TEST: Rotolight Anova & Neo

TEST: Rotolight Anova & Neo

Nytt ljus från Rotolight

Text & foto: Jonas Nimmersjö

De två LED-armaturer vi fått testa är Rotolight Anova Pro och Rotolight Neo. Det är två LED-armaturer som passar lika bra för filmare och tv-fotografer som för stillbildsfotografer. Att de inte enbart är för film och tv är något som gör dem mycket intressanta.

Rotolights produkter har under åren fått många utmärkelser och priser från olika branschorganisationer. De har använts i många storfilmer som bland annat James Bond-filmen Skyfall. De används också i många tv-studios runt om i världen. När Englands första 4K studio för live-tv, Celebro Media Studios, skulle byggas i London valde de Rotolights Anova LED-armaturer till studion. Och idag har man även lagt till de senaste modellerna av Rotolight Anova Pro, en LED-armatur med justerbar färgtemperatur som kan drivas med batterier V-lock, eller nätström via AC-DC adapter. Armaturerna går att styra direkt på armaturen, via DMX. I slutet av 2017 kommer ett tillval ge möjlighet till styrning över Wifi med telefon. Något som är intressant för stillbildsfotografer är att den även går att styra via blixt-synk.

COLOUR RENDERING INDEX

När man väljer ljus för film- eller tv-produktion är det bra att veta ljuskällans färgtemperatur i kelvin (K). Med Rotolight Anova Pro och Rotolight Neo har du en justerbar färgtemperatur från 3 150 kelvin till 6 300 kelvin. Det går även att justera färg ytterligare med hjälp av de medföljande filtren. Men att bara veta färgtemperatur ger inte alltid en rättvis bild av den verkliga färgmängden i ljuset. Och det är ofta färgmängden i ljuset, eller kvalitén på färgen som skiljer billiga LED-lampor från dyra.

För att veta färgmängden mäter man fram ett färgåtergivningstal (Ra), ett index på hur balanserad ljuskällan är i förhållande till en referensljuskälla med samma färgtemperatur. På engelska kallas detta index för Colour Rendering Index, CRI, och bygger på mätmetoder framtagna av organisationen International Commission on Illumination.

Det går inte att jämföra CRI mellan ljuskällor som har olika färgtemperatur. För lampor på 5 000K eller mer är referenskällan dagsljus. Det innebär att den lampa som är närmast lik dagsljuset får ett CRI på 100. Ett problem med att mäta CRI med en spektrometer är att det är lätt att få felaktigt bra värden. Det gör att det inte alltid går att lita på tillverkarens produktinformation när det gäller CRI. Så på pappret kan en LED ha ett bra CRI utan att egentligen vara så bra. I vårt test av Rotolights LED-armaturer har vi inte gjort några CRI-mätningar utan vi får lita på de siffror de själva skriver i sina specifikationer. Både Rotolight Anova Pro och Rotolight Neo har CRI på 96 Ra, vilket är ett bra värde.

Men Rotolight uppger inte bara CRI-värde för sin belysning utan anger också ett TLCI-värde (Television Lighting Consistency Index). European Broadcast Union, EBU, har tagit fram en metod att mäta kvalitet på ljuset från LED-belysning, en metod som de menar är mer anpassad för television. Istället för att mäta ljuset direkt från källan så härmar deras metod hur en tv-kamera ser ljuset och hur en tv-skärm visar bilden. Television Lighting Consistency Index (TLCI), som de kallar metoden, bygger på att man med hjälp av ett datorprogram analyserar resultatet från mätningarna med en spektroradiometer och man får fram ett värde som är mer lämpat för television. Rotolight har specificerat ett TLCI-värde på 91 för de LED-lamporna vi testat.

BYGGKVALITET

Har du lite större händer kan du till och med hålla den i din handflata.

Rotolight Anova Pro är inte bara en armatur med bra ljus högt CRI och TLCI, Rotolight Anova Pro ser också bra ut. Den runda formen med de karakteristiska tårtbitarna och den mörka cirkeln med logotypen i mitten har en filmisk karaktär. Inte minst när man monterat Rotolights sexbladiga barndoors på dem. Tyvärr var de armaturer vi testade utan barndoors. Men även utan, är det en rejäl armatur som känns välbyggd. Reglagen, displayen, batterifästet och övriga kontakter sitter bra och lättillgängligt på baksidan. Armaturen känns mycket tålig och lämpar sig bra för både studio och on-location. Med batteri monterat är det en utmärkt belysning för ENG-inspelningar.

Vad gäller Rotolight Neo måste vi erkänna att det kändes lite som att ställa en Fiat bredvid en BMW.

Vi testade Rotolight Neo ENG kit som är tre armaturer i en hardcase som rymmer lamporna, tre stativ, nätaggregat och andra tillbehör. I paketet höjdes statusen något. Det såg bra och rejält ut. Men känslan när man hanterade armaturerna var som natt och dag jämfört med Rotolight Anova Pro. Rotolight Neo var plastiga och kändes bräckliga. Men med det sagt, måste vi erkänna att något hållbarhetstest gjorde vi inte vare sig med Anova Pro eller Neo.

Prisskillnaden mellan en Rotolight Neo och en Rotolight Anova Pro är stor. Anova Pro kostar närmare fyra gånger så mycket som en Neo. Användningssättet skiljer sig också rejält. Så att Neo var plastigare och kändes klenare är kanske något som gör den mer användbar i sin kategori – liten och portabel LED. Den är byggd för att vara lätt att ta med sig. Den är byggd för att sitta på kameran. Den är byggd för att kunna sättas på en bom och hållas med en hand. Har du lite större händer kan du till och med hålla den i din handflata.

Rotolight Neo har också visst väderskydd som den är, men kan skyddas extra med tillbehör från PortaBrace. Rotolight Anova Pro är byggd för tv-studios och filmproduktioner. Vid större produktioner har du ett team som hjälper dig med den extra vikten. Men batteriplattan, med V-lock batterifattning, på Rotolight Anova Pro följer med som standard. Det gör denna LED-armatur till en mycket kapabel armatur för ENG-produktioner. PortaBrace gör även regnskydd för Rotolight Anova Pro.

EFFEKTER

En sak som skiljer Rotolight Anova Pro och Rotolight Neo från i stort sett alla andra LED-lampor är de inbyggda effekterna. Genom att använda reglagen på baksidan kan man få lamporna att flimra eller blinka för att efterlikna en ljuskälla som inte är konstant. Sätter man på något av de medföljande filtren kan effekterna se ut att vara en fladdrande tv-skärm, en öppen eld eller någon form av räddningsfordon med blåljus. Det kan också se ut som blixtljus i ett åskoväder.

Något som också finns inbyggt är en flimmerfri nedtoning, fade, av ljuset. Du ställer in hastigheten på nedtoning och väljer själv vilken styrka den ska sluta vid. När det gäller Rotolight Anova Pro så finns det många fler möjligheter och effekter att välja mellan. Den har också en blixtsynk-ingång för höghastighetssynk på 1/2 500 sekund vid stillbildsfotografering. När armaturen är inställd på blixt kan man ställa in inställningsljuset på önskad effekt. En fördel är att blixtljuset och inställningsljuset är exakt detsamma vad gäller skuggor och ljusspridning.

Vi testade Rotolight Neo 3 Light Kit, en hård väska med tre lampor med nätadaptrar, tre stativ och plats för andra tillbehör.

Blixtpulsen från LED-lamporna kan vara upp till 150 procent av armaturens maxkapacitet vid vanlig belysning, vilket ger ett kraftigt och bra ljus motsvarande ledtal 24. Det krävs ingen uppladdningstid för blixten utan den kan blixtra med sin fulla kapacitet utan fördröjning vid seriebildtagning, vilket gör att alla exponeringar har full belysning. Rotolight Neo går också bra att använda för stillbildsfotografering men inte som blixt utan som fast belysning för att till exempel få vackert ljus i ögonen på en modell. Rotolight Anova Pro, som går att styra över DMX, har även möjlighet till något som heter DMX slave. Med DMX slave går det att styra andra lampor, även från andra tillverkare, och få dessa att agera på samma sätt som Anova Pro.

ATT ANVÄNDA

Rotolight Neo och Rotolight Anova Pro har två kontrollrattar, en för att ställa in ljusstyrkan och en för att ställa in färgtemperatur. Trycker man på båda rattarna kommer man in i menyläget för att välja andra inställningar. Vi tyckte att det var lätt att ställa in önskad färgtemperatur och ljusstyrka på båda armaturerna. Och vald effekt, eller vald färgtemperatur, visades i den digitala displayen på baksidan. Färgtemperaturen ändras i steg av 10 Kelvin från 3 150 kelvin till 6 300 kelvin. När vi hade de tre Rotolight Neo i en klassisk trepunkts-sättning var det praktiskt att kunna justera ljusstyrkan och verkligen se på displayen vilken effekt vi valt.

När det gäller övriga menyfunktioner har den röda LED-displayen sina begräsningar. Den använder förkortningar som kan vara svåra att förstå. Så innan användning rekommenderar vi att du tittar i manualen vad de olika bokstavskombinationerna står för.

Något vi gärna hade testat, men som ännu inte gick att testa var styrningen via Wifi på Rotolight Anova Pro. I slutet av 2017 kommer ett tillägg som ska göra det möjligt att styra den via Wifi med Rotolights applikation MagicEyeLighting för iOS eller Android.

Rotolight Anova Pro har också en inställning där du ställer in önskat ISO-värde, ditt val av slutartid och avståndet till modellen. Därefter räknar lampan ut vilken bländare du ska ställa in. Du kan nu också öka eller minska ljusstyrkan och ser då vilket nytt bländarvärde du bör ställa in för rätt exponering. Rotolight Anova Pro och Rotolight Neo är båda intressanta för den som arbetar utanför studio. Till Rotolight Anova Pro kan du köpa en väska för att lättare få med dig allt. I det kit vi hade för Rotolight Neo var väskan mycket användbar och gör att du inte behöver oroa dig för att armaturerna går sönder under transport.

SAMMANFATTNING

Något som vi gillar med Rotolights LED-belysning, som skiljer dem från annan LED-belysning vi använt, är den runda formen. Den ger ett fint catch-light, en fin ljuscirkel i ögonen. När det gäller Rotolight Anova Pro är blixtsynk-funktionen något vi verkligen tycker var intressant och något som vi gärna skulle testa under längre tid i verkliga situationer. En sådan armatur i kombination med en eller två av Rotolight Neo är lite av ett drömkit för oss nu. Då får vi ljus för både video och stillbild, vilket skulle passa mycket bra för de uppdrag vi har.

Blixtsynkfunktionen går även att använda i kombination med andra blixtar som våra Nikon-blixtar eller vår Elichrome ELB-400. De små Rotolight Neo är så lätta att det inte är någon belastning att ha med en i kameraväskan för att få det där lilla ljuset i ögonen. Dock är de inte tillräckligt starka för att utmana solen. I dagsljus kanske de inte gör mycket nytta annat än i täta ansiktsbilder där du kan hålla lampan precis utanför bildramen. Men i skymning och inomhusmiljöer räcker de långt.

Om vi vill investera i något Rotolight kit? Det är kanske mer en budgetfråga, om vår budget skulle tillåta det så blir vårt val Rotolight Anova Pro, med barndoors. Vi skulle också gärna sälja våra tre kinesiska små LED-paneler för att kunna köpa en Rotolight Nova. Med tanke på vår budget för inköp är det troligare att det är en Nova som först hittar vägen ner i vår väska. Vi skrev att vi tyckte den var plastig, men det var i jämförelse med sin storasyster Rotolight Anova Pro. Jämför vi med våra kinesiska LED-panelerna, då är domen inte lika hård. Hur det än blir, så vet vi att den dag vi får en Rotolight i väskan kommer vi inte bli besvikna.

På baksidan av Rotolight Anova Pro sitter de två rattarna med vilka du kan styra alla funktioner.

Fakta - Rotolight Neo

Fakta - Rotolight Anova Pro


TYP LED-belysning för ENG-produktion
MODELLBETECKNING RL-NEO
FÄRGTEMPERATUR 3 150K - 6 300K (alternativt med fast färgtemperatur 5 600K)
LJUSKVALITET CRI (Ra) 96, Hudton R15 CRI 99, TLCI 91
LJUSSTYRKA 0,9 METER 1 077 Lux. 530 Lumen
EFFEKT 9 Watt at 5600K vid 100%, 15 V DC
KONTROLL På armaturen
VIKT OCH MÅTT 0,354 kg (utan batterier), diameter 145 mm, djup 50 mm
FÄSTE Fäste för 1/4″ gänga, (medföljer stativfäste med Hot Shoe adapter)
STRÖMKÄLLA DC 6 volt till 18 volt.
PRIS Cirka 3 200 kronor (för en LED), 14 000 kronor (för kit med tre LED-paneler, väska och stativ)
DISTRIBUTÖR Network Innovation AB

TYP LED-belysning för studio- eller ENG-produktion
MODELLBETECKNING RL-ANVPRO-BI-S
FÄRGTEMPERATUR 3 150K - 6 300K (alternativt med fast färgtemperatur 5 600K)
LJUSSPRIDNING 50 grader (gäller standardversionen och 5600K versionen) 110 grader (gäller specialversion)
LJUSKVALITET CRI (Ra) 96, Hudton R15 CRI 99, TLCI 91
LJUSSTYRKA 0,9 METER 6280 Lux. 3 091 Lumen
LJUSSTYRKA 2,7 METER 857 Lux. 3 795 Lumen
EFFEKT 48W vid 100%
KONTROLL På armaturen, DMX (även DMX slave), blixtsynk och från slutet av 2017 även Wifi
VIKT 2,47 kg, 4,78 kg med Barndoors och Y-fäste
MÅTT 440x493x107 mm (bredd X höjd X djup)
FÄSTE Standard TVMP fästeY-form eller M8 med ”Utility Block”
STRÖMKÄLLA DC 6 volt till 18 volt. V-lock fäste. 2,1 mm DC-in för att ansluta medföljande 15 volt 60W AC/DC konverter
PRIS Cirka 13 800 kronor (utan barndoors)
DISTRIBUTÖR Network Innovation AB, www.ni.se

PLUS

Bra ljuskvalitet
V-lock-fäste
Blixtsynk

MINUS

Tar stor plats med fäste monterat

PLUS

Blixt skofäste
Inbyggda effekter
Bra ljuskvalitet

MINUS

Något plastiga

PRODUKTNYHET: Tamron 24-70 F/2,8 G2 får dubbla processorer

PRODUKTNYHET: Tamron 24-70 F/2,8 G2 får dubbla processorer

PRODUKTNYHET: AJA lanserar flera mjukvaruuppdateringar

PRODUKTNYHET: AJA lanserar flera mjukvaruuppdateringar