INTERVJU: Kristian Bergström, ljusmästare

INTERVJU: Kristian Bergström, ljusmästare

”Vi bara har sett början på vad som är på gång.”

Text: Peter Fredberg
Foto: William Fredberg

Publicerades ursprungligen i nr 4-17

Monitor träffar Kristian Bergström som är ljusmästare på inspelningen av Jordskott 2, som nu är inne på sin andra inspelningsvecka. Under vårt möte berättar han om sin karriärbana, vad som är viktigt i hans arbete samt för- och nackdelar med LED-tekniken.

Kristian beskriver detta som en väldigt rolig produktion då ljusavdelningen får vara med och skapa förutsättningarna för en lite mer övernaturlig värld, och att det är en kreativ och spännande uppgift att verkligen få hjälpa till att förflytta tittaren till den världen.

Han började sin ljuskarriär som assistent 2001 och för nio år sedan började han som ljusmästare med ansvar för egna uppdrag. Han gled in på ett bananskal som så många gör i denna bransch.

– Jag gick en gymnasial utbildning med filminriktning och det började med att jag skulle ha en praktikplats på en filminspelning över sommarlovet. Men det visade sig att de inte fick ha en praktikant, så de var helt enkelt tvungna att anställa mig. Jag tackade och bockade, man måste ha lite tur ibland. Efter ett par år i branschen gick jag en kurs på Dramatiska Institutet för elassistenter som ville ta nästa steg och bli belysningsmästare. Utbildning är viktigt, men det är ute på plats du verkligen börjar lära dig vad yrket går ut på. Du får också känna på om yrket passar dig och hur du fungerar när det kommer till att jobba med något så komplext som en filminspelning.

I dag jobbar Kristian med både långfilm, drama-tv samt reklamfilm. Och uppdragen, ja, de kan skilja sig åt en hel del.

 – På en långfilm ska vi kanske skapa en look som ska hålla i 40-50 dagar och där har vi ofta helt andra resurser och tid för att göra jobbet. Men att ha mycket tid kan även innebära att det kan bli en svår avvägning för mig. Det gäller att veta när jag är klar, helt enkelt. Som ljusmästare finns det alltid saker jag skulle vilja fortsätta arbeta med lite till, men alla andra ska också få ta sin tid, så det gäller att hitta en balans. Drama-tv påminner en del om långfilm, men det är ofta ett högre tempo. Vi ska skapa mer varje dag och vi har inte alltid har lika mycket tid på oss.

Begränsad tid för att skapa ljusbilden 

På reklamuppdragen handlar det ofta om en till två och upp till fem dagars intensiv inspelning. Där har Kristian väsentligt mycket mer begränsad tid för att skapa den ljusbild som produktionen efterfrågar.

Utöver att ha kontroll på ljuset inför en inspelning så måste teamet tänka till, även när det kommer till hur mycket kabel som behövs.

– När det kommer till långfilm eller en tv-serie kommer jag in i produktionen relativt tidigt. Det kan handla om fem, sex månader innan inspelning och då får vi övergripande information kring projektet. Vi träffar fotograf samt regissör och pratar igenom deras tankar kring hur ljussättningen ska se ut och vad de vill förmedla med den. Förutsättningarna kring hur mycket personal vi kommer ha tillgång till, och hur mycket som ska göras om dagen under inspelningen går vi också igenom.

I själva planeringen ingår även logistiken för ljusavdelningen under inspelningen och om de behöver ta in extra utrustning, exempelvis en skylift. Kristian kontrollerar även om han har all belysning som behövs och hur mycket kabel de behöver för att lösa uppgiften.

Gedigen förproduktion

När det närmar sig inspelningsstart berättar Kristian att det absolut viktigaste är att kontrollera inspelningsplatserna.

– Vi besöker alla platser, inga undantag. Det som ska filmas i dagsljus tittar vi på i dagsljus, och på platser vi ska filma på natten besöker vi när mörkret infunnit sig. Ganska logiskt, men väldigt viktigt. Vi går runt med ljusmätare, tar referensbilder och tittar på kartor för att även ha kontroll på hur solen rör sig över platsen vi ska vara på.

Under inspelning måste Kristian också ha en bra dialog med foto- och regiavdelningen för att snabbt känna av om någonting måste justeras. 

– Jag försöker hålla mig så nära fotografen som möjligt när vi väl filmar. Eftersom jag är väl förberedd kan jag också lättare och snabbare hantera situationer som kan dyka upp, som vi inte planerat för. Då kan vi snabbt och smidigt diskutera eventuella nya önskemål kring ljussättningen. Olika fotografer jobbar på olika sätt. Vissa är väldigt detaljerade kring hur det skall ljussättas och vet exakt vilka lampor de vill ha. Andra är lite mer inriktade på känslan i bilden och ger min avdelning lite mer fria tyglar. De flesta uppdrag jag får är tillsammans med fotografer jag har arbetat med tidigare. Har man väl hittat någon man trivs att jobba med, så försöker man se till att få jobba med just de personerna igen. Det underlättar verkligen om man synkar rent personligt när det ofta är stressigt och man jobbar under kraftig press. Att kunna kommunicera och lita på varandra är en förutsättning för att kunna lösa uppgiften på ett bra sätt.

Allt är inte högteknologi och ibland räcker det med gammal hederlig frigolit för att uppnå önskat resultat.

Det roligaste och mest utmanande för Kristian och hans team är när de får möjligheten att skapa en specifik effekt i filmen redan på plats och inte i efterbearbetningen.

– I höstas jobbade vi på en inspelning där vi fick lösa flera mycket speciella moment som skulle ske ljusmässigt för att hjälpa till att berätta historien. Till exempel skulle vi få ett tak att pulsera och den effekten var återkommande då även gatlyktor skulle pulsera i en annan del av filmen. Den typen av uppdrag är riktigt utmanande och gör att man är fokuserad. 

Ett vanligt misstag när det kommer till ljussättning

Enligt Kristian är det ofta mer spännande om det finns en balans mellan ljus och mörker i en scen. Att inte allt är ljussatt och att man kanske inte ser allting så väldigt tydligt.

– Det kan ofta ge en större effekt, vara mer spännande och ha mer genomslagskraft om du kanske anar någonting i stället för att ha ljus överallt. Det är något jag försöker ha i bakhuvudet när jag jobbar. Detta är en högst personlig reflektion, och frågar du andra ljusmästare är jag säker på att de har sina egna svar och funderingar kring detta. Annars tycker jag att vi i Sverige är väldigt duktiga på att skapa ett fantastiskt ljus med relativt små medel, om man jämför med vilka resurser de har utomlands. I USA, om man nu alltid ska jämföra sig med dem, så kan de vara 40 personer på ljusavdelningen och det är bara de som håller på med lampor. Sen har de folk som sköter stativen, solsegel, med mera. Det är en ganska stor skillnad mot att fyra personer i mitt team sköter allt. Vi får jobba med det vi har och lösa uppgiften med det, helt enkelt. Den begränsningen skapar även ett kreativt tänk som man inte ska förakta.

Att tänka på vart det ska vara upplyst och vart det ska vara lite mindre belysning, skapar ett mycket mer spännande ljuslandskap.

I dag är det verkligen en väldigt spännande tid att jobba med ljus, då utvecklingen går så snabbt framåt. Kristian har själv anammat LED-tekniken relativt nyligen och den ger honom mycket större frihet på setet. 

– Jag kan justera dessa lampor på ett helt annat sätt än tidigare och det ger mig möjligheten att snabbt kunna göra de finjusteringarna som kan behövas. Att exempelvis kunna ändra till lite varmare eller kallare ljus direkt på armaturen är väldigt smidigt. I vanliga fall måste vi kanske ta ned lampan, sätta på det aktuella filtret och upp med lampan igen. Det kan man i mångt och mycket slippa i dag och jag kan även enkelt ändra intensiteten i ljuset. Rent generellt så är LED-lamporna lättare än de äldre lamporna, en inte helt oviktig detalj för oss som ska bära och rigga. Allt detta tillsammans underlättar oerhört mycket för vår avdelning. Dessutom förbrukar de mindre ström, så vi behöver inte alltid dra fram den tjockaste kabeln från generatorn. Jag är säker på att vi bara har sett början på vad som är på gång. Det enda jag kan tänka mig som är negativt med denna utveckling är att det finns en risk att vi stirrar oss blinda på tekniken. Det är LED, det är bra, kör på det. Visst är det bra med teknikutvecklingen, men det ska slutligen handla om vad vi kan skapa med den. Vi har faktiskt löst utmaningarna utan LED tidigare, det kan vara värt att tänka på.

