REPORTAGE: Umeås Väven – kulturhus späckat med teknik

REPORTAGE: Umeås Väven – kulturhus späckat med teknik

Sammanvävd teknik i nytt kulturhus

Text & foto: Johannes Oscarsson

987 miljoner, 15 000 kvadratmeter, tre våningsplan stort bibliotek, filmsalar, kvinnohistoriskt museum, saluhall, konferensavdelningen P5, en black box… Umeås kulturhus har stora lokaler och en hel del teknik. Vi träffar Kenneth Edlund, tekniskt ansvarig för AV och digital skyltning på Mindspace, med 2 400 timmar loggade i Väven.

Kenneth Edlund från Mindspace vid styrsystemet för ljudtekniken på Vävenscenen.
 

Väven ligger mot älvkanten mellan Umeås två centrala broar och utgör en stor kontrast mot den tegelrött dominerade stadsbilden. Huset är ett modernt bygge i blankt vitt med svarta strimmor som ska symbolisera björkstammar. Bygget invigdes i slutet av 2014 när Umeå var en av EU:s kulturhuvudstäder, och flera kulturinstitutioner i staden har flyttat in i Väven. De lägre nivåerna innehåller kulturutrymmena medan den höga byggnaden är U&me-hotellet.

Vävens sammansättning av privata och offentliga verksamheter speglas också i ägandet, där halva byggnaden ägs av Umeå kommun och andra halvan av privata Balticgruppen. Byggandet pågick mellan 2011 och 2014, och Umeåbaserade Mindspace kom till en början in för att lösa skärmar för orientering och öppettider.

Skyltningen visade vägen

Orienteringstavlorna var Mindspaces ingång till hela uppdraget.
 

Till att börja med var Mindspace uppdrag orienteringsskyltarna, de stora digitala kartorna över hur man hittar i huset, men sedan tillkom system för att visa öppettider och meddelanden. Efter det eskalerade det till biograferna, utrustning i konsertsalen och mycket annat. 

Kenneth Edlunds område är i huvudsak AV och just digital skyltning. Orienteringstavlorna visar animerad information och kan ändra vad som visas beroende på situation. När biblioteket stänger sina lokaler ändras skärmarna för att visa andra vägar, 
och skulle brand uppstå varnar kartorna för det.

– Systemet är också byggt så att brandlarmet rapporterar vilken zon det brinner i, och utifrån det visar skärmen vilken utrymningsväg som ska användas för att det ska gå smidigt och utan att någon hamnar i brandens väg, berättar Kenneth.

Den stora tavlan vid bibliotekets ingång består av 16 skärmar, med UltraHD-upplösning fördelad över alla 16. På de mindre skärmarna är det full HD som visas. De stora skärmväggarna drivs av kraftiga arbetsstationer från Dell, rustade med AMD FirePro-grafik. De mindre skärmarna har Intels nya minidatorer, NUC, medan skärmarna för öppettider körs på mindre Androidbaserade minidatorer. 

– Just för att de behöver ha extern triggning för brandlarm och liknande kan man inte använda skärmar med inbyggd spelare utan behöver lite mer vanlig datorkompetens, säger Kenneth. 

Alla skärmar sitter bakom rutor med en mörk film som bara släpper igenom 30 procent av ljuset från skärmen, för att göra teknik och ventilation osynliga där bakom. Skärmarna från Dynascan måste därför leverera 3 000 candela för att skina igenom. Det finns hundra skärmar på Väven, som maximalt skulle kunna dra 650 watt vardera men inte lyser starkare än vad som behövs tack vare mätning av omgivande ljus.

Ett signum för Mindspace är att kunna komma åt system på distans. DISE, som är systemet skyltarna kör, har fjärrövervakning av systemets hårdvara och Mindspace kan koppla upp sig mot skärmarna från kontoret och titta på vad som visas via skärmdelningsprogrammet TeamViewer. De video- och ljudsystem som installerats är också nåbara. 

– Allting är uppkopplat och övervakat på distans. För kunden är det en stor trygghet i att de kan nå mig var jag än står så kan jag kolla till systemet i telefonen och hjälpa, säger Kenneth. Räcker inte fjärråtgärder har Mindspace avtal om att vara där inom fyra timmar. 

