REPORTAGE: Panasonic LinkRay

REPORTAGE: Panasonic LinkRay

Information med ljusets hastighet

Text: Peter Fredberg
Foto: Panasonic

Redan år 1880 uppfann Graham Bell och hans assistent Charles Sumner Tainter fotofonen som var ett system för kommunikation överförd via ljus. Det är tekniken bakom fotofonen som Panasonic tagit till nästa steg i utvecklingen av LinkRay-systemet, som bygger på deras egenutvecklade Visible Light Communication-teknik.

Samma år som Bell och Tainter uppfann fotofonen genomfördes för första gången i världshistorien ett trådlöst telefonsamtal. Det gick från Franklinskolans tak till fönstret i Bells laboratorium, hela 213 meter bort. Strax innan sin död berättade Graham för en reporter att fotofonen var den största uppfinning han någonsin gjort, större än telefonen. Där Graham Bell överförde tal baserat på modulerat solljus, skickar vi i dag data. Hos Panasonic går tekniken under namnet LinkRay och är en plattform som använder LED-ljuskällor för att överföra innehåll till mobila enheter via särkilda ID-koder. På det sättet kan digitala skärmar, reklamskyltar och andra ljuskällor omvandlas till marknadsföringsverktyg för telefoner och surfplattor och gör att företag kan interagera mer med sina kunder på 1-2-1-basis.

När vi kontaktar Torbjörn Mähler, Panasonic Product & Marketing Manager Nordic Countries, för att ta reda på hur den fungerar, är den klar att användas kommersiellt.

Med LED-ljus för innehållsöverföring

För att komma i gång med LinkRay och få det att fungera behövs några huvudkomponenter. Dels behövs en anpassad display från Panasonic som sändningshårdvara, eller en enskild modulator från Panasonic till din egen display. De placeras mellan strömförsörjningen och den LED-ljuskälla som ska användas.

– Vilken typ av modulator som krävs beror på användningsområdet och vi hjälper företag med vägledning kring grundläggande krav på LED-ljuskällan, säger Torbjörn. Vi samarbetar även med partners och tillverkare för att tillhandahålla LinkRay i anpassade lampor, ljusplattor, LED-skyltar och strålkastare, med mera. Detta är en viktig process som är under ständig utveckling, för att kunna få en så stor spridning av tekniken som möjligt.

Det tar bara 0,3 sekunder att detektera ID-koden.

Efter sändningshårdvaran följer LinkRay Service Platform, tillgänglig via en portal i molnet för hantering och registrering av ID-koder, varifrån man också hanterar vilket mobilt innehåll som ska visas för kunder (till exempel erbjudanden, produktinformation, bilder, länkar, med mera) och driften av aktuella länkar. Tekniken kan också integreras i befintliga CMS-system och applikationer. Kunden behöver en telefon med kamera och en LinkRay-kompatibel applikation från det aktuella företaget. Med andra ord behövs ingen specifik LinkRay-app från varje företag för att komma vidare, utan ofta redan befintliga företagsappar. Förutsatt att de har anpassats till tekniken.

– Till exempel kan klädkedjor som redan har en app för sina kunder integrera tekniken med den och det fungerar omedelbart för kunden. Systemet fungerar i dag med mobilversionerna iOS 8 och senare, samt Android 5.0 och senare. Vi har även ett intresseverktyg tillgängligt för utvecklare om du vill skapa egna appar eller anpassa de som redan finns till systemet.

LinkRays flödesschema illustrerat – från innehåll via sändningshårdvaran och ut till konsumenten.

Hur fungerar tekniken därefter?

– En ID-kod sänds från LED-ljuskällan som är utrustad med LinkRay-funktionen i frekvenser mellan 1 kHz till 20 kHz, som ligger utanför det ögat kan uppfatta. Mobiltelefonen läser av ID-koden via den inbyggda kameran och appen, som därefter ansluter till associerat innehåll via internet. Det tar bara 0,3 sekunder att detektera ID-koden.

Och om en butik är stängd kan skyltfönstret omvandlas till ett verktyg för e-handel. På så sätt länkar tekniken ihop offlinevärlden med den uppkopplade delen.

Klädkedjor som redan har en app för sina kunder kan integrera den med LinkRay-tekniken.

Vad är fördelen med LinkRay jämfört med dagens QR-teknik?

– Allt du behöver göra är att peka telefonens kamera mot LED-ljuskällan och appen söker omedelbart av det LinkRay-ID som skickats ut. Det gör att du enkelt kan komma åt informationen även bakom andra människor, vid till exempel ett skyltfönster. När det kommer till räckvidd brukar vi säga att den är fem gånger så lång som sändarens display storlek. Har du en display som är två meter så har den tio meters räckvidd. Passerar du då ett skyltfönster på tio meters håll kan du enkelt snappa upp erbjudanden och annan info, det fungerar inte med en QR-kod.

Från större mässor till detaljhandeln

Torbjörn berättar att fokus ligger i dag primärt på utställningslokaler och detaljhandeln, exempelvis mässor som ISE och CES och hos varumärken som Asics.

– I Tokyo använder sportklädesvarumärket Asics tekniken i små butiker på platser med stora människoflöden, till exempel tågstationer, berättar Torbjörn. De har varor i butiken som kunden kan se, känna och prova och därefter kunna köpa eller beställa via e-handelsbutiken som visas via LinkRay.

Petersen Automotive Museum i Los Angeles är en institution med sällsynta bilutställningar och som specialiserar sig på fordonshistoria. För något år sedan genomgick de en renovering på 125 miljoner dollar för att kunna locka en mer varierad publik genom att förbättra besökarnas upplevelse. Museet är ett av världens största i sitt slag och de bildade efter renoveringen partnerskap med ett antal stora varumärken som Maserati, Ford och Lucas Oil. Allt för att fylla museet med mer iögonfallande utställningar. Samtidigt utrustades lokalerna med bildskärmar från Panasonic.

– Vi var på utkik efter ny teknik och nya sätt att förbättra våra besökares upplevelser och såg direkt möjligheterna med LinkRay. Att kunna engagera, lära och interagera med besökarna på ett unikt sätt öppnar en helt ny värld av möjligheter för oss. Vi får möjligheten att utveckla och anpassa våra nuvarande och kommande utställningar. Eftersom vi redan samarbetade med Panasonic när det kommer till delar av tekniken blev det dessutom både kostnadseffektivt och smidigt att implementera systemet i utställningen. Att vi skulle bli det första museet i USA att kunna erbjuda detta gjorde att vi tog det tillfället i akt direkt utan att tveka, säger Adam Langsbard, Chief Marketing Officer på Petersen Automotive Museum.

Petersen Automotive Museum i Los Angeles, en institution med unika bilutställningar, har valt att använda sig av LinkRay-teknologin för att locka en mer varierad publik.

– Petersen Automotive Museum var en idealisk partner för att starta upp LinkRay med och tekniken är nu inbäddad i deras kostnadsfria app. Besökarna får helt enkelt uppleva saker och ta del av information som går långt utöver det som presenteras i utställningarna. Något som inte är möjligt med statiska bildskärmar, säger Panasonics Professional Imaging & Visual Systems SVP John Baisley.

Informationen kan hämtas och visas på användarens eget språk. Exempelvis kan en tysk eller en fransk besökare skanna samma LinkRay-ID och därefter automatiskt riktas till webbsidor på tyska respektive franska. Det enda potentiella hindret är att innehållet måste vara tillgängligt på det valda språket.

Utvinning av information och statistik

Med hjälp av analysteknik för identifiering av exempelvis ålder och kön kan företaget skräddarsy innehållet som visas på skärmarna i skyltfönstren.

Att kunna analysera kunders beteende butik blir allt viktigare, bland annat för layout-optimering i butiken, merförsäljning och kundupplevelsen. Med hjälp av LinkRay Analytics kan vilket ID som avlästs på en specifik plats vid en särskild tidpunkt anonymt spåras. Användaren kan via accesslogg till exempel analysera populariteten för en speciell utställning eller ID över tid, eller på gruppnivå som exempelvis ett visst använt språk.

– Vi kan även erbjuda funktioner som ”heat mapping” och beteendeanalys i kombination med våra säkerhetsprodukter, som kamerasystem, berättar Torbjörn. Med hjälp av analysteknik för identifiering av exempelvis ålder och kön kan företaget skräddarsy innehållet som visas på skärmarna i skyltfönstren.

Vilka andra användningsområden ser ni med tekniken?

– Intresset är stort och marknaden är verkligen lyhörd för tekniken vilket har resulterat i flera större projekt och spännande partnerskap. Vi diskuterar framtida möjligheter med olika partners inom utbildning, uthyrning/scen, transport och i reklambranschen. Även för museer kan LinkRay skapa en ny och förbättrad användarupplevelse. Vi tror också att liknande fördelar i framtiden kan förverkligas på bland annat konferensmarknaden.

Ljuskommunikation i allmänhet har faktiskt en potential att ändra hur hela städer fungerar. Ta som exempel självkörande bilar. Där kan man av säkerhetsskäl inte förlita sig på en internetanslutning, utan måste jobba mer med point-to point-kommunikation för säkerhetens skull.

– Där skulle LinkRay kunna vara en lösning. Tekniken skulle också kunna hjälpa till med att skicka och läsa av väg- och varningsskyltar till bilen, som behandlar data och anpassar sig efter situationen. Möjligheterna med ny teknik är alltid spännande, framförallt när den är så pass enkel och effektiv som denna. Det är dessutom riktigt kul att träffa alla kunder som kommer med helt egna idéer kring hur tekniken kan användas. Vi har nog bara skrapat på ytan och sett början på vad tekniken skulle kunna användas till i framtiden.

REPORTAGE: YRGO:s utbildning inom teater-, event- och scenteknik

REPORTAGE: YRGO:s utbildning inom teater-, event- och scenteknik

REPORTAGE: Pro Sound Effects

REPORTAGE: Pro Sound Effects