REPORTAGE: D&b Audiotechnik KSL, Waterfront, Stockholm

REPORTAGE: D&b Audiotechnik KSL, Waterfront, Stockholm

”Ett lyft för oss som jobbar med det här”

Text: Patrik Blomqvist
Foto: Pierre Couriaut & Patrik Blomqvist

Knappt ett år efter att man introducerade serien SL Series genom det storskaliga ljudsystemet GSL lanserade tyska d&b audiotechnik på NAMM i år uppföljaren – KSL. Trots sin mer kompakta storlek uppger företaget att man inte tummat på den inre kapaciteten. Onsdagen den 6 mars bjöds därför branschen in till Waterfront i Stockholm av distributören Arva Trading och tillverkaren för en demonstration av tysk ingenjörskonst som skapat ett industrisurr.

1981. Medan Sovjetunionen och USA tampas i rymden genom uppskjutningarna av Columbia och Venera 13, riktas blickarna från befolkningen nere på jordens yta mot det brittiska bröllopet mellan Diana och Charles, och mot biodukarna där George Lucas klassiska actionäventyr Indiana Jones – Jakten på den försvunna skatten har premiär världen över.

Men i en liten stad i södra Tyskland, på gränsen till Stuttgart, händer något helt annat. Här, i ett garage i Korb, sitter Jürgen Daubert på knä med armarna nedsträckta i ett träkabinett, med sin gode vän Rolf Belz på dess andra kortsida, i fart med att sänka ner en högtalare i det omslutande höljet. Koncentrationen är på topp, atmosfären är närmast elektrisk, och man är till synes med varandra hela vägen fram. Två ljudpassionerade själar, var och en med sin egen tro, men med öronen riktade mot ett och samma mål: kompromisslös kvalitet. Och tillsammans bildar man ett företag med sina respektive efternamns initiala bokstäver.

Jürgen Daubert (t.v.) och Rolf Belz (t.h.) tillsammans i garaget i Korb utanför Stuttgart. Till höger ser du byggnadens exteriör. Källa: d&b audiotechnik . Welcome to now. https://issuu.com/dbaudio/docs/imagebrochure_i_am_35

Historien bakom d&b audiotechnik är lång. Men vad som en gång i tiden startade i en miljö bekant klingande med vilken radhustillhörande hantverksbod som helst, skiljer sig i grund och botten inte nämnvärt ifrån var firman befinner sig i dag. Trots att man i skrivande stund är ett globalt bolag med över 500 anställda, genomsyras vardera av företagets lanseringar genom åren – från den första högtalaren (E1), till vad vi står inför här i dag – av samma anda som präglade grundarna Daubert och Belz.

I dagsläget är elektroakustikföretaget nämligen ute på turné för att demonstrera sitt nya system KSL, som efter NAMM-debuten i januari tog vägen förbi Sverige och Waterfront i Stockholm. Monitor, tillsammans med ett stort antal branschrepresentanter, bjöds in till ett för- och eftermiddagspass innehållande så väl bakgrundspresentation och teknisk genomgång, som en rad olika lyssningssessioner.

Syskonarvet

Vad som ligger till grund för KSL, eller ”Karl” som dess smeknamn lyder, är seriesyskonet GSL. Systemet har funnits ute i ungefär ett år nu sedan den globala lanseringen på Prolight+Sound i Frankfurt 2018 och är i korta ordalag en vidareutveckling av en tidigare milstolpe från de tyska ingenjörerna: J-serien. Framgångsrikt som just det systemet var, satte man således ribban högt för sig själva. GSL var knappast menat som en tangering av tidigare innovation – det skulle leverera mer på alla plan: låta utomordentligt bra och vara så pass hands-on i sådana, större sammanhang att det bara är att rigga upp och köra. Allt detta hand i hand med de konstanta hjärtefrågorna: jämn spridning, god basåtergivning, stort headroom, hög upplösning och – framför allt – utsläckning av ljud i områden där de inte hör hemma. Frågor där samtliga faller under paroller så som ”more art, less noise” och ”democracy for listeners”.

– De första idéerna ploppade upp omkring 2013 när vi hade kommit tillbaka från en utomhusfestival i Tyskland, berättar Werner ”Vier” Bayer, d&b audiotechniks Product Manager, när vi fångar upp honom på demonstrationen av KSL. Där fångade vi upp värdefull kunskap för att ta itu med vad som är den viktigaste frågan i dag, att minska störande oljud i närheten av där ”konsten äger rum”.