Hur ser du på supportavtal?

– Det är ganska krävande, men om vi levererar rätt saker så ska inte ett sånt supportavtal vara något problem. Många tycker att ”men är inte det här att överleverera, överspeca”. Fast vill man ha trygghet så måste vi göra så. Vi kan inte ligga på gränsen till vad som behövs. Vi har förtroende för grejerna och då är det inte ett stort åtagande. 

– Vi har jobbat med Harman länge så jag känner mig trygg med de grejerna och har
goda relationer, även internationellt, med dem. Skulle jag slå i taket för min kunskap kan jag fort komma i kontakt med tung kompetens utan att behöva sitta i supporttelefonen. 

Två biografer vägg i vägg

Den stora biografen, Tystnad, har hundra sittplatser och den mindre, Tagning, rymmer 35 personer. Duken i Tystnad är åtta meter bred i cinemascope-format som beskjuts av en NEC NC1200C. Tekniken styrs via AMX med flera protokoll så lokalerna kan användas antingen av en biografmaskinist eller mer automatiserat för konferenser och liknande. Filmservrarnas spellistor kan också innehålla kommandon som styr andra system, som Dali och DMX. På så sätt kan biografmaskinisterna sköta ridåerna, maskning av bilden, ljusnivåerna och aktivera rätt ljudinställningar efter spellistan.

Inredningen är sobert svart med blekt limefärgade säten och detaljer. Ursprungligen var fler av panelerna limefärgade, men Mindspace bytte ut dem mot svarta ljudtransparenta paneler för att kunna släppa igenom ljud från surroundhögtalare, då de limegröna var mer ljudtäta. Under projekteringen fick Mindspace gå in och ändra på flera saker som redan byggts eller planerats. I biografen behövde en vägg byggas på nästan en meter för att få plats med inbyggnation av högtalarna och liknande.

Kopplades ni in lite sent i processen? 

– Grejen var den att det hade varit någon konsult inblandad, men mycket som hade missats. Arkitekterna har utgått från hur det ska se ut utvändigt och anpassat allt invändigt i stället för att fastställa behoven i huset och utgå från det.

Speciellt teknikutrymmen har fått lida av det. Härinne i teknikrummet går ventilationssystemen och lämnar väldigt lite utrymmen för tekniken och biomaskinisten, berättar Kenneth. Ironiskt nog fanns ingen ventilation till projektorerna innan man gjorde om och projektorn för den mindre salongen får stå på golvet. 

– Vi har fått tränga ihop tekniken en del men ändå fått det att fungera bra.

Vad har varit utmanande i biograferna? 

– Dels var det en ganska kort byggcykel där många var försenade och det var utlovat ett datum där det skulle vara klart. Samtidigt var det ju ett antal konstruktionsfel som behövde åtgärdas och vi tog fram alla underlag för att bygga om de sakerna, berättar Kenneth. När Mindspace skulle börja jobba och mätte i lokalerna upptäckte man problem med överhörning mellan lokalerna.

Vi behövde också bygga bort överflödiga nödutgångar och bygga om några konstruktioner till att vara ”flytande” och inte överföra ljud. Vi hade överhörning mellan Vävenscenen och biograferna; man vill ju inte behöva planera så att man inte kan ha en hiphopkonsert på scenen och en lågmäld biovisning samtidigt. Här fick de bygga om en del saker, säger Kenneth och sammanfattar.

– Ta in rutinerat folk tidigt i processen så skulle sånt här gå att lösa lättare. Just de områden vi varit inblandade i tror jag har blivit omkring fem miljoner dyrare av ombyggnationer. 

Översta våningen Vävenscenen

Vävenscenen med sina 399 sittplatser på teleskopläktare.
 

