SAMMANDRAG: Sharp Inspire Expo 2018

SAMMANDRAG: Sharp Inspire Expo 2018

Sharp vässar klorna

Text: Patrik Blomqvist
Foto: Sharp & Björn Hansen

Sharp reser sig efter ett tio hårda år och storsatsar på digitala skärmar, 8K och det smarta kontoret. Under det egna eventet Inspire Expo 2018 i Edinburgh, Skottland den 18 januari bemöttes kunder och press från hela Europa av ett företag som nu inte bara har vänt upp och ned på den egna verksamheten, utan som även vill skaka om i respektive tre branscher.

Sharp Electronics Europapresident, Jun Ashida.

Sharp Electronics Europapresident, Jun Ashida.

Den som har tagit del av Sharps årliga rapporter från det gångna decenniet har fått allt svart på vitt: den japanska elektronikjätten har inte haft det lätt. Samtidigt som den ekonomiska svackan har varit ihållande, har man kunnat utröna en identitetskamp för att hålla sig relevant. Men sedan några år tillbaka har man fått tillbaka vinden i ryggen. 

– Vi har gått igenom en tuff period, men nu är vi tillbaka efter en återhämtningsprocess, säger företagets Jun Ashida som i augusti i fjol befordrades till Sharp Electronics Europapresident. 

Det förstