SAMMANDRAG: ISE 2019

SAMMANDRAG: ISE 2019

Återigen stor succé för AV-branschens årliga höjdpunkt

Text: Patrik Blomqvist
Foto: Patrik Blomqvist & Thomas Krackl (ingångsbild)
Video: Rave Publications, Commercial Integrator & AV Nation

Världens snabbast växande mässa för systemintegratörer inom AV-teknikbranschen övertygade ännu en gång. Under tre intensiva dagar på Rai-anläggningen i Amsterdam besökte vi åtskilliga montrar och hittade guldkorn tills vi till slut tappade räkningen. Här är vårt sammandrag från ISE 2019 med ett axplock av släppen som fångade vår uppmärksamhet.

Att Integrated Systems Europe (ISE) förknippas med kontinuitet i ett ökande antal utställare och besökare borde väl vid det här laget vara klart för Europas systemintegratörer i AV-tekniksbranschen. Förra året deltog 80 293 teknikspekulanter och 1 296 företag från alla möjliga delar av näringslivet vid mässan. Och med det trappades pressuppbådet upp i en hisnande fart, med över 600 journalister och tekniska skribenter så sent som i fjol. Utan att ha tagit del av några officiella siffror från årets upplaga kändes det definitivt som att det mellan den 5 och 8 februari flockades ännu fler runt de senaste produktsläppen. Ja, nästan så att det börjar bli riktigt trångt i gångar och i montrarna. Man får väl hoppas att den kommande flytten till Barcelona 2021 får bukt med det ”problemet”.

Nåväl, nu är det väl ändå dags att vi guidar er bland tonvis med utrustning, eller hur? Då kör vi!

Ljud

Belgiska Audacs monter var sedvanligt belamrad med ljudutrustning. I år presenterade man allt ifrån mindre komponenter, till prylar av större storlek. Inledningsvis introducerade man en modul vid namn NMP40 till det modulära ljudsystemet XMP44, som rymmer fyra slottar öppna för moduler och kan styras via webbserver och TouchApp (som nu är inne på version 2.0). Denna lilla pjäs, NMP40, som kunde skådas igenom ett plexiglas på ovansidan av maskinen, öppnar nämligen upp för mediastreaming via Spotify, DLNA och AirPlay samt inspelning. Lämpliga applikationer som listas för detta är exempelvis barer och restauranger.

Audac XMP44, med den lilla modulen NMP40 på skylten bredvid.

Belgarna introducerade även två uppdateringar till högtalaren ATEO2S och soundbaren IMEO1. Till den förstnämnda lanserades en fästanordning för bord- och takapplikationer, försedd med 1/4-tumsplugg där ATEO2S klickas på, och till IMEO1 möjligheten att koppla fast den på ett VESA-fäste för att skapa mer flexibilitet utifall man har en presentationsskärm på ett rörligt stativ.


I och med rekryteringen av den tidigare AMX-chefen Rashid Skaf har Biamp Systems lanserat nyheter i en rasande fart. Och det som fångade vår uppmärksamhet mest var mjukvarulösningen Crowd Mics. Samtidigt som Crowd Mics syfte har ett interaktivt syfte som ska få publiken, besökare eller kanske till och med kunder inom retail att via en app i telefonen interagera genom att besvara snabba frågor, är det dess ljudmässiga funktion som triggade oss lite extra. Det är nämligen som så att man med mjukvarans hjälp kan använda telefonen som en handmikrofon, och på så sätt slippa passa runt en autentisk sådan i publiken.

Biamp Systems Crowd Mics


Hos Bose rymdes det ett myller av tillskott i form av förstärkarserien PowerSpace, Dante-integrerade PowerShare-förstärkare, en utökning av ControlSpace EX-serien, med mera. Men det man tryckte särskilt på var den nya installationsserien DesignMax, som man menar kombinerar ”estetik med beryktad ljudkvalitet och blixtsnabb montering” i form av både väggmonterade och takmonterade högtalare. Uppsättningen sträcker sig från full-range-modellen DM2 på två tum, till hög-SPL-varianten DM5S och subwoofern DM6SE

Snabbt monterat och justerat med Bose DesignMax.


Besökte man Broaman/Optocore-montern kunde man skåda en riktigt mångsidig pjäs under det välklingande namnet Festival Box. Med produkttiteln menar man att den, ja, verkar kunna göra det mesta i signalväg i produktionssammanhang. På baksidan finns nämligen anslutningar i form av två stycken fiber, Dante, Hydra, A-Link, och format som ArtNet, DigiCore och Optocore. Ni hör, det ryms mycket här för konsoler och olika sorters enheter.


d&b audiotechnik DS20

Om tyska d&b audiotechnik hade ett förträffligt 2018, med släppen av SL-seriens monstersystem GSL och innovativa Soundscape i täten, fanns det skäl för uppståndelse även i år. Dels fick den europeiska publiken i mässammanhang för första gången se GSL:s råstyrka i en betydligt mindre formfaktor. Faktum är, att om man är van vid dess föregångarens arbetsflöde, fullrange-riktade spridning och basåtergivning (som i många fall eliminerar behovet av subbasar) och riggningsalternativ, ska det gå som en dans att börja arbeta med nya KSL. På så vis kompletterar man sortimentet på många sätt, och öppnar samtidigt öppna upp för nya format i live-sammanhang. Dessutom följde man upp 2017 års Audio Network Bridge, DS10, med DS20 – som nu försetts med det färska, öppna nätverksprotokollet Milan, samt en tryckkänslig skärm i form av R90 Touchscreen Control, som sägs överskådliggöra och förenkla installation.

d&b audiotechnik KSL


Hos Dynacord kunde man skåda den nya C-serien, som är kraftfulla tvåkanals DSP-förstärkare i installationsformatet för snabb integrering, och som understöds av smidig och mjukvarubaserad mjukvara. Funna i samma monter fanns Electro-Voice nya högtalarserie EVC, en kompakt familj tillgängliga i åtta-, tolv- och 15-tumsvarianter, samt en 18-tums subwoofer. Dessutom släppte man en Variable Intensity-låda till serien som kan flygas. Och, sist men inte minst, introducerade man det trådlösa mikrofonsystemet UHF RE3, men vilket man för in de trådade kondensatormickarna ND, RE 420 och RE 520 till den trådlösa världen. Serien består av mottagare, beltpacks och handhållna mikrofoner, samt en rad tillbehör inkluderat tillbehör så som rackmontering, kablage, avtagbara kapslar, passiv och aktiv antenn, samt bandversionerna 5L, 5H och 8M.


Tyska Klotz har inte legat på latsidan. På ISE visade man upp en spännande pryl i form av en DMX/Ljud-splitbox med två Cat5-ingångar. Namn och vidare specifikationer är inte spikat, men vi återkommer så snart vi kan med mer information.


Martin Audios line-array-serie WaveFront Precision tar ett kliv upp till nästa nivå genom introduktionen av modellen Longbow, som blir den hittills största. Två stycken tolvtums-drivers, två 6,5-tums-drivers och tre entums HF-enheter, där samtliga kan optimeras. Upplösningen är skalbar med antingen en eller två boxar för olika typer av publik. Sist men inte minst dukade man upp med den kardioida subwoofern SXC118, bestyckad med en 18-tums framåtriktad driver och en 14-tums bakåtriktad driver, drivna via separata kanaler. Detta arrangemang hävdas maximera utstrålningen framåt, och reducera utstrålningen bakåt dramatiskt.


GEO M12, eller ”The Big 12” som den kallas, är Yamaha-ägda Nexos senaste stora flaggskepp och är ett kraftfullt, tinnande ljudtorn bestående av två komponenter: mid/high-linearrayet GEO M12 och den matchande subbasen M18. Detta är ett tvåvägssystem, antingen passivt eller aktivt över crossover-högtalaren, och är med sin maximala decibelstyrka på 140 ämnad för medelstora, till stora event eller liveproduktioner – upphängt eller stående stabilt på marken.

Minns du Sennheisers takbundna och mikrofonförsedda konferenssystem TeamConnect Ceiling Mic för medelstora möten? Nu, ett år senare, är man inne på version två (Ceiling Mic 2) och erbjuder Dante utöver analoga anslutningar, PoE och har en avsevärt vassare upptagningsförmåga som gör att man kan röra sig fritt i rummet. Och med mjukvaran Control Cockpit 3.0 får man en god översikt över systemet. Samtidigt har tillskottet till Digital 6000-serien, SK 6212, skapat ett surr sedan releasen på IBC förra året. Den är en ytterst kompakt bodypack-sändare riktade till såväl scen- som broadcast-branschen. SK 6212 nyttjar samma kodek som 6000- och 9000-serierna, erbjuder IR-synkronisering och likt de lite större sändarna har denna en intermodulationsfri överföringsdesign. Antennen är avtagbar och således utbytbar. Dosan strömförsörjs med ett li-poly-batteri (BA 62) och lovar 12 timmars drift. Batteriet kan sedan laddas i den rackmonterade enheten L6000:s tillsammans med LM6062-modulen. Slutligen, man har lagt lite extra jobb på tåligheten mot väta, vilket gör den “extra robust”.


Shure-montern på ISE 2019.

Ny grafisk profil som tränger igenom det mesta, och ett nytt monterkoncept som känns luftigare och mer upplevelsebaserat än tidigare. Shure storsatsning är tydlig på mils avstånd, och genererade ett stort besökaruppbåd i den storskaliga montern. Uppbyggt med konferensutrymmen med delegatmöblemang och mötesrumsmiljöer var det systemet MicroFlex Complete man slog på stora trumman för. Framtaget för just större konferenser där snabbt handhavande, votering och stort språkstöd är ett krav, har man skalat ned det yttre med två fysiska reglage och touchskärm, inkluderat 31 språk och installation som sker automatiskt.


En ny soundbar under namnet CS-700. En debuterande diskret takhögtalare i form av VXC2FB. En ny plugin för Dynamic Noise Suppressing vid namn DaNSe. Ja, det fanns mycket att gå på hos ljudjätten Yamaha. Men det som i mitt tycke stod ut lite extra var nätverksswitcharna SWP2-10 SMF och MMF-varianten, som dels indikerar att burkarna har två fiberportar med antingen Single Mode Fiber (SMF) eller Multi Mode Fiber (MMF), och att portarna klarar 10 GB per sekund. Mer bandbredd, och därmed större ljudsystem i 96 kHz med över 250 ljudkanaler. Eller varför inte VoIP i samma nätverk.


Ljus & LED

Hemmalaget CLF Lighting behövde inte åka långt för att göra Europapremiär för sin multifunktionella, tillika hybrida moving-head, Orion, som beskrivs som en arbetshäst med det mesta instoppat under huven. Den är försedd med en bred lins som öppnar för effekter inom området “mid-air”. Ljuskällan, som är en 471-watts Osram-variant, kan zoomas från två till 42 grader. Medan färgerna kan mixas med hjälp CMY, finns ett fixerat färghjul. Och på effektsidan finns bland annat fixerat eller roterande gobohjul, bägge bestyckade med autofokus vid zoom, samt två prism-hjul och ett ett animationshjul. Ytterligare noterbara maskiner på plats var var även Spectrum P1 DL och Hera.

På sidan för pixelmappning stod ungerska LEDblade ut, som introducerade sin lösning Creon, specifikt namngedd Hybrid PixelDrive, och är en “Pixel Controller” och strömförsörjningsenhet i ett och samma paket. Burken, som är utrustad med en 2,8-tums robust skärm och stödjer protokollen ArtNet, sACN, Kling-Net, SPI och DMX, levererar 1 000 pixlar output och kan strömförsöjas såväl via daisy-chain, som via Ethernet.

IP & Nätverk

Samtidigt som broadcast har varit det område som man förknippat mest med Lawo, har de gångna sju årens medverkan på ISE visat att man bryter allt större markområden för audiovisuella applikationer. Främst tack vare mixerborden i mc-serien, skulle jag nog påstå. Men med en IT-sida som snabbt växer fram för den här branschen, och med ett allt större fokus på nätverksbaserade arbetsflöden, känns det tyska, tillika IP-fokuserade företagets närvaro här på Rai som helt naturlig. I år visade man nämligen upp sitt mjukvarubaserade ”ekosystem” för monitorering, V__matrix, som dels kombinerar det övergripande kontrollsystemet VSM (Virtual Studio Manager), och dels fungerar som ett routing-verktyg med vidare funktionalitet för signalbehandling av ljud och multiviewing.

Efter att ha kammat hem utmärkelserna PLASA Innovation Award och LDI Debuting Product Award under fjolåret var TMB tillbaka på ISE i år med den händiga kontrollenheten ProPlex IQ Tester LV. Vad det rör sig om här är den “första Ethernet-testaren” för underhållningsbranschen. Egenskaper som ryms inuti den kompakta dosan är dels den huvudsakliga, Wireshark, med vilken man analyserar Ethernet-protokoll, vilket som helst, och som samtidigt inkluderar felsökning. Vidare funktioner listade är: PoE tester, SMPTE Timecode, LTC receiver/analyzer, LTC transmitter, DMX recieve/transmit, DMX timing analysis, DMX recorder, RDM controller, Bidirectional Ethernet-DMX gateway och “Smart” cable tester.


Video

Frågan är om man ska kora Audinates släpp på ISE 2019 till det allra största. Jo, jag är faktiskt beredd att göra det. Till att börja med, de flesta är nog vid det här laget medvetna om hur stort genomslag företagets ”ljud-över-IP”-satsning har fått. Antalet tillverkare som till dagens datum har licensierat sin utrustning för implementering av denna nätverksteknologi för ljud är enormt. Det är så stort att man till och med kan dedikera en hel vägg i montern åt ett myller av företagslogotyper. Och nu, på ISE 2019, presenterade man något efterlängtat: Dante med stöd för både ljud – och! – video. Dante AV heter det, närmare bestämt, med vilket man nu bland annat hävdar få bukt med synkronisering av ljud och video genom introduktionen av en enskild nätverksklocka, som lovar ”sub-microsecond accuracy”.


Från AJA-lägret debuterade man HDR Image Analyzer. Tänkt som ett prisvärt tillskott till den som vill slänga ett extra öga på materialet, och samtidigt ha ett gäng händiga verktyg med i bilden, är denna rackbaserade enhet redo för flera HDR-format, inkluderat PQ, HLG och Rec.2020 för 4K/Ultra HD. Verktygen som följer med är en vågform, ett histogram, ett vectorscope och ett för monitorering av nit-nivåer. Allt detta är framtaget tillsammans med ColorFront, samarbetet som även resulterade i FS-HDR.

Skärmar & projektorer

Det stora släppet hos Atlona i år var bland annat Omega-serien, som är inriktad på switchning, extension och videoprocessning, och är lämpade för mindre mötesrum, huddle-rum och mer öppna mötesapplikationer. Modellerna som finns att tillgå är AT-OME-EX-KIT (4K/UHD HDBaseT-extender), AT-OME-SR21 (HDBaseT-mottagare och för uppskalning till 4K/UHD) samt AT-OME-ST31A (en 3x1 4K/UHD-switch och HDBaseT-sändare).


Projektorer var Canons ess i skjortärmen detta år, med 4K i fokus. Ett av släppen som lockade mest uppmärksamhet var närmare bestämt LX-MH502Z med Pixel Shift-teknologi. Och det gör den skalbar till 4K då finessen är att den rör runt pixlarna för att nå 3840 x 2 160-upplösningen.

Utöver LX-MH502Z rymdes debuterade man även sin första 4K DLP-projektor för stora lokaler: LX-4K3500Z. Specifikationer som listas här är 10-bitars färgåtergivning, mer än en miljard färger i färgrymden DCI-P3 utan extra filter, laseroptiskt system med två färgljuskällor och ett fosforhjul och en central ljusstyrka på 40 000 lumen. Maskinen hanterar flera utbytbara objektiv och sägs ha stor kapacitet för “flexibla och utmanande” installationer.

Från Linköping, och vidare till Amsterdam, fick vi en titt på Datatons senaste giv i mediaserversortimentet. WatchPax 60 heter den och har fyra till tolv utgångar, dubbel strömförsörjning för redundans, och är en vass pjäs som kan spela upp okomprimerad video, med mera, för en rad applikationer. Likt förra året kunde man också spana in det täta samarbetet Dataton har med Epson och Blacktrax, där man med projektorer och ett roterande bord demonstrerade den framtida möjligheten att utföra precision mapping över komplext format objekt i rörelse. Spana in videon nedanför för en lite närmare titt på WatchPax 60.


För att komma in till Epsons monter på ISE 2019 passerade man genom den digitala installationen EpsonVortex, som är en 360-graders kinetisk portal uppbyggd av 16 laserprojektorer (EB-L1755U) och ett omslutande soundtrack med avancerat flerkanalsljud. Det unika här är att tunneln ändrade sig i realtid efter våra rörelsemönster.

Pratar vi kraftfulla projektorer rådde det inga tvivel om att Epson hade ett stort fält nya släpp till ISE. Det som ledde täten var den 30 000 lumen starka EB-L30000U, som kommer släppas officiellt under 2020 och riktar sig till uthyrningsföretag, scenbyggare och event-organisatörer, samt till besöksnäring och sevärdheter. Man plockade även med sig sin senaste serie kompakta installationsprojektorer, EB-L1075U, EB-L1070U och EB-L1050U, som tillsammans med många andra projektorer i sortimentet är kompatibel med en bred uppsättning utbytbara linser.

infiLED DB2.6

Kinesiska infiLED har vi bekantat oss med tidigare, under vilket tillfälle vi fick en inblick i hur snabbmonterade dessa modulära, i vissa fall böjliga, LED-moduler är. På årets upplaga av ISE gjorde man sin europeiska debut och visade upp LED-skärmen DB2.6 från Deep Black-serien (DB). Skarp bildkvalitet, med vibrerande färger, och en närmast totel sömlöshet mellan modulerna.

Sömlöshet hos infiLED.


LG:s konkava och konvexa OLED-installation, “Falls”.

En av många tillverkare som brukar trampa plattan i botten för att fånga besökarnas uppmärksamhet vid entrén är skärmgiganten LG. För årets upplaga satte man en liten twist på fjolårets välvda trio OLED-mosaikbräden genom ett hiskeligt bygge under namnet ”Falls” med 88 OLED-skärmar, där merparten skapade en kraftigt lutad vägg med naturmotiv, följt av ett vattenfallsliknande flöde displayer med både konkava och konvexa modeller. Men, den mest uppmärksammade given var den transparenta och helt bakgrundsbelysningsfria OLED-varianten, med vilken man i signage-sammanhang förstärker monterinhysta, förslagsvis exklusiva, fysiska produkter, genom rörligt videomaterial.

Tidigare år har mötesrumstekniken och projektorerna varit särskilt framstående hos NEC. Inte för att det var en brist där år, då InfinityBoard hade flera intressanta inslag och projektorn PH3501QL visade upp vass bildkvalitet, men nog var det på signage-sidan som man hade de mest tongivande släppen. Framför allt de storskaliga skärmarna med spegelglas-överdrag, med vilka man spår stora framsteg inom retail tack vare möjligheterna att kombinera rörligt och produktanpassat innehåll, och den 1,8 millimeter tunna FA-serien med Fine Pitch-teknologi.

Panasonic undgår i vanlig ordning ingen besökare på ISE, som med sin uppmärksammade showstopper drar stor publik. Och på produktsidan drog man knappast i bromsspaken. Världens första 50 000-lumen-projektor, PT-RQ50K, har landat på jorden och är ett steg i introduktionen till den totala övergången till laser. PT-RQ100, 4K-laserprojektorn lämpad för virtuella och tredimensionella miljöer, introducerades. En sömlös videovägg på 0,88 tum kunde beskådas, tätt intill en förstärkt 4K-display-uppsättning genom SQ1 och CQ1.

Amerikanska Screen Innovations har gjort ett namn för sig när det kommer till projektordukar nyttjande teknologin Ambient Light Rejection. I korta ordalag innebär lösningen egentligen raka motsatsen från att ”mota bort” ljuskällor riktade mot dukar, det vill säga att de i stället absorberar eller avleder ljuset. På så vis blir den projicerade bilden glasklar. Hur som helst, nyheterna på ISE 2019 var i huvudsak en ihoprullbar projektorduk vid namn Solo 2 som dels är uppladdningsbar via neodymium-magnet, men som också smälter in totalt bakom skyltfönster. Upp till 160 tum.

Mötes- & konferensteknik

Tidigare fick vi nys om att Audix Microphones har en ny distributör i Sverige i form av AVP Sales Scandinavia, ett samarbete som blev klappat och klart på just ISE 2019. Nytt från den amerikanska ljudjätten i år var för mötes- och konferensteknik-segmentet, nämligen mikrofonerna M63 och M65. Medan den förstnämnda är en så kallad “boundary”-variant för mer diskreta installationer med rundupptagande mikrofon, kompletteras den av den svannacke-liknande modellen M65 där 200 exemplar nyligen installerats hos New York Assembly.

Under ISE 2019 vann Crestron en utmärkelse för sitt AV-över-IP-sortiment DM NVX. Den här gången utökade man med en encoder och en decoder i form av DM-NVX-E30 och DM-NVX-D30, båda med stöd för HDMI och analog ljud, samt bearbetningsteknologin Pixel Perfect Processing. Genom teknologin lovar man ”perfekt bildkvalitet” utan “några som helst inslag av latency”.  Men utökandet av DM-NVX-serien stannade inte där, utan har byggts vidare på genom DM-NVX-352, uppföljaren till DM-NVX-350, och som nu pratar Dante, vilket gör att du nu kan skicka eller ta emot ljudströmmar från ljudprocessorn utan analoga kopplingar.

Ytterligare mötesrums-relaterade debutanter i Crestron-montern var soundbaren UC-SB1. “Ljudlimpan”, som finns med och utan kamera utifall man vill komplettera med Huddly AI-förstärkta kamera IQ eller GO, ska passa under en 50-tums-display i små till medelstora mötesrum och har sex inbyggda mickar. Slutligen berättade man att man lanserat en mjukvara som gör om panelerna TSW-560 och TSW-560P till bokningsskärmar, samt att den sistnämnda panelen får belysningsram.


Hos Harman stöter man varumärken så som BSS, AMX, AKG, Crown, med flera. Dock var det en alliering som skapade mest uppståndelse i den rejäla montern i hall ett. Harman ingår nu nämligen i en allians tillsammans med Zoom Video Communications. Och vad det innebär i mötesteknikväg är att man integrerar AMX Acendo Core Collaboration System med Zoom Meetings Service, samt AMX Modero 5-kontrollpanelerna med Zoom Rooms Controller. Och vad detta ska bana väg för är att snabb dokumentdelning med kollegor, informationsinhämtning och rumsbokning.

Harman-ägda AMX och Zoom inleder ett tätt samarbete.


En aktör som är på framfart är Hitachi som nu går över till varumärket Maxell. Dels visade man upp projektorn MP-TW4011, som i kombination med Lecture Capture-lösningen MA-XL1 skapar en snabbhanterad lösning för inspelning, streaming och interaktion med det bandade materialet. I montern fanns även en ny interaktiv skärm under namnet UHD8610WHPC, försedd med tiopunkters, infraröd multi-touch

En av höjdpunkterna i år var helt klart Sharps första Windows Collaboration-display (WCD) och är en 70 tum stor interaktiv 4K-skärm. Men den är mer än en tryckkänslig maskin med verktyg i drivor för företag att ta till i kollaborativa arbetssituationer, utan kombinerar detta med så kallade IoT-sensorer och AI-teknologi som i synk med Microsofts Azure Digital Twins-plattform gör det möjligt för personer i roller med fastighetsansvar att samla in data om antalet deltagare, ljusnivåer, luftkvalitet, temperatur och luftfuktighet och göra justeringar efter behov.

REPORTAGE: StreamTeam, Helsingfors

REPORTAGE: StreamTeam, Helsingfors

UTBILDNING I FOKUS: Livesändningsspecialist, Xenter Botkyrka

UTBILDNING I FOKUS: Livesändningsspecialist, Xenter Botkyrka