Vidare från biograferna har Mindspace också haft sina fingrar med i Vävenscenen, kulturhusets konferens-, teater- och konsertlokal av klassisk svart låda-modell. 399 sittplatser på utdragbar teleskopläktare, 1 250 ståplatser och både fast- och flyttbar teknik. Här står Folkets Bios tidigare projektor monterad i ett kontrollrum tillsammans med likadana Dolby-mediaservrar som i biograferna, medan ytterligare en projektor monterats längre ner för konferensbruk. Presentationer med text ställer lite andra krav på beskjutningsvinkel än biovisning, förklarar Kenneth. I kontrollrummet hade man först planerat att också ljudets mixplats skulle förläggas, men Mindspace avrådde från detta då varenda ljudtekniker hellre vill sitta i publikens ljudfält. Därför sitter mixplatsen på läktarens fasta översta rader. 

– Det blev byggt i sista sekund för att få en plats som ändå är inom ljudfältet. Det bästa hade ju varit på läktaren men i och med att den är indragbar för ståkonserter var det svårt att få till, berättar Kenneth som fick be om ett omtag på teknikplaneringen.

– Allt ljud, ljus och bild skulle rymmas på en miljon. Tillsammans med all inredning så har huset kostat omkring en miljard, och scenen är ju en del av hjärtat i huset. Snackar man om ett Rolls-Royce-bygge så är ju det här inte ens muttrarna på hjulen, säger Kenneth. 

De tog in Teknikdesigns Lars Abrahamsson som tog fram en ny behovsanalys som låg till grund för vad man skulle kunna göra. Den tekniska utrustningen planerades om. Under den nya projekteringen ville både de och Mindspace höja budgeten för att uppgradera PA och projektor, men fick först nej av ekonomiska skäl.

– Lars invände då att ”ni kommer ju få skit i pressen för att det blivit dyrt, vill ni ha skit för att det blivit dyrt och dåligt”?

Då fick det kosta sina tre miljoner till.

Tre miljoner senare

Så tekniken planerades om och arbetet kunde börja. Mindspace tenderar att installera smidiga kontrollsystem och på bordsytan för mixerbord i Vävenscenen står en liten AMX-touchskärm som är likadan som i biosalongerna, varifrån man kommer åt många funktioner och förinställningar. 

– Det går att starta projektorn och få upp testbilder från den, eftersom duken kan behöva hängas om när arrangemanget så kräver, berättar Kenneth och fortsätter. 

– Systemet kan också kontrolleras från exempelvis en iPad eller den dator som finns i kontrollrummet, där en uppsättning färdiga förinställningar finns beroende på hur gästtekniker kopplar in sig och om man vill använda subbasarna eller inte. Där finns också förinställningar med lite tonmässiga justeringar för att det ska bli mer snabbjobbat för teknikern. 

All ljud och bild är CAT-kabelbaserat och går alltså i vanliga nätverkskablar. Ljudet går över Harmans BlueLink-system som fungerar med de BSS-, Soundcraft-, Crown- och JBL-produkter som används i huset. Det finns också analoga, AES- och Danteportar samt patchningar mellan biorummen för nätverk och video. 

Det ljud som hänger vid scenen är ett JBL Vertec Compakt line-array samt VTX-subbasar drivet av Crown iTec-slutsteg. Varje toppsida har fyra kanaler på 3 500 W och subbarna ligger på 6 000 W vardera. Det systemet, menade Mindspace, var egentligen snäppet i underkant, men det fungerar för det mesta lokalen producerar. 

Hur tycker du att resultatet blev här inne? 

– Jag är glatt överraskad över hur ljudet upplevs här. Lokalen har lite speciella metallnät-gardiner på sidorna och med de billigare basar vi testade först började det skramla, men med de här VTX-basarna har vi inte upplevt nånting sådant. Bytet var ganska avgörande. Trots att det bara är en bas per sida upplever man basen bra och jämn, säger Kenneth som själv har bakgrund som både DJ och inom scenarbete, industriautomation, digital ljuskontroll samt datorer och nätverk.

Vad är du mest nöjd med? 

– Det är handhavandet, att man från väldigt enkel användare till avancerad tekniker kan välja den nivå man vill på interface. Om man vill välja fysiska knappar eller om man vill springa runt med en iPad så kan man i princip göra samma saker på olika sätt. 

