REPORTAGE: Chimney (Postproduktion)

REPORTAGE: Chimney (Postproduktion)

Priskrig i postproduktionen

Text & foto: Kent Moorhead

Det råder priskrig i postproduktionen – den som vill överleva, måste ha rätt erbjudande. Det säger Henric Larsson (t.h.), vd på postproduktionsbolaget Chimney. Han är känd för att inte ge intervjuer, men han och filmproducenten Jon Mankell (t.v.) sitter ner med Monitor. Det blir en intervju som handlar om branschen i stort, om teknik och om att hinna före Star Wars.

– Alla tror att George Lucas var först med HD, i Star Wars. Men jag arbetade med Livvakterna i HD, redan innan, säger Henric Larsson.

I dag måste man vara flexibel och tänka framåt så att man är beredd för det som ska komma. Själv har han klarat av fem teknikskiften genom att identifiera vilken teknologi det var värt att investera i – och vilken som inte var värd det.

– Vi har alltid varit tekniskt orienterade, och ibland för snabba. Vi gick till digital color timing, och det tog oss tre månader att göra en film för att det inte fanns kunskap. Men vi håller tillbaka på kostnaderna, det vi köper måste vara kostnadseffektivt. Till exempel hoppade vi inte på 3D-tåget och det var tur, det fungerade inte. Det är processen som är viktig, inte utrustningen i sig.

Alla tror att George Lucas var först med HD, i Star Wars. Men jag arbetade med Livvakterna i HD, redan innan, säger Henric Larsson.

Alla tror att George Lucas var först med HD, i Star Wars. Men jag arbetade med Livvakterna i HD, redan innan, säger Henric Larsson.

Storfilmer och favoriter

Chimney har arbetat med storfilmer som Tinker, Taylor, Soldier, Spy, Låt den rätte komma in och nu senast The Wife. Men när jag ber honom berätta vilket projekt han personligen är mest lycklig över, är det i stället Måste gitt, en dramakomedi om förorten som gjordes med en mycket liten budget. Han hade jobbat med personerna bakom filmen tidigare, så det fanns förtroende – och passion. Och Jon Mankell fyller in med en annan lågbudget: Jimmie, som handlar om att tvingas fly.

– En viktig film, säger Jon, och en som gav en nominering till Guldbaggen för bästa ljud. Också det ett projekt som byggde på engagemang och som inte drog in pengar.

Men – pengarna måste in och det är inte lätt i dag.

– Jag talade på en internationell konferens för branschfolk för några år sedan, säger Henric Larsson. Jag bad alla som hade mer än 10 procent vinstmarginal att räcka upp handen. Inte en hand kom upp. Då frågade jag: vem har höjt sina priser? Och inga händer kom upp. Till slut frågade om jag vilka som hade fått högre kostnader, och alla händer kom upp.

När Henric ombeds berätta vilket projekt han personligen är mest lycklig över, är det Måste gitt, en dramakomedi om förorten som gjordes med en mycket liten budget.

När Henric ombeds berätta vilket projekt han personligen är mest lycklig över, är det Måste gitt, en dramakomedi om förorten som gjordes med en mycket liten budget.

Hård bransch i dag

Det visar att det är hårt i branschen. Alla måste skaffa en strategi för överlevnad, säger Henric Larsson. Chimneys strategi är tillförlitlighet och volym på arbetet. Det ger jobb – även internationella sådana. Mellan 20 och 30 procent av Chimneys inkomster kommer från internationella uppdragsgivare.

– De vill ha toppkvalité på jobben. Men också hjälp och råd med att klara den europeiska marknaden, få veta hur man kommer åt EU-pengar. Kunderna i Hollywood har ingen aning om hur man gör.

Men det finns fler skäl till att jobb kommer in från internationella produktioner.

– Sverige har gott rykte av att vara både tillförlitliga och kreativa, säger Henric Larsson. Och den kombinationen kan inte alla länder skryta med.

Några av Chimneys priser utställda i lobbyn.

Sverige har också haft internationella succéer, som till exempel Millennium-filmerna, som Jon Mankell var mycket inblandad i. Sådant syns.

– Vi har haft regissörer som gjort succé, och DoP:s som Linus Sandgren som fick en Oscar för La La Land. Det har gett Sverige uppmärksamhet och respekt.

Sverige har också alltid haft en stark filmkultur. Det är sådant som gör att bolag som Chimney kan få internationella uppdrag.

Tekniken är dyr igen

Men de stora internationella beställarna ställer hårda krav på tekniska lösningar, särskilt för att skydda materialet. En firma i Los Angeles som arbetade med ljudeffekter fick säsong fem av Orange is The New Black hackad. De hade inte krypterat på servern och i dag måste allt krypteras för att material ska kunna hanteras på ett säkert sätt. Kraven från bolag som HBO, Netflix och särskilt Apple innebär också att rummen där materialet bearbetas ska kameraövervakas, för att se till att andra inte kan ta sig in.

Säkerhet kostar. Och kostar gör också den tekniska utvecklingen vad gäller upplösning; 4K och lagringen av den.

– Nu krävs åter expertis i större format. Filmdistributörerna har höga krav på filformat och stora säkerhetskrav, säger Henric Larsson.

En firma i Los Angeles som arbetade med ljudeffekter fick säsong fem av Orange is The New Black hackad.

4K HDR kräver att allt blir större; i datorn, i lagring och när det gäller transport av material. Det är en dyr förändring för alla. Vill man fortsätta att lagra i servern krävs i dag enormt mycket mer utrymme. I stället blir LTO-band lösningen för Chimney.

– Nu måste man använda LTO Conform på databand, säger han. Det förändrar postproduktionen, och kräver både expertis och utrustning. Vi bygger om infrastrukturen och mjukvara för att klara det,

Men nu är det färdigutvecklat på den fronten, säger han.

– Expansionen kommer att stoppa vid 4K, den upplösningen är maximalt vad som behövs. Nya stora investeringar på det ska inte behövas. Nu gäller det att överleva på nuvarande struktur.

Arbetsflöde avgörande

De räknar med att budgetarna kommer att fortsätta gå ner och de anser att arbetsflödet därför måste effektiviseras ännu mer.

– Vi har fortfarande för många olika manuella steg, mellan olika delar, säger Larsson. Det är skälet till att vi behöver en produktionsmanager. Redigering på AVID, videoeffekter, färggradering och conform – alla använder olika mjukvara och olika koder. Det måste man handskas med och det kräver en ”post-production manager”.

Den del av jobbet som verkligen blommar just nu är långfilm och tv-serier, och det har gjort flödet ännu viktigare. Ett problem när långfilmssidan växer så snabbt är att fler producenter saknar teknisk kompetens. Det innebär mer arbete i postproduktionen med att fixa till.

– Jag tror vi har sex, sju post-production managers bara på långfilmssidan i dag. Jag tror inte någon annan i Norden har så många som vi, säger han och Jon Mankell instämmer.

– När man möter en ny stor aktör, kan de ha enorma krav och vill lägga på extra jobb efter att man har levererat. Det blir en kostsam process, om man inte är effektiv.

Mattias Eklund arbetar med ljudet, tillsammans med en koncentrerad Jon Mankell.

Priskriget

När man kommer in i Chimneys lokaler kan man få för sig att man i stället av misstag gått in på ett trendigt café, ett med utsikt över Stockholms vatten. De har fått pris för sina vackra och ändamålsenliga lokaler.

Kanske bidrar det till att Chimney inte har tappat duktigt folk. Det är annars en trend inom vissa delar av branschen att kreativt folk går ut på egen hand, ibland i agenturer. Men det gäller bara vissa delar av branschen, säger Henric Larsson.

– Det är bara inom reklamfilm det finns frilansare, inte inom långfilm eller serier.

Antalen jobb ökar, till exempel genom Netflix. Men varje produktionsbolag, reklambyrå, postproduktionsstudio förlorar i lönsamhet. Det blir inte färre jobb, men man arbetar med mindre budgetar. Skälet är förstås att det finns fler som konkurrerar, även små enmansföretag, och alla pressar sina priser för att ta hem uppdraget. Verkligheten är svår för alla. Och det är inte alla har något att falla tillbaka på. Särskilt drabbas videoeffekter, VFX, av konkurrensen, med priskriget som följd. Det är skälet till att Chimney fick låta sina danska och tyska kontor gå i konkurs.

– Och det här är i högkonjunktur, fortsätter Henric Larsson. Mer jobb än någonsin, men också svårare än någonsin att tjäna pengar, Hur ska det bli när kraschen kommer? Den som kommer att klara sig är den som positionerar sig rätt, med rätt erbjudande kommer man att ha en bra framtid. Och dit hoppas vi höra.

Sverige i världen

Båda har arbetat sig upp i hierarkin och det är inte ovanligt i Sverige. Det är något som slagit mig som väldigt annorlunda mot USA, där jag arbetat. Där finns väldigt lite rörlighet, man arbetar med det man alltid gjort. Jag undrar om den svenska flexibiliteten är ett skäl till varför Sverige är attraktivt?

– Det är en faktor, säger Henric. I USA hittar du till exempel ingen som startat som grip och sedan blivit producent. Att förstå processen, veta hur alla yrkeskategorier arbetar och hur jobben passar ihop, är viktigt i dag.

Så var finns jobben i framtiden? Vilken yrkesinriktning är den säkraste för att få jobb?

– Du kommer alltid att behöva ljuddesigners, colorister, och redigerare, säger Jon Mankell. De kan aldrig ersättas av datorer. Och det samma gäller ”production management”. Gillar du att organisera och prata med folk runt om i världen så är det ditt val.

PRODUKTNYHET: DJI utmanar GoPro

PRODUKTNYHET: DJI utmanar GoPro

PRODUKTNYHET: Bose presenterar stort produktsläpp och ny Sales Manager för Skandinavien

PRODUKTNYHET: Bose presenterar stort produktsläpp och ny Sales Manager för Skandinavien