TEST: Panasonic AG-CX350

TEST: Panasonic AG-CX350

Snabb och enkel livesändning

Text & foto: Jonas Nimmersjö

Till det yttre är Panasonics AG-CX350 inte en kamera som sticker ut – den har som de flesta senare kameror ett tydligt 4K-märke och skiljer sig inte nämnvärt från mängden. Men när vi granskat den närmare och haft den i bruk ett tag fann vi flera egenskaper som gör den till en kompetent maskin. Bland annat dess zoom- och livesändningsförmåga.

Innan vi fortsätter måste vi säga att detta inte är ett långt test, vi har inte dykt djupt in i kamerans funktioner och egenskaper utan bara studerat ytan. Läs det mer som ett ”hands on”-test. Som sagt, Panasonic AGCX350 är mindre och något billigare än Sony PXW-Z190, men de båda kamerorna väger lika mycket. Panasonic AG-CX350 är större än Sony PXW-Z90 och Canon XF400, två kameror som vi jämförde mot varandra i nummer 7/8 2018.

Det ska för dig som är kameravan inte vara något problem med att börja använda kameran. Hur det är från boxen vet vi inte då kameran i testet är en testmodell för Panasonic i Europa. Vi behövde inte ställa in klockan eller något sådant. Däremot behövde vi byta språk från italienska till svenska i menyn. När det var gjort var det mycket lättare att göra rätt inställningar.

STOR SENSOR

Panasonic AG-CX350 har en 15 030 000-pixlars sensor på en (1) tum och den kan spela in 4K-film (3840 × 2160, UHD) i MOV-format, 4:2:2 10 bit. Kameran har en 20x-zoom från motsvarande 24,5 mm för 35mm-film och sträcker sig till 490 mm. Det tycker vi är ett riktigt bra omfång och vidvinkelläget når vidare än de flesta kameror i detta segment. Och vill du nå ännu längre i teleläget har Panasonic något de kallar i.Zoom. Du får då 35x zoom utan någon förlust i kvalitet när du filmar i FHD-läge, och i UHD-läget blir det 24x zoom. Det finns också digital zoom, men den påverkar bildkvaliteten negativt.

Kameran har en fem-axlars hybrid-bildstabilisering som fungerar i alla videolägen, förutom i Super Slow- och VFR-lägena. På objektivet sitter tre ringar för att manuellt justera fokus, bländare och zoom. Det finns också två zoom-knappar, en vid bärhandtaget och en vid handgreppet.

FOKUSHJÄLP ELLER AUTOFOKUS

Fokusringen på kameran har inte ett start- och stoppläge som underlättar för manuell fokusering, men med hjälp av fokus-peaking och förstoring av bilden för fokus är det ändå lätt att manuellt kontrollera fokus. Det går även att använda båda dessa fokus-hjälpmedel samtidigt. Vill du ha ytterligare hjälp är One Push AF Assist en funktion vi rekommenderar, eller så kan du använda touchskärmen för att fokusera. Vi testade även kamerans autofokus och tycker att det fungerade bra. När det gällde exponering finns både zebra och vågformsmonitor som extra hjälpmedel.

FLERKAMERAPRODUKTIONER

Panasonic AG-CX350 har många egenskaper som gör att den lämpar sig för flerkameraproduktioner, som till exempel tidkod in och ut via BNC, SDI-video ut via BNC. Kameran har också HDMI-utgång för inspelning på extern inspelare, eller för visning i extern monitor.

HDMI-utgången fungerar samtidigt som kameran skickar video via SDI- eller LAN-utgången, vilket gör det möjligt för kameraoperatörer vid liveproduktioner att ha en större skärm. HDMI-utgången stödjer fjärrstyrning för start och stopp av inspelning. Zoom, bländare och fokus kan kontrolleras via externa fjärrstyrningsenheter som kopplas in i 2,5 mm-telekontakten, som till exempel Libec ZFC-L, Manfrotto MVR901ECLA och VariZoom VZ-STEALTH.

Vill du styra fler funktioner kan du göra det trådlöst via gratisapplikationen CX-ROP för iOS-eller Android-enheter. Men för att göra det krävs tillbehöret AJ-WM50, som du sätter i USB 2-kontakten. Att denna funktion inte är inbyggd tycker vi är en miss från Panasonics sida. Vi hade inte detta tillbehör, därför har vi inte kunnat testa denna funktion.

När det gäller Panasonic AG-CX350 kan man mycket väl säga att det är insidan som räknas. Det yttre är likt andra kameror i detta segment och storlek.

LIVE PÅ FACEBOOK

Men denna kamera är inte bara byggd för flerkameraproduktioner, den är byggd för att ensam klara en livesändning över nätet. Med inbyggd dekoder för HD-liveströmning är det möjligt med både RTSP- och RTMP-strömmar för att till exempel sända live på Facebook eller Youtube via Ethernetkabel.

Kameran ska också vara den första ”camcordern” med inbyggt NDI HX-läge (Network Device Interface), och det är möjligt att över IP få video från kameran och fjärrstyra kameran med Panasonic AV-HLC100 Live Production Center för att liveströmma en flerkameraproduktion. Den kan då användas tillsammans med Panasonics PTZ-kameror (nätverkskameror) för eventproduktioner och webbsändningar.

Att kameran inte har någon riktig LOG-inställning visar vad för slags produktioner den är tänkt att användas i. Detta är en livekamera. Därför har den i stället avancerade färginställningar för att få broadcast-kvalitet på bilden.

ATT ANVÄNDA

Vi hade inga problem att börja använda kameran eftersom den till det yttre har funktioner och knappar där man är van att finna dem på en professionell kamera. Kameran har två XLR-ingångar med 48-volts fantommatning för ljud, och en inbyggd stereomikrofon.

