REPORTAGE: Maskineriet bakom Eurovision Song Contest 2018

Hur får man ett tekniskt komplext evenemang som Eurovision Song Contest att fungera? Under en heldag i början på maj i Lissabon, Portugal bjöds branschpressen ned av ljudspecialisten Sennheiser för att ge en klarare bild över hur detta gigantiska maskineri hanterar allt ifrån arenans arkitektoniska utmaningar, till att få fatt på användare av otillåten utrustning. Och årets schlagerspektakel var inget undantag på respektive punkter.

REPORTAGE: Kanal 75 (Stockholm)

För ett drygt år sedan beslutade Kanal 75 att flytta till nya lokaler i Stockholm och bygga upp ett nytt produktionscenter. Målet var att bygga ett betydligt modernare och effektivare sådant än deras tidigare center – och i det nya produktionscentret är i princip allt IP-baserat. Kanal 75:s interna system som grafik, playout, switchar, redigering, ljud, med mera, kommunicerar och skickar nu video över nätverk via NDI och Dante.

REPORTAGE: Intinor, Umeå

Marknaden för att sända video blir större och större i takt med att tekniken blir tillgänglig för fler och fler. Intinor i Umeå utmärker sig med lösningar som används både av stora spelare som SVT och MTG samtidigt som sportklubbar sänder lokala matcher. Styrkan ligger i att kunna sända över internet oavsett förbindelsens kapacitet.