REPORTAGE: Nytt ljud på Kungliga musikhögskolan

REPORTAGE: Nytt ljud på Kungliga musikhögskolan

Omfattande ljudbestyckning av anrika musiklärosätet

Text & foto: Jonas Nimmersjö

Kungliga musikhögskolans tre konsertlokaler har fått ett nytt högtalarsystem. Det började sommaren 2016 då man flyttade in i sina nya lokaler. Erik Metall, ljudtekniker med huvudansvar för liveljud på Kungliga Musikhögskolan, fick då uppdraget att lösa en upphandling på högtalarsystem för tre konsertsalar. Konsertsalarna har sina ideala användningsområden, men systemet ska vara flexibelt och anpassningsbart.
– Redan våren 2016 inser vi att det här är ett projekt vi inte klarar själva med en statlig upphandling, berättar Erik Metall. Då bestämmer vi oss för att använda oss av Artifon, ett konsultbolag med Alf Berntston i spetsen.

Under hösten 2016 görs upphandlingen med hjälp av Artifon. Arbetet leder fram till fem olika anbudsgivare som får vara med på en så kallad shoot-out för att provlyssna deras system. Detta sker i Kungasalen, den lokal som är mest krävande. Det var fem anbudsgivare varav tre hade samma högtalar-array och system. Så de fick dela på en lösning. Totalt hängdes tre array med varsin bas upp i taket. Därefter lyssnade Erik Metall (på ingångsbilden) och hans kolleger på ljudet. De hade fem olika material för att höra vilka högtalare som fungerade bäst. 

JBL-högtalare

– När högtalarna hängdes upp så bedömde jag att det var andra märken som kunde tävla om den här upphandlingen, berättar Erik Metall. Jag räknade inte med JBL som en vinnare. När vi sedan började provlyssningen blev jag väldigt förbluffad när JBL lät helt klart bäst. Klar ljudbild, musikalisk och fast bas trots att det är en svår lokal att jobba i för just basfrekvenser. 

Efter provlyssning av alla system tittade Erik Metall och hans kolleger på Kungliga musikhögskolan på de totala lösningarna, och de kände alla att Demo Group var en vinnare. Men på grund av två olika överklaganden av upphandlingen dröjde det hela nio månader innan Demo Group med Andreas Karlsson, installationsansvarig, och Lennart Dahlgren, ansvarig för tour sound på Septon Electronic AB, kunde börja leverera och installera det nya högtalarsystemet. 

 Andreas Karlsson

Andreas Karlsson

Andreas berättar att erfarenheter från tidigare jobb visat att deras kalkyler med simulerings programmet de använder för att räkna ut placeringar och antal produkter, hörbarhet, och så vidare, har JBL högtalarna stämt mycket väl med slutresultatet.

– Jag har jobbat väldigt mycket med just de här produkterna, säger Andreas. Så för oss kändes det självklart att vi kunde gå in med det här systemet. 

 Andreas berättar att han känner sig hemma i BSS-världen med ljudmatrix och programmering. Så Demo Group gjorde ett grundligt arbete redan i upphandlingsprocessen. 

– Vi kastade inte bara ihop något, säger han. Vi brukar göra kompletta lösningar redan på det stadiet. Då är det så enkelt när man går igång. Man lägger en extra vecka på det, men om man får jobbet så vet man exakt vad man ska göra. 

Demo Group hade därför kommit långt när det gäller de komplexa lösningarna som krävdes för Kungasalen.

Två små salar

Beställningen gällde högtalarsystem för Lilla salen, Nathan Milsteinsalen och Kungasalen. I Nathan Milsteinsalen, som fått sitt namn efter den rysk-amerikanske violinisten, hänger det bara två JBL VTX F15-högtalare i taket. I salen finns också fyra JBL VTX M20-monitorhögtalare/monitorsystem. Nathan Milsteinsalen är anpassad för kammarmusik med en förhållandevis lång men kontrollerad efterklang. 

– De flesta av konserterna som behöver elförstärkning här är en kombination av akustiska och förstärkta instrument, berättar Erik Metall. Så vi behöver inte uppnå ljudvolymer, utan det handlar mer om att uppnå en balans i ljudbilden. Högtalarna smälter in alldeles utmärkt i salen både utseendemässigt och ljudmässigt. 

– Lilla salen är ungefär lika stor som Nathan Milsteinsalen men har en helt annan akustik med en i princip död efterklang, berättar Erik. Den är gjord för elförstärkt musik, pop, rock och elförstärkt jazz. 