Ljudreglagen sitter lättillgängligt, men skyddas av en kåpa så att du av misstag inte ska ändra något. Inspelningsvolymen reglerar du lätt med kåpan stängd. Framtida uppdateringar av den interna mjukvaran kommer att ge stöd för fyra ljudkanaler i MOV-läge. Två för den inbyggda mikrofonen och de andra för de två XLR-ingångarna.

Det går att zooma kameran med vänster hand, om kameran är på stativ och högerhanden är upptagen med att hålla i panoreringshandtaget. Även om kameran är stor är den inte svår att använda handhållen. Både det övre greppet för att hålla kameran lågt och greppet för att hålla kameran i ögonhöjd fungerar bra och det är lätt att zooma eller starta inspelning utan att ändra grepp.

Det vi tyckte var besvärligt när vi fick detta exemplar av kameran var att menyn var svår att förstå även efter att vi bytt språk från italienska till svenska. När vi bytte språk igen till engelska blev menyn genast lättare att förstå. Om det beror på att vi är mer vana att använda engelska termer när det gäller kamerateknologi eller att den svenska översättningen inte är bra kan vi inte svara på.

Sökaren är tydlig och var till stor hjälp de soliga dagarna vi testade kameran. I starkt solsken kunde det vara svårt att se något i skärmen. Med det medföljande 5900 mAh-batteriet klarar kameran tre timmar och 20 minuter innan batteriet är tomt. Vi testade inte om det stämmer men upplevde inte denna kamera som en kamera som kräver många batteribyten. Vi hade begärt att få låna ett extra batteri men hade kunnat klara oss med ett batteri för att göra testet. Då vi inte använde kameran under de dagar vi arbetade med annat hade vi möjlighet att ladda batterierna. Laddaren som följde med kan ladda två batterier samtidigt och batterierna har stöd för snabbladdning. Det går också att använda laddarens nätaggregat för att få tolv volt till kameran via DC-ingången vilket gav oss trygghet vid de tillfällen vi ville spela in under längre tid.

Ljudkontrollen skyddas av en genomskinlig plastlucka för att förhindra oavsiktliga ändringar. Volymkontrollerna är ändå lätta att justera.

SAMMANFATTNING

För att kunna ge en rättvis bedömning av Panasonic AG-CX350 hade vi behövt ett år eller mer med användning i faktiska situationer. Men även då hade texten varit vår subjektiva bedömning av kameran. Ett test som detta är aldrig fullständigt och alltid subjektivt. Vi önskar att vi hade haft möjlighet att testa hur kameran fungerar i en liveproduktion med flera IP-styrda kameror. Vi önskar att vi hade testat den i mörkare lokaler, eller konferenslokaler med dålig belysning. Men vi hoppas att vi gett dig svar på: Vad är det för kamera? Och här är svaret på andra frågan: Vem kan behöva en sådan kamera?

Letar du efter en kamera för filmproduktioner är detta kanske inte rätt kamera för dig. Men arbetar du med tv och med liveproduktion är det en smidig och lättanvänd kamera. Utsända reportageteam kan snabbt och enkelt sända live vid behov och de har en kompetent kamera som ger bra kvalitet för det material de vill redigera. Föreningar och företag som har live-event, till exempel kyrkor, skolor eller idrottsföreningar har en kamera de enkelt kan koppla upp med andra kameror för att strömma sitt event live. Det stora zoom-omfånget passar utmärkt i kyrkolokaler eller på en idrottsarena där man vill visa hela miljön och kunna zooma in enskilda spelare.

Till det yttre är det inte en kamera som sticker ut, den har som de flesta nyare kameror ett tydligt 4K-märke och skiljer sig inte nämnvärt från mängden. Men när du granskar den närmare och börjar använda den märker du snart dess förmåga. Det vi gillar mest är zoomen och möjligheten att sända live med bara kameran.

MINUS

• Svår meny

• Inget inbyggt Wi-Fi

PLUS

• Två tillbehörsfästen

• 24 mm vidvinkel

• Live-streaming

TYP Semiprofessionell videokamera/handkamera
SENSOR 1-tums MOS-sensor
UPPLÖSNING 15 030 miljoner pixlar
VIDEO MOV 4:2:2 10 bit / 4:2:0 10 bit (HEVC), AVCHD 4:2:0 8 bit, H.246/MPEG-4 AVC, H.265/MPEG-H HEVC
OBJEKTIV 20x optisk zoom (35 mm motsvarar 224,5–490 mm), bländare f2,8 - f4,5
FOKUSOMRÅDE Från 10 centimeter vidvinkelläget eller 1,0 meter i tele-läget till oändligt.
LJUD 2 x XLR, inbyggd stereomikrofon
HÖRLURSUTGÅNG Ja, stereo 2,5 mm
VIDEO UT HDMI, SDI (BNC), AV-ut komposit (3,5 mm mini jack)
TIDKOD BNC IN/UT
SKÄRM/SÖKARE Skärm (pekskärm) 3,5 tums, cirka 1 620 000 punkter. Sökare OLED 1 cm, cirka 2 360 000
punkter
STORLEK OCH VIKT omkring 188 x 173 x 311 mm (ej inräknat ögonmussla). Cirka 2,3 kilogram (med tillbehör och batteri)
CIRKAPRIS 38 200 kronor exklusive moms.
DISTRIBUTÖR Panasonic Nordic, www.panasonic.com/se

BRANSCHNYHET: Mediatec förvärvar Twentyfourseven

BRANSCHNYHET: Mediatec förvärvar Twentyfourseven

BRANSCHNYHET: Astro Spatial Audio teamar upp med svenska Audile Electroacoustics

BRANSCHNYHET: Astro Spatial Audio teamar upp med svenska Audile Electroacoustics