All in Reportage

TRENDKOLLEN: Stillbildsfotografi

Rena och skära tekniktrender finns det gott om i fotovärlden. Men vad har fyra etablerade fotografer för syn på stillbildsbranschen när vi väckte frågor rörande mjukare värden så som fotostilar och publiceringsplattformar? Detta sökte Jonas Nimmersjö svar på i sina intervjuer Glenn Strid, Erika Persdotter, Tobias Fischer och Ann-Louise Elvi Lindström.

REPORTAGE: BrightSign

Digital signage växer rejält på alla fronter. För att uppnå önskad effekt krävs inte bara högkvalitativa displayer, utan också mediaspelare av samma höga standard. Och ett ofta förekommande företag i detta sammanhang är amerikanska BrightSign. Vi träffar vd:n Jeff Hastings som upplever den snabbt rörande branschen som spännande att arbeta i.

REPORTAGE: Sverigefinska folkhögskolan, Haparanda

I Haparanda har man utbildat ljudtekniker på folkhögskola i snart trettio år och har utflugna tekniker som arbetar med liveljud, radio och i studior i både Sverige, Finland och andra länder. Man har höga ambitioner och en kreativ miljö där konst, musik och teknik sammanflätas – och i Haparanda finns landets enda ljudteknikerutbildning för synskadade. Välkommen till gränsen Haparanda-Torneå!

REPORTAGE: Träffa personerna bakom webb-tv-produktionen Startist

Idol för en dag? Har du en funktionsnedsättning är vägen till stjärnorna blockerad, rampljuset ersatt med kolmörker. Talangen och den musikaliska glädjen finns ofta i överflöd, liksom viljan att delta – men gruppen är satt på obestånd av oss andra. Det ville vi ändra på, mässar Anders Wisth och Niclas Eriksson på nystarten Startist, det var dags att få upp ögonen för det alternativa! Ett år senare drar musiktävlingens andra varv igång. Bidragen strömmar in och hundratals musiker därute väntar med spänning på besked!

REPORTAGE: På streamingbesök i Berwaldhallen

Det är repetition av Jesper Nordins allkonstverk Emerging from Currents and Waves, tillsammans med Radiosymfonikerna när vi besöker Berwaldhallen. Inför denna konsert, som också skulle streamas live, fick solistklarinettisten Martin Fröst och dirigenten Esa-Pekka Salonen se sina yrkesroller utökade tack vare Jespers uppfinning ”Gestrument”.

REPORTAGE: Sound of Thunder på Stockholm Pride

Med över 60 000 deltagare i tåget och en halv miljon åskådare blev Stockholm Pride även detta året en succé.  På lördagen var det var dags för sommarens största Euro Pride Closing Party med en hemlig artist i Münchenbryggeriets mässhall i Stockholm. 940 kvadratmeter vackra ekgolv, 40 meter terrass och fantastisk rymd gör mässhallen unik i sitt slag.

REPORTAGE: FSF-dagen 2018

När Föreningen Sveriges Filmfotografer bjuder medlemmar och intresserade till föreläsningar och workshop, är det en hel bransch som samlas på Bio Victor i Stockholm. Monitor tog plats på en av årets mest spännande serie föreläsningar – med en av Hollywoods giganter.

REPORTAGE: Exceptional 3D

3D är något de flesta har upplevt genom att ta på sig ett par glasögon för att se på film eller tv. Men det amerikanska företaget Exceptional 3D har snabbt blivit omtalat för 3D utan detta tillbehör. Summerat var vår första upplevelse av detta rent ut sagt häpnadsväckande.

REPORTAGE: Shoot & Post, Göteborg

Med grunden i Lightgrip, Image Lab och Dockhouse har Shoot & Post-teamet på Andra Långgatan i Göteborg brunnit för postproduktion sedan starten 2009. Att få vara med och lägga den sista handen på ett projekt och leverera en färdig film redo för publiken tycker de är det roligaste med arbetet.

REPORTAGE: Sony IP Live

Sony utför ett omfattande arbete vad gäller implementeringen av IP Live, inte minst då inom branschorganisationen IP Live Alliance. Under det gångna året har Sony ställt sig bakom två standardiseringar och fördjupat sitt samarbete med Cisco.

REPORTAGE: Grass Valley

Det är en ung bransch och den rör sig snabbt framåt. Grass Valley tillhör redan veteranerna inom IP Live och har utfört stora projekt åt Canal+, Arena TV och BBC Wales. Vart är branschen på väg? Och vad är det som driver på den just nu? Monitor tog upp detta och mycket mer med Mark Hilton.

REPORTAGE: Maskineriet bakom Eurovision Song Contest 2018

Hur får man ett tekniskt komplext evenemang som Eurovision Song Contest att fungera? Under en heldag i början på maj i Lissabon, Portugal bjöds branschpressen ned av ljudspecialisten Sennheiser för att ge en klarare bild över hur detta gigantiska maskineri hanterar allt ifrån arenans arkitektoniska utmaningar, till att få fatt på användare av otillåten utrustning. Och årets schlagerspektakel var inget undantag på respektive punkter.

REPORTAGE: Kanal 75 (Stockholm)

För ett drygt år sedan beslutade Kanal 75 att flytta till nya lokaler i Stockholm och bygga upp ett nytt produktionscenter. Målet var att bygga ett betydligt modernare och effektivare sådant än deras tidigare center – och i det nya produktionscentret är i princip allt IP-baserat. Kanal 75:s interna system som grafik, playout, switchar, redigering, ljud, med mera, kommunicerar och skickar nu video över nätverk via NDI och Dante.