelar in i 25/50 fps. För detta krävs speciella kamera-appar, som till exempel Filmic Pro.

– För närvarande finns enbart stöd för Rush på iOS-enheter, men en Android-version är på gång senast Q2 2019 som planen ser ut nu, berättar Max Hagelstam

Från att i dag vara iOS-exklusivt, beräknas Android-versionen komma under kvartal två nästa år.

Så ja, det ser faktiskt ut som att vi har ett fordon här som vem som helst kan köra utan inhyrd yrkespilot.

BRANSCHNYHET: Artifon öppnar kontor i Stockholm

BRANSCHNYHET: Artifon öppnar kontor i Stockholm

TEST: Nikon Z7 & Sony A7R III

TEST: Nikon Z7 & Sony A7R III