NATHAN MILSTEINSALEN
LJUDMATRIS BSS BLU-806
FÖRSTÄRKARE Crown IT4x3500HD
HÖGTALARE Två JBL VTX F15
MONITORSYSTEM FÖRDELAT PÅ ALLA SALAR
FÖRSTÄRKARE Sex Crown IT4x3500HD
MONITORHÖGTALARE 24 JBL VTX M20 och en JBL VTX F18S
 

LILLA SALEN 
LJUDMATRIS BSS BLU-806, BSS BLU-BOB
FÖRSTÄRKARE Två Crown IT4x3500HD, en Crown IT5000HD
HÖGTALARE FOH-toppar: tolv JBL VT 4886, Subcompact Passive 3-way Line Array Element. Två JBL VT4886-AF, Subcompact Array Frame. Subbashögtalare, ovanpå. FOHtoppar: två JBL VT 4883 Subcompact Carioid Arrayable Subwoofer. Subbashögtalare, på golv: fyra JBL VTX F18S
 

Här ville Erik Metall ha ett PA som kan leverera ett högre ljudtryck med fyllig bas. I Lilla salen sitter det två line-array-system med sex JBL VT4886 och med en bas, JBL VT4883, ovanför i samma array som kompletteras med två JBL VTX F18s-basar/sida på golvet. Här finns åtta JBL VTX M20-monitorhögtalare/monitorsystem. Med monitorsystem menar Erik att det är egna ljudmixar för medhörningen. Varje enskild mix går att sända till två monitorer, så i Lilla salen kan man ha 16 monitorer för medhörning med åtta separata mixar. 

Kungasalen svårast

KUNGASALEN 
LJUDMATRIS BSS BLU-806, BSS BLU-120, BSS BLU-BIB, BSS BLU-BOB
FÖRSTÄRKARE Fem Crown IT4x3500HD, fem Crown DCI4x600N
HÖGTALARE FOH-toppar: 24 JBL VT 4886, Subcompact Passive 3-way Line Array Element. Tre JBL VT4886-AF, Subcompact Array Frame. FOH-sub: fyra JBL VTX S25, en JBL VTX V20-AF. Fill, läktare: elva JBL AC18/95. Frontfill: fyra JBL AC18/95. L/R, mot scen: sex JBL VT 4886 Subcompact Passive 3-way Line Array Element, två JBL VT4886-SF, Subcompact Short Frame. Sidofill, scen: två JBL AC18/95. Medhörningshögtalare, scen L/R: två JBL CBT100LA-1, 100cm J-Shape Line Array.
 

Den stora salen, Kungasalen, är den mest anpassningsbara salen vad gäller scen och
Under läktare. Detta, tillsammans med akustiken som är anpassad för symfoniorkestrar med lång efterklang, gör att denna sal är den mest komplicerade att sätta ljud i. 

– Här var det besvärligt redan på ritbrädet ihop med Alf Berntson på Artifon, säger Erik. För vi visste att salen skulle användas på flera olika sätt. 

Kungasalen har fyra huvuduppsättningar, berättar Erik. Den första är den normala uppsättningen med stolsrader även i det som kan bli orkesterdike. Som nummer två räknar Erik uppsättningen när de tre främre raderna är borta och golvet är plant fram till teleskopläktaren, den som går att skjuta in under teknikerplatsen högst upp i salen. Detta är en variant av den första uppsättningen. Scenuppsättning tre är när teleskopläktaren är borta och man har en stående parkett, men med samma scenplacering.

Det var besvärligt redan på ritbrädet ihop med Alf Berntson på Artifon, för vi visste att salen skulle användas på flera olika sätt. Erik Metall

Den fjärde uppsättningen är när man höjer upp en kvadratisk scen, ett centerpodium på sex gånger sex meter, mitt i salen och har publik stående runt scenen. Sedan kan man säga att filmvisning och konferens är ett femte scenario, menar Erik. Salen har en stor filmduk som kan sänkas ner. Då vill man kunna återge ett multikanalsljud från en film med surroundljud utan att bilden skyms. 

I Kungasalen har man valt att hänga ett Left-Center-Right-system. Huvudsystemet är åtta JBL VT 4886 i varje kluster. Fyra hängande JBL VTX S25-bashögtalare, varav den andra nerifrån är bakåtvänd. Basens lob går att styra så den antingen är rundstrålande eller rikta den framåt, så kallad cardoid-riktning, berättar Erik. Den går även att rikta snett neråt, mot publiken. Längre in över scenen hänger det sex JBL VT 4886 i ett Left+Right-system som är utökat åt sidorna med en JBL AC18 på varje sida. De här högtalarna används vid centerscen-uppställningen och hissas då ner från taket.