– Även att allting är uppkopplat och övervakat på distans. För kunden är det en stor trygghet i att de kan nå mig var jag än står, så kan jag kolla till systemet i telefonen och hjälpa. Det är ju oftast när det är nåt specialarrangemang där det ska göras något som inte gjorts tidigare.

Konferensbygget

Att gå från Vävens i huvudsak vita, neutralt modernistiskt stilade ytor upp för trappen till konferenslokalerna P5 – plan fem – är en rejäl förändring i visuellt uttryck. Här är det lyxigt orange, guld och svart som dominerar. Kontrasten mellan de kommunala och mer privata lokalerna är tydlig. 

Hela uppdraget för Mindspace var på ungefär tolv miljoner där konferensbygget stod för omkring tre. Alla konferensrum utrustades med videokonferens, interaktiva skärmar och nätverkskoppling med ambitionen att vara värst i Sverige.

Vi går in i sjuan, det minsta rummet, med en 70”-skärm för presentation på Christies Brio-plattform. I de större rummen är det 84” som gäller, högt placerade men motoriserat höj- och sänkbara för att underlätta för personer av olika höjd. Även här finns en AMX-displaypanel för diverse inställningar i rummen, och receptionen kan plocka upp varje rums inställningar. Alla anteckningar som görs på tv:n kan sparas ner och fås på en USB-sticka i slutet av dagen. 

Rummen är ihopkopplade i ett nät så att man kan skicka material mellan rummen. Det innebär att en talare kan höras, synas och visa sin presentation i ett rum och sedan distribuera det till flera andra. I receptionen kan man plocka upp vad som visas på skärmen i varje rum, vilket också möjliggör för Mindspace tekniker att gå in och övervaka systemen över en fast VPN-tunnel in till husets nätverk.

Trådlösa möjligheter och utmaningar

P5 i kulturhuset Väven. 

– Vi var tidigt ute med trådlös presentation, där vår tanke var att man inte skulle behöva installera något. Det fungerade med en teknik i Windows 7 men den togs bort i senare versioner, säger Kenneth. I dag använder man en mer hårdvaruberoende lösning. Med en Mac kan du skicka bilden över Airplay så fort du är på nätverket, och på Windows får man en länk till att installera en klient.

– Men då är det ju inte alla som har rättighet att installera det, invänder Kenneth som berättar att inte heller AirPlay är helt klockrent då man får använda reverse engineering-lösningar som kan sluta fungera nästa uppdatering, även om själva överföringen i många fall är enklare än kabel.

– All form av trådlös presentation är en utmaning på alla ställen. När vi installerade var Brio det allra hetaste, men nu har de kommit lite på efterkälken. 

– Vi bevakar ju hela tiden hur det förändras, det kräver mycket engagemang från oss att testa betaversioner och förbereda lösningar. I så stor mån som möjligt vill vi ju vara förutseende och ge kunderna trygghet med detta. Det här är den tuffaste biten vi har nu, säger Kenneth.

Hur går tankarna efter att ha installerat P5? 

– Den stora utmaningen är interaktiva och trådlösa plattformar tillsammans med konferenspersonalen som inte är tekniskt trygga. Det ställer hårda krav på driftsäkerhet och hur intuitivt systemet är. Jag har hållit kortare kurser i systemen, men de som jobbar här är i huvudsak inriktade på kundbemötande och service. Det är ett stort steg att lära sig om man inte är intresserad av det i grunden. Sedan att integrera tekniken med designen, till exempel att gömma projektorer och mikrofoner i taket, det har varit givande. 

Vad är du mest nöjd med i hela huset? 

– Det är väl egentligen samarbetet med arkitekter och designers, tekniken är funktionell men inte så synlig – man ser nyttan, men inte den råa tekniken. Så tycker jag om att jobba. 

PRODUKTNYHET: Lewitt Audio debuterar stormembransmikrofon

PRODUKTNYHET: Lewitt Audio debuterar stormembransmikrofon

PRODUKTNYHET: Nya skärmar i NEC:s MultiSync C-serie

PRODUKTNYHET: Nya skärmar i NEC:s MultiSync C-serie