TEST: Gitzo GHFG1 (Gimbalhuvud)

TEST: Gitzo GHFG1 (Gimbalhuvud)

En doft av kvalitet

Text & foto: Jonas Nimmersjö

Gimbalhuvud är ett måste för djur- och fågelfotografering med långa teleobjektiv. De är välbalanserade och lätta att manövrera för att till exempel följa en fågel som flyger. Det unika med Gitzos gimbalhuvud GHFG1 är att det även passar för videofilmning. Det har vätskedämpning för både tilt och panorering och har ett löstagbart videohandtag. I mer än fem månader har vi haft tillgång till detta gimbalhuvud, så det är inte ett snabbt korttidstest, utan ett test där vi under lång tid kunnat se för- och nackdelar med detta stativhuvud.

Företaget Gitzo grundades i Frankrike av Arséne Gitzhoven redan 1917. I början tillverkade de kameror, slutare och kamerautlösare. 1950 gav de sig in i stativbranschen. De tillverkar även videohuvuden för videofotografer, mikrofonbommar och kameraväskor. Hösten 2017 lanserade de sitt första gimbalhuvud. 1992 blev företaget en del av Vitec Group, där företag som Manfrotto, Vinten, Sachtler, Lastolite, Avenger, Joby, med flera ingår.

Att köpa ett stativ är inte alltid lätt, det finns många tillverkare och det finns många olika prisklasser. Men de rekommendationer vi fått och som vi kan ge vidare är att ett bra stativ ofta överlever dina kameror. Det är därför vist att lägga lite extra pengar på stativet. Gitzo-stativen sägs vara sådana stativ som räcker länge. Vi kan inte uttala oss om det stämmer eftersom vi inte ägt vårt Gitzo-stativ GT3543LS tillräckligt länge.

FÖRSTA INTRYCK

TYP Stativhuvud, av gimbal-modell, med videohandtag
DÄMPNING Vätskedämpat med whip-pan
SNABBKOPPLING Arca-Swiss
TILT +/- 180 grader
PANORERING 360 grader
ARBETSTEMPERATUR Max 70 grader Celsius
MATERIAL Aluminium, magnesium
VIKT 1,35 kilogram
STORLEK 21,5 x 24,1 x 8,2 centimeter
PRIS 4 639 kronor exklusive moms
DISTRIBUTÖR Tura Scandinavia, www.turascandinavia.com

När vi först köpte stativet, Gitzo GT3543LS, köpte vi det med kulledshuvudet GH3382QD, och redan då kunde vi känna lukten av kvalitet i produkterna. Det kostar mer än stativ från andra tillverkare, men vi tror att det är en investering för framtiden. Det vi då saknade var ett gimbalhuvud för vår Nikon 200-500mm F5,6-zoom.

Kulleden fungerar bra för landskapsfotografering men inte så bra för fotografering med långa teleobjektiv. Vi letade därför efter ett lämpligt gimbalhuvud, och när vi såg att Gitzo själva börjat tillverka gimbalhuvuden valde vi att granska det närmare och såg att det hade en videoarm, något som vi inte sett på andra gimbalhuvuden.

Vi beställde detta huvud, och även här var första intrycket att det kändes välbyggt och doftade kvalitet. När vi placerat vår kamera med objektiv och ställt in balansen märkte vi genast hur smidigt det var. Motståndet är lagom trögt, och släpper direkt när man rycker till huvudet. Något vi också reagerade på, som stärkte vårt intryck av kvalitet, var hur huvudet såg ut. Gitzos stativ och huvuden har en ”Noir Décor”-finish som ger dem ett distinkt utseende och i sig ökar intrycket av kvalitet. Huvudet är gjort av magnesium och formgjutet under högt tryck.

VÄTSKEDÄMPAT

Stativhuvudet har ärvt vätskepatronteknik från videovärlden, och enligt Gitzo är det första gången det används i ett gimbalhuvud. Vätskedämningen ska absorbera vibrationer och jämna ut kamerarörelser som panorering och tilt, och det fungerar även med stora och tunga objektiv. Vätskepatronen i detta gimbalhuvud har en vätskedämpningsfunktion som de kallar ”Whip-Pan”. Det gör att man vid höga rotationshastigheter helt utesluter dämpningen. Fördelen med det är att stativet står stadigt även när man rör kameran och objektivet hastigt och det går snabbare att söka upp nya motiv med kameran. När man följer ett djur, en fågel eller något annat som är i rörelse fungerar vätskedämpningen bra.

Fördelen med ett gimbalhuvud är att det är lätt att balansera en kamera med stora teleobjektiv eller tubkikare vid den naturliga tyngdpunkten. Man ställer in balansen både vertikalt och horisontellt för att nå perfekt balans. Vi tyckte det fungerade mycket bra och det går att släppa kameran i vilket läge som helst och den stannar där.

Detta gimbalhuvud kan bära en vikt på upp till åtta kilogram. Gimbalhuvudet har Arca-Swiss-kompatibel snabbkoppling och den platta som följer med är lång, försedd med gummi och har flera fästskruvar för att säkert fästa plattan på tyngre objektiv med fler skruvhål.

Med Nikon 180-400mm-zoomen förändrades inte balansen vid zoomning. Det gjorde att vi även kunde använda den för att zooma när vi filmade.

ATT ANVÄNDA

Huvudet är designat för att passa Gitzos stativ i Systematic- och Mountaineer-serierna. Och det stativ vi använde var vårt Gitzo Systematic-stativ GT3543LS. Stativet och stativhuvudet matchar varandra mycket bra både till utseende och kvalitet. På vårt Nikon 200-500mm f5,6-objektiv har vi en RSS (Really Right Stuff) Arca-Swiss-platta. Därför var vi tvungna att ta bort säkerhetsspärren/-skruven mitt i fästet för plattan. Säkerhetsskruven fungerar med den medföljande plattan som extra säkerhet och hindrar att plattan glider av.

När vi tog bort den saknar vi den lilla extra säkerheten. Att vi ändå valde att sätta en RSS-platta på vårt objektiv var för att det på den plattan, till skillnad från den medföljande plattan, finns möjlighet att fästa en Black-Rapid-rem för att bära kameran och objektiv. Huvudet har två stora reglage för att låsa panorering respektive tilt. Dessa reglage är lätta att ändra även med handskar på.

Med huvudet är det lätt att ställa in balansen genom att skjuta objektivet upp och ner i gungan, samt fram och tillbaka i stativfästet. Panoreringsarmen väger inte mycket så den påverkar inte jämvikten mycket. Men något vi upptäckte, som har med vårt objektiv att göra, är att zoomobjektiv kan vara svåra att använda om de förändrar form. När vi zoomade med vårt objektiv flyttades tyngdpunkten. Så med det får vi bestämma oss för brännvidd och sedan ställa in balansen.

De senaste veckorna innan denna artikel var klar har vi fått låna ett objektiv från Nikon som verkligen visar hur bra detta stativ fungerar. Vi lånade Nikon 180-400mm f4.0 TC1.4. Ett zoomobjektiv som inte förändrar balanspunkten nämnvärt och som har en inbyggd telekonverter. Vi tycker att de panoreringar och kamerarörelser vi gjorde med stativet var smidiga och riktigt jämna även när vi filmade med telekonverter på och kameran i DX-läge, alltså med ett objektiv med brännvidd motsvarande 840mm.

Dämpningen i tilten är inte riktigt lika smidig som i panoreringen och det gör det svårare att göra en smidig tilt samtidigt som du panorerar med detta huvud, jämfört med ett videohuvud. Tilt och panorering sker här inte från samma centrumpunkt. Tilten rör sig som en gunga och inte som en vagga. Efter lite träning går det dock att få till, och med Nikon 180-400mm på kameran lyckades riktigt bra med att följa ett startande flygplan på Arlanda, med både ut-zoom, panorering och tilt.

Något vi saknar, som videostativ har, är ett smidigt sätt att ställa in nivå på stativet. Huvudet har ingen nivellering, vårt stativ har en nivelleringsbubbla, men vi måste ändra ben för ben tills vi får nivå. Vid stillbildsfotografering är det inte ett stort problem om panoreringen är lite sned, du kan lätt rotera kameran runt stativfoten. Det finns dock en lösning för detta problem. Du kan köpa ett 75-millimeters halvkulefäste, Gitzo GS5321V75, och videobas med nivellering, Gitzo GSLVLS. Kanske får det bli en framtida investering för oss.

SAMMANFATTNING

Är detta det bästa videohuvudet man kan köpa för långa teleobjektiv? Nej, det är det troligen inte. Dedikerade videostativ med dämpade huvuden är bättre och stadigare. Skillnaden är att de å sin sida inte lämpar sig lika bra för stillbildsfotografering. Är detta det bästa gimbalhuvudet man kan köpa? Eftersom vi inte har testat andra gimbalhuvuden så vet vi inte. Men vi gissar att det finns många märken som har lång erfarenhet av gimbalhuvuden som producerar bättre gimbalhuvuden är Gitzo. Men de riktigt bra kostar mer än detta och saknar oljedämpning för videofilmning.

Detta stativhuvud är för stillbildsfotografer med långa teleobjektiv, som behöver/vill filma med sina digitala systemkameror. GHFG1 är byggt för dagens digitala systemkameror, för fotografer som både filmar och tar stillbilder. Det håller samma kvalitet som Gitzos stativ och stativtillbehör i övrigt. Vi ångrar inte vårt köp av Gitzo GHFG1 gimbal stativhuvud och tror att det kommer följa oss många år framöver.

MINUS

  • Plattan saknar fäste för kamerarem

  • Saknar förvaring för videoarm 

PLUS

  • Arca-Swiss-kompatibel

  • Bra dämpning

  • Video-/panoreringsarm

PRODUKTNYHET: ATC:s monitorhögtalare SCM12 Pro – nu som installationsversion

PRODUKTNYHET: ATC:s monitorhögtalare SCM12 Pro – nu som installationsversion

BRANSCHNYHET: Crestron utser regional försäljningschef för Norden, Belgien, Nederländerna och Luxemburg

BRANSCHNYHET: Crestron utser regional försäljningschef för Norden, Belgien, Nederländerna och Luxemburg