Vart är alla HMI-ballonger?

Om Kristian är tvungen att välja en lampa att ta med till en öde ö så blir det Litegear Litemat, som finns i lite olika storlekar, och som han tycker är fantastisk. Det är som en soft-light med LED, men ser ut som en kino.

– Den är lätt och snabbjobbad och levererar ett väldigt vackert ljus. Är det ett ljus jag kan sakna på inspelningarna i dag är det nog HMI-ballongerna. De är stora och tidskrävande och lite allmänt jobbiga, men skapar en otroligt vacker ljuseffekt. Det är lite synd att den inte används mer än vad den faktiskt gör. Jag får väl ta mitt eget ansvar och sälja in den till nästa produktion.

Ett annat stort ansvar som vilar på Kristian och hans avdelning är att se till att allting de gör går fackmannamässigt till. Att alla följer reglerna när det kommer till arbete med el och att allt är korrekt inkopplat.

– Om vi exempelvis är i ett badhus eller är nära vatten så måste allting ha extra känsliga jordfelsbrytare och alla måste tänka på faran med att ha el och vatten nära varandra. Det får aldrig ske en olycka och vi får aldrig slarva när det kommer till el.

För att på ett enkelt och effektivt sätt klara sina uppdrag så har Kristian skaffat sig ett garage med tillhörande lastbil, full med ljus. Det har tagit honom cirka sju år att bygga upp hela teknikparken han har i dag.

– Jag har det mesta från tungsten, HMI, LED, segel och annan ljusutrustning och klarar av de flesta uppdrag, utan att behöva hyra in någonting. Det är bara vid väldigt specifika uppdrag som jag kanske behöver något specialljus under en eller två dagar. Den mest självklara fördelen med att ha sin egen utrustning är att jag verkligen vet att allting fungerar som det ska och att det är i det skick jag förväntar mig. Jag försöker sköta all service på min utrustning själv, men när det kommer till ren elektronik kan det ta lite för mycket tid då jag ofta är på inspelning. Då är det skönt att kunna lämna bort vissa serviceuppgifter. Eftersom jag mer eller mindre köper all min utrustning av Anders Johansson på Mediateknik så tar de även hand om den service jag inte kan ta hand om själv. Det är ett samarbete som fungerar väldigt bra och de har en fantastisk service mot mig som kund. Jag säger inte att uthyrningsfirmorna håller sämre kvalité, men här är det jag som sköter om allting och jag kan inte skylla på någon annan om tekniken inte fungerar. Det kortar även ner min förberedelsetid inför ett projekt avsevärt och jag behöver väldigt sällan stå och packa utrustning i flera dagar inför en produktion. Sedan är det friheten att slippa hämta och lämna all utrustning. Det är riktigt smidigt.

Kristian besöker alla inspelningsplatser innan inspelningsstart för att se hur ljuset ser ut och beter sig på plats för att kunna planera den kommande ljussättningen.

Kristian har i dag uppdrag i hela Sverige och även i våra nordiska grannländer. Han har bland annat jobbat med Jordskott 1, Midnattssol, Gentlemen och Gangsters (både tv-serien och långfilmen), Monica Zetterlund och den norska långfilmen Thelma. Med en stor spridning på jobben så blir det en hel del resande. Och snart står Kristian inför sitt hittills största uppdrag.

– Första barnet är på väg när som helst nu. Det kommer absolut innebära att jag väljer mina kommande uppdrag med omsorg, för jag vill hålla mig lite närmare hemmet och familjen. Alla uppdrag har sin charm och är kul på olika sätt. Det bästa med jobbet är att jag kan kombinera och styra uppdrag en hel del själv. Att efter ett lång intensiv långfilm kunna bryta av och varva ned med lite kortare jobb, exempelvis reklam, är perfekt för en blivande far.

PRODUKTNYHET: SmallHD 503 & 703 Ultra bright

PRODUKTNYHET: SmallHD 503 & 703 Ultra bright

INTERVJU: Fredrik Wideman, Bellalite

INTERVJU: Fredrik Wideman, Bellalite