Kungasalen är den lokal som krävde mest arbete vid och störst flexibilitet för olika användningsområden.
 

Publikläktare

Man har också två publikläktare där de har fyra fill-högtalare på vardera sida, säger Erik. 

– Vi har en körläktare som är bakom scenen, som ibland används för publik och då behöver de höra vad som sker och ibland används den för att ställa upp en kör som samverkar med en orkester nere på scenen. Då behöver kören ha ett monitorsystem. De fill-högtalare som täcker körläktaren fungerar i det läget som monitorhögtalare. 

Den övre läktaren har alltså totalt elva fill-högtalare, JBL AC18, i separata delayzoner. Det finns också fyra frontfill, JBL AC18. In mot scenen sitter två JBL CBT100 för enklare repetitioner eller för medhörning. Samt 14 monitorsystem med JBL VTX M20 och JBL VTX F18s. Alla salarna och monitorer drivs av Crown IT 4x3500HD. Fyllnadshögtalarna AC18 drivs med Crown DCI 4x600N, totalt är 78 slutstegskanaler fördelade på två förstärkarrum. Allt delas ut och styrs via tre ljudmatriser, BSS 806DA med diverse utbyggnader i varje sal. I salarna fanns redan ett befintligt Crestron-system och det nya BSS-systemet är fullt kompatibelt och styrbart från Crestron-panelerna. 

– Hela systemet går att programmera med snabbval så att vem som helst på en panel ska kunna slå av och på olika högtalare och ställa in salen till rätt ljudscenario. Det ska vara användarvänligt. Men så kan jag som är proffstekniker gå in och justera detaljer och finlira inför en konsert. 

Erik Metall är imponerad över den fina märkningen av allt kablage som Demo Group kopplat. 

 Förstärkarna för Kungasalen är fem Crown IT4x3500HD och fem Crown DCI4x600N, alla uppmärkta med sitt specifika användningsområde.

Överraskad

Han är en riktig Oppfinnar-Jocke när det gäller att komma på både elektroniska och mekaniska lösningar på olika problem. Erik Metall (om Andreas Karlsson)

I en statlig upphandling som denna har Erik varit tvungen att titta på priset och, berättar han, med JBL så blev det ett fördelaktigt pris som även det vägde in vid beslutet att välja Demo Group för installationen. 

– Sedan har arbetet tillsammans med Andreas Karlsson och Demo Group flutit på fantastiskt, berättar Erik. Han har varit lyhörd för mina önskemål och justeringar längs vägen. Han är en riktig Oppfinnar-Jocke när det gäller att komma på både elektroniska och mekaniska lösningar på olika problem. I taket där högtalarna hänger är det trångt mellan telfrar och trossar, berättar Erik, men även där har Demo Group hittat lösningar. Projektet med det nya högtalarsystemet ska vara klart i januari 2018. Allt är redan installerat, så det man gör nu är att trimma in allt och programmera så att BSSsystemet och Crestron-systemet som fanns på plats fungerar tillsammans som det ska. 

– Det har varit en intensiv höst men extremt kul att se slutresultatet, hur snyggt det blir på plats, säger Andreas Karlsson. Det vi har kvar är lite dokumentation, och kontrollmätningen att vi uppnått kraven tillsammans med konsulten. Det är några smågrejer kvar och några användarfrågor från Erik och gänget.

– Som jag sa tidigare, jag hade verkligen inte räknat med att JBL skulle ta hem det här, säger Erik Metall. Jag rattade mycket JBL-PA på sent 80-tal och JBL på den tiden hade ett renommé att vara ett ganska hårt och rockigt PA, som kunde spela starkt men inte vara särskilt delikat i sin ljudbild. Men jag har fått omvärdera min synpunkt på JBL och anser att det är ett av världens mest kompetenta högtalarsystem i dag. 

PRODUKTNYHET: Arris nya storformatskamera Alexa LF är här

PRODUKTNYHET: Arris nya storformatskamera Alexa LF är här

BRANSCHNYHET: TeleComputing tecknar partneravtal med Visual Art

BRANSCHNYHET: TeleComputing tecknar partneravtal med Visual Art