INTERVJU: Martin Hallberg

INTERVJU: Martin Hallberg

Kampen för ett audiellt välmående samhälle

Text: Patrik Blomqvist 

Tänk om ljudet i våra vitvaruprodukter kunde vara lika ombesörjt som dagens hitplattor? Och hur ligger vi till i utvecklingen för att ”mixa om” stadsljudet till det bättre? Den prisbelönta ljuddesignern Martin Hallberg sitter på stora visioner för vårt välmående.  

Barnvagnen rullar fram i Södra Ängby, en liten stadsdel belägen i Västerort i Stockholms kommun. Martin Hallberg är blott några år gammal, men slukar likt andra barn i hans ålder bebyggelsens visuella uttryck, vindsus och ljud med hull och hår. Men så träffar en främmande frekvens hans trumhinna – och plötsligt stannar världen upp för ett slag. Han vänder sig om till sina föräldrar och frågar…

– ”Alate?”, berättar Martin när han minns tillbaka till ögonblicket då ljudet gick från att vara ett element i bakgrunden, till att husera i förgrunden.

Den renommerade ljuddesignern från ÅF Sound & Vibration i Malmö skrattar sedan till när han reflekterar över sitt svar.

– Det låter som en påhittad historia. Men jag har fått berättat för mig av mina föräldrar att det där egenpåhittade ordet var ett av mina första, och var ett sätt att uttrycka mig när det var ett ljud jag inte kände igen.

Den nyfikne Brommapojkens framtid var utstakad.

Samplade busringningar

Martin Hallberg växte upp i ett musikrikt hem. Om det inte var ett framförande, var det idogt lyssnande.

– Min mor har hållit på mycket med musik, sås om körsång och piano. Även min far är mycket musikalisk. Likaså mina syskon, som kom in på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm.

Men även fast Martin inte antogs till det anrika lärosätet, glödde den nyfikna nerven starkt och gjorde att han tog sig fram på egen hand.

– Jag har alltid varit intresserad av ljud och musik, och har hållit på med det under hela mitt liv. Spelade många instrument, vilket ledde till att jag startade mitt första band redan i lågstadiet.

Cello, trummor och piano. Och så hemtelefonen, förstås.

– När mellanstadiet kom började samplers dyka upp, vilka jag köpte på mig en massa exemplar av. Det var en Atari som jag höll på med ganska mycket, vill jag minnas. Så med den samplade vi busringningar i vilka rösterna pitchades. Och så skickade man dessa mellan varandra. En verklig lekstuga, konstaterar Martin som senare gick vidare med att starta studio och spela in band på ett mer seriöst plan.

Men den Martin Hallberg vi har på tråden i dag resonerar kring ljudområdet på ett betydligt djupare sätt än sitt forna jag. Han är fortfarande den musikälskande själen från Södra Ängby, men ser på detta mänskliga sinne ur ett filosofiskt och vetenskapligt perspektiv som berör ett område mer aktuellt än någonsin: vårt välmående.

Vitvaruljud av samma dignitet som hitplattor

Martin förstod tidigt vilken identitetsbärare ljud och musik är och kan vara för att hitta sin plats i tillvaron. Och från det har intresset expanderat dramatiskt till att beröra hur världen låter.

– Under mina 20 år har jag kämpat för att få människor att omfamna vilka möjligheter ljud ger och hur världen är musikmässigt utformad. Alltså att röra sig bortom sina omslutande hörlurar och ställa sig frågan varför vår omvärld låter som den gör och hjälpas åt att formge något som man mår bra av.

Det var ett kall som kom tidigt för Martin, som då förstod att det fanns ett stort diskussionsmässigt glapp kring frågan.

- Vitvarutillverkare, till exempel, lägger enorma pengar på hur deras produkter ska se ut. De ska vara visuellt tilltalande och gränssnittet ska vara tydligt och enkelt. Men när ljudet kommer in i bilden handlar det som om oftast om mest ljud för minst peng.

En prioritering som i regel slutar med att man installerar små piezo-högtalare som ger ifrån sig ett brandlarmsliknande läte. Och det rimmar illa med produktens övriga exklusivitet, tycker Martin.

– Vi är jättenyfikna på hur högtalare låter, men än i dag ställer vi inte några som helst krav på hur till exempel våra diskmaskiner låter. När det ljudet i själva verket skulle kunna vara lika ombesörjt som Pharrell Williams senaste skiva.  

Att ”mixa om” stadsljudet

I dag är vi vana vid stadskärnornas hysteriska ljudsättning. Buller från trafiken. Sorlet från invånare. Var och varannan person med öronen täckta av hörlurar. Enligt Martin är det resultatet av närmare två sekels audiell besudling.

–  De senaste 200 åren har vi tillåtit vår ljudmiljö att bli så nedsmutsad. Eller distad, skulle man kunna säga. Från att det en gång i tiden bara var kyrkklockor och åskan som kunde överrösta, räcker det med att gå ut på gatan för att få hörseln förstörd för livet. Vilket i sin tur har gjort att diskursen enbart har en beröringspunkt, berättar Martin. 

– Man pratar bara om buller och att få staden så tyst som möjligt. Men att nå total tystnad är helt befängt, när det är bevisat att platser vi gärna besöker för att återhämta oss är långt ifrån tysta. Skogen, till exempel, med ljudet av porlande vatten och fågelsång.

Det Martin argumenterar för är att förändra vårt sätt att tänka och handla kring sinnesro, och att förknippa det med något annat än flykt. Och här träder musikern i Martin fram i sin fulla prakt.

– Att man i teorin ”mixar om” stadsljudet, skulle man kunna säga. Vi har bilder på när man sitter med trafikljud på en regel, fågelsång på en regel, naturljud på en annan, mänskligt ljud på en till och slutligen en märkt ”adderat ljud”. Från dessa drar man ner trafiken och förstärker det mänskliga och naturliga. Eller att man lägger till en ljudinstallation som drar öronen till sig.  

Hur ljus ser framtiden ut?

– Jag är helt övertygad om att världen är på väg åt rätt håll. Mycket tyder på att ljud blir ett fokusområde i stället för att förpassas till musikdammen, och genom det medel för att få samhället att låta på rätt sätt. Branschen samlas i allt större utsträckning kring detta, och för varumärkenas del sitter ljudformgivare och ljudvarumärkesstrateger vid bordet i ett betydligt tidigare skede än tidigare. Men vi har ändå en lång väg kvar för att hitta ett ramverk för vårt välmående.  

Nu för tiden arbetar Martin och hans team med att formge ljud för platser och produkter, allt ifrån ljudmanualer för hela städer, ner till UX-ljud för elskotrar, och vann nu i somras Red Dot Award för ett ljudkoncept för The Conference i Malmö.

INTERVJU: Johan Hellsten, Easyrig

INTERVJU: Johan Hellsten, Easyrig

TEST: Chasing Innovation Gladius Mini

TEST: Chasing Innovation Gladius Mini