Vad som följde var enligt tillverkaren minutiös R&D, där lådornas komponentarrangemang står för showen bakom kulisserna. Genom extremt noga avståndsberäkningar, tidsberäkningar, in- och utfejdningar och delningsfilter mellan bas-, mellan- och diskantregistrets drivers lyckades man till slut. GSL blev ett tekniskt samspel som tagit emot lovord från både tekniker och artister för sin riktade, kardioida spridning inom hela frekvensområdet med utökad basåtergivning, ”enastående ljudkvalitet” och ”exceptionell upplösning i hela registret”.

– Det är ofantligt många tusen timmar nedlagda för modellering, matematik och fysik, förklarar Werner. Hur ska vi gå till väga för att få fram den kardioida effekten? Vilka drivers för disktantregistret ska vi använda? Är det möjligt att driva allt detta med två förstärkarkanaler? Det var åtskilliga parametrar att ta hänsyn till, kombinerat med feedback från produktionsbolag ute i fält.

Och som en direkt effekt av detta pussel levererar SL-serien vad tillverkaren kallar för ”the quiet stage experience”, där man kort och gott sopar rent scenutrymmet från oljud, samt en sonisk spridning som ska nå lyssnarna var de än befinner sig.

– Det var så pass tyst att några artister till och med saknade ljudet bakom scenen, bland andra Liam Gallagher, inflikar Werner med ett leende.

Men inte var man nöjda där, inte.

KSL – Kleine Spezial Lautsprecher

Det dröjde nämligen inte särskilt länge till att planen för nästa steg i SL-serien var påbörjad. Faktum är att redan när det mesta arbetet med det initiala systemsläppet var klart var man i tagen med att ta fram en mer kompakt uppföljare till GSL.

– Vi insåg snabbt att systemet tjänade ett betydligt bredare applikationsspektrum, berättar Werner. Dels som ett komplement till GSL för att exempelvis täcka sidorna (outfill) på större arenor, men också som ett självständigt system för exempelvis spoken word-framträdanden.

Kunskapen och erfarenheten från projektets alla stadier fanns med andra ord redan där. Man visste att dess full range-kapacitet och klarhet skulle lämpa sig för så väl mindre som större livesammanhang och scenarier där röstprojicering står i fokus.

Men så har ju systemet fått en ny formfaktor. Jämfört med GSL:s bredd på 130 centimeter och 39,1 centimeter på höjden, är KSL nedskalad till mindre mått än J Series, med en bredd på 100 respektive höjd på bara 33 centimeter. Viktmässigt har man också kunnat reducera två kilogram jämfört med J Series och landar nu på 58 kg per låda. Sett till den akustiska outputen, 145 dB SPL, hamnar KSL endast fyra, fem decibel under sitt storasyskon GSL. Och det är så mycket man har kunnat kapa utan att tumma på arrangemanget inuti boxen, för att fortfarande kunna ge samma egenskaper som just GSL.

KSL (t.v.) och J (t.h.).

KSL (t.v.) och J (t.h.).

Skruva upp volymen, maestro!

Efter att vi genomgått den första lyssningssessionen, där vi fick uppleva KSL:s klart märkbara utsläckningsförmåga bakåt, begav vi oss till balkongen två våningar upp för att fullt ut ta del av dess prestation över de 1 500 sittplatserna. Och det var i ärlighetens namn en imponerande sådan. Med två line-arrays, bestånde av tio KSL8:or (80 graders spridning) och två KSL12:or (120 graders spridning) – utan subbasar till hands – upplevde vi att vi hade med oss en konsekvent ljudstyrka samt ihållande nyanser och detaljrikedom var vi än befann oss. Det var lite som att vandra runt mellan sätesraderna med ett par omslutande hörlurar.

Efter Janko Ramusaks och Werner Bayers presentation uppmuntrades vi att lyssna på en jämförelse mellan KSL (t.v.) och J-serien (t.h.) – både bakom, framför och runt omkring låduppsättningarna.

Från våningen nedanför och upp till den stora kongresshallens balkong strömmade ljudet från de två upphängda KSL-arrayerna.

Och apropå nyanser träffade vi på Jörgen Westin, vd och projektledare på Soundforce Scandinavia, vars firma var delaktiga i KSL:s Sverigepremiär under First Aid Kits Globen-gig i januari.

–  Jag tycker att man märker av nya nyanser hela tiden. Det blir faktiskt bättre och bättre ju mer man jobbar med det, säger Jörgen och fortsätter.

Jörgen Westin, vd och projektledare på Soundforce Scandinavia, har haft att göra med d&b sedan många år tillbaka och tycker att man märker nya nyanser hela tiden ju mer man jobbar med KSL.

– Det är ju framför allt spridningen som är det första man lägger märke till. Att man har full kontroll i riktigt låga frekvenser, ner i sub-området. Att man slipper de här loberna runt 200 Hz, som faktiskt har en stor betydelse för tydligheten och att den inte dränker övriga frekvenser när du kommer utanför spridningsområdet.

Och platsen där vi befinner oss, Waterfront, innebär en särskild utmaning som KSL bemästrade, berättar Jörgen.

– Dess väldigt stora differens i höjdled gör den väldigt svår att täcka, och att tränga upp allra högst upp på läktaren är ju väldigt svårt med ett traditionellt system.

Ytterligare en branschbekanting vi växlade ord med var Sound of Thunders Marcelo Cordero, som tycker att det d&b har åstadkommit här är ”en viktig produkt och ett lyft för oss som jobbar med det här”.

Sound of Thunders Marcelo Cordero köpte in sitt första d&b-system 2013, en Q-rigg, och tycker att KSL är ”ett lyft för oss som jobbar med det här”.

Att det är en viktig produkt för branschen är något som distributören Arva Tradings vd Olof Arvidsson håller med om till punkt och pricka.

– Den adderar ett stort värde på flera punkter. Dels på scen genom utsläckningen av oljud, och dels genom att den får bukt med efterklangsproblem. Där den kommer göra stor skillnad är inte minst i våra många hockeyarenor, som i många fall är förknippade med dålig akustik. Ljudet kommer vara där det ska vara. Kort och gott – KSL är en game changer.

– Dessutom har man utvecklat helt nya nya diskantdrivers till SL Series. D&b har äntligen lyckats med det som jag har varit på dem om i 20 års tid, att få bort kompressionsdistorsion och rippel i kompressionsdrivern. Man har lyckats utveckla en helt ny driver där man blir av med det och får en mjuk diskant med avsevärt förbättrad upplösning och ljudkvalitet.

Allt började på en biograf i Ludwigsburg

Den svenska distributören Arva Trading har länge varit förknippad med d&b audiotechnik. Närmare bestämt sedan 1995.

– Då träffade jag Werner, som vid den tidpunkten demonstrerade d&b-högtalarna på biografen Scala-Kino i Ludwigsburg, berättar Olof.

För Olof, som tidigare hade arbetat med flera olika varumärken inom ljudsegmentet, var det mötet mer eller mindre en uppenbarelse, berättar han.

– Det var där och då som jag för första gången kände att det här är ett företag som delar exakt samma ljudfilosofi som jag själv. Man lämnar ingenting åt slumpen. Det var kärlek vid första ”öronkastet”, skulle man kunna säga, summerar Olof och skrattar.

Och i samband med organisationen Audio Engineering Societys 50-årsjubileum samma år stod distributionskontraktet klart.

Relationen mellan d&b audiotechniks Product Manager Werner ”Vier” Bayer (t.v.) och Arva Tradings vd Olof Arvidsson (t.h.) sträcker sig tillbaka till 1995. I mitten kan du skåda nya systemet KSL.

Relationen mellan d&b audiotechniks Product Manager Werner ”Vier” Bayer (t.v.) och Arva Tradings vd Olof Arvidsson (t.h.) sträcker sig tillbaka till 1995. I mitten kan du skåda nya systemet KSL.

Vilken var den initiala produkten från d&b som ni marknadsförde i Sverige?

– Vi arbetade mycket med MAX-högtalaren, berättar Olof. Den blev en väldigt bra start för oss och en perfekt produkt för att få ut varumärket. Den blev faktiskt ett riktmärke inom det produktsegmentet, och vi sålde närmare ett tusental utav den. Även rock-PA-systemet C7 ska tilläggas som en stor framgång.

Men när Q-serien kom… då small det bara till, enligt Olof.

– Det blev en vändpunkt för både oss och för d&b. Jag har tappat räkningen över hur många teatrar, konserthus, operahus och livescener där den har installerats. För enkelhetens skull är det kanske lättare att säga var det i dag inte finns en d&b-rigg.

När stannar innovationshjulet på d&b?

– Vi är bra på att förutspå framtiden på andra sätt, skrattar Werner. Det finns mycket kvar att upptäcka i många områden, som går hand i hand med att vi utvecklas mer och mer till en lösningsorienterad aktör, avslutar han och beger sig tillsammans med Olof för att förbereda inför eftermiddagens KSL-pass.

EnterCast blir återförsäljare för Media Excel

EnterCast blir återförsäljare för Media Excel

BRANSCHNYHET: Vizrt förvärvar NewTek

BRANSCHNYHET: Vizrt förvärvar NewTek