SAMMANDRAG: Broadcast Innovation Day 2018, Münchenbryggeriet, Stockholm

SAMMANDRAG: Broadcast Innovation Day 2018, Münchenbryggeriet, Stockholm

Mesh-baserade radioenheter stack ut under teknikkavalkad

Silvus radioenheter (noder) har i huvudsak varit den amerikanska arméns stöttepelare för att uppnå en högre nivå av flexibilitet och slippa anslutningsmässigt huvudbry i komplexa situationer. Men på senare år har även flera stora inhemska medier nyttjat den mesh-baserade nätverkstekniken. Under den teknikspäckade heldagen Broadcast Innovation Day på Münchenbryggeriet i Stockholm den 1 februari sådde Broadcast Solutions de första fröna för ett framtida genomslag på den svenska broadcastmarknaden.

Teknikutvecklingens fortskridande har resulterat i enorma valmöjligheter, med stor betoning på framtidssäkrande inför det nalkande 2020 – kalenderåret då tv-tittarnas konsumtion via flera plattformar, krav på innovativa format och sökande efter förstärkta upplevelser förväntas öka kraftigt. På så vis har 2020 blivit en form av deadline, eller rättare sagt en punkt på kartan, för branschens teknikansvariga att förhålla sig till. Men samtidigt som ett utbud som detta må vara en ren fröjd att förkovra sig i, är det nog även förenat med huvudbry. Vad borde vi investera i – och när?

 Broadcast Solutions Director Business Development Peter Jakobsson

Broadcast Solutions Director Business Development Peter Jakobsson

Broadcast Solutions, den tyska hårdvarutillverkaren och systemintegratören aktiv inom områdena OB, satellitkommunikation, sändningsfaciliteter, övervakning, arenainfrastruktur och teknikinnovation, har sedan starten 2003 varit såväl en del av utvecklingen som en observatör av dess framfart. Och på senare år har man arrangerat eventet Broadcast Innovation Day tillsammans med en rad partners, där man kombinerat produkt-kläm-och-känn, presentationer och paneldiskussioner för att ge branschfolket mer kött på benen under navigeringen på dessa föränderliga tiders farvatten. ”Men utan att ta på sig säljhattarna hela tiden”, påpekade Broadcast Solutions Director Business Development Peter Jakobsson i sitt öppningstal på Münchenbryggeriet i Stockholm den 1 februari. Det första på svensk mark efter Skandinaviendebuten den 31 januari i Helsingfors, Finland, i hopp om att även etablera vidare kännedom om företaget på nordligare breddgrader.

– Det är så lätt att förknippa oss enbart med ”tyskarna som bygger OB-bussar”, eller systemintegratörerna man ringer upp när man har ett stort projekt man kanske inte klarar av på egen hand, berättar Peter. Men där tror jag vi har skrapat lite grann på ytan; de som vi har träffat här i dag har en mycket bredare bild eller förståelse för vilka vi är.

Teknikkavalkad

Broadcast Innovation Day samlar, som ovan nämnt, en rad partners från olika delar av industrin – både internationella och lokala – för att skapa en så stor bredd som möjligt, men också för att stärka kännedomen om vad som finns utan- och innanför landets gränser.

Närvarande under heldagen fanns den långlivade grafikmakaren ChyronHego, representerad av företagets svenska Managing Director Oskar Norrman, vars visuella inslag synts på tv-rutan ända sedan sändningarna av Ingemar Stenmarks banbrytande färder. Vad man satsar mest på just i dag är den mjukvarudrivna serverplattformen VPX Virtual Producion Server, som är företagets helhetslösande steg in i IP/IT-baserade produktionsmiljöer.

Engströms Managing Director Andreas Eliassons och Account Manager Emil Larssons monters centerpiece var en Arri Amira, kittad med lite smått och gott.

Även Engströms, den Kungsbackabaserade återförsäljaren av produktionsutrustning och lagringsmedia för tv- och filmproduktionsbolag, fanns på plats, vars monters mittpunkt ockuperades av Arris Amira på Sachtler-stativ, kittad med Canons glugg 17-120 Cine-Servo och dts fibersystem 1800 i aktern.

På ljudfronten behandlades dels området immersive audio av Dolby Laboratories och Genelec, och dels intercom av Broadcast Solutions David Lois som presenterade LaONs LT-serie. Medan Dolbys Staff Solutions Engineer Sonia Valladares och Country Manager Central Eatern Europe Iwona Kowalska förklarade ljudgigantens position som nu inte enbart förknippad med de stora biovisningarna, utan även en tillhandahållare av lösningar för broadcast genom bland annat Atmos Production och Mastering Suite, gick Genelecs Chief Technologist Thomas Lund in på det binaurala djupet och människans hörförmågor över större ljudspektrum. En halvtimme som bland annat behandlade rumsoptimering, optimal placering av ljudkällor och kalibrering av frekvensrespons. En trio nyttiga områden som vi kommer återbesöka i tidningen längre fram.

LaON Technology tog med sig sina 5 GHz UNII-nyttjande intercomsystem i LT-serien. För vidare information om dessa, klicka här! 

Även Phabrix fiffiga test- och mätningsverktyg i Sx-serien för hybrid IP/SDI utsmyckade borden, som du kan läsa mer om här

Och när vi rör oss till nästa inslag, hittar vi en plattform som påstås kunna forma en pålitlig och infrastrukturell plattform för både ljud och bild.

Silvus mesh-nätverk – en kommande revolution?

Klingar Silvus Technologies bekant? Inte? Såvida du inte har kopplingar till den amerikanska armén, flottan eller flygvapnet är det inte så märkligt, egentligen. Den Los Angeles-baserade tillverkaren lyckades nämligen hålla sig borta från NAB-mässans rampljus så länge som fram till 2015, då man introducerade sina första broadcast-inriktade prylar i form av StreamCaster – radiosystemen som i framtiden spås revolutionera nyhetsrapporteringen på ett globalt plan. En förhoppning om att de inte bara omfamnas av de stora amerikanska och europeiska nyhetsbolagen, utan att de i sinom tid även får ett genomslag i Sverige. Och nu fanns de på plats i huvudstaden, representerade av sin masterdistributör Broadcast Solutions.

Vad som är den huvudsakliga skillnaden mellan Silvus mesh-teknologi och det bundna mobilnätet är att Silvus inte är i behov av master eller radiotorn, utan kan med hjälp av flera StreamCasters, som agerar både sändare och mottagare mellan varandra, på egen hand skapa ett så kallat mobilt ad hoc-nätverk (Manet). AES 256-bit kryptering, frekvenstöd från 400 MHz till 6 Ghz inklusive licensfria 2,4 och 5,8 GHz-banden, och upp till 100 megabit per sekunds genomströmning av data (inkluderat video och ljud) räknades upp. Och skulle en enhet lägga av, hålls produktionscykeln i gång av den resterande skaran i nätverket.

Broadcast Solutions produktansvarige, Sandro Glanzer, med en Streamcaster i bakgrunden.

Prismässigt innebär detta så klart en stor investering, där de beroende på konfiguration går upp emot 120 000 kronor per enhet. Men om Silvus verkligen levererar säkerhet, pålitlighet och flexibilitet i den bemärkelsen som Fox, CNN och andra jättar säger, där man har lyckats täcka hela Downtown Washington under presidentvalet och skjutit direkt till både buss och studio med StreamCasters fästa på kamerorna, låter det som att vi har en spännande utveckling framför oss där de traditionella bundna mobilnäten på sikt kan möta sin ersättare. Därav blir NAB något att följa extra nära i år.

– Sedan drygt ett år reser vi runt i världen och presenterar denna teknik för broadcasters, försvars- och bevakningskunder, och vi ser ju vilket enormt genomslag denna teknologi har. Det är inte ofta man stöter på en produkt med liknande potential, säger Sandro Glanzer, produktansvarig hos Broadcast Solutions.

Genomslag längre fram i tiden

Summerat känns Broadcast Innovation Day som ett välbehövligt och mindre format mellan de stora mässbesöken. Ett, som Peter under inledningen av dagen sade, inte enbart handlar om krängande, utan som också ger något tillbaka i form av information, råd och tips. Dock ser man en liten startsträcka innan man kommer helt på fötter här i Sverige.

– Vi kom från Helsingfors där vi hade en fantastiskt bra dag. Traditionellt hade man förväntat sig 20 till 30 personer, men vi hade 100 besökare den dagen. Sedan kom vi till Stockholm och hade ställt förväntningarna ganska högt. Men en förklaring är att vi inte har samma närvaro i Sverige och kan inte räkna med samma genomslag, ännu.

Hur skulle du annars summera dagen i stort?

– Jag tror vi har träffat de vi har velat träffa, och haft mycket bra diskussioner. Vi har träffat några som kanske kan vara våra konkurrenter här i dag. Men jag tror mer på samarbeten. De kanske ser en produkt som vi har som kan passa hos dem, och vice versa. I vissa fall möts man till exempel av ett projekt som är så stort att man behöver samarbeta. Så, det tror jag på allra mest. För min egen del, som svensk, som negligerat den svenska marknaden i åtta år, tycker jag att det är jätteroligt att få börja träffa folk i Sverige.

Varför ska man gå på Broadcast Innovation Day?

– För att det är ett arrangemang som mixar lite grann utbildning, lite grann information och ett urval produkter som vi har anammat, tagit till oss och som alla har gemensamt att vi tror är kostnadseffektiva lösningar. Ett event som bygger på nätverkande och som kan leda till en förståelse, där vi förhoppningsvis även kan ses som ett framtida bollplank för yrkesverksamma.

Vad händer härnäst?

– Det finns planer på ytterligare Broadcast Innovation Days i världen, nästa äger rum i Polen den 19 mars, andra är planerade men är lite mer avlägsna i tid. Sammanfattningsvis tror vi starkt på konceptet, och jag tror vi kommer tillbaka till Sverige inom en snar framtid.

SAMMANDRAG: Integrated Systems Europe 2018

SAMMANDRAG: Integrated Systems Europe 2018

KORREKTUR: Panasonic EVA1 (Monitor 18-02)

KORREKTUR: Panasonic EVA1 (Monitor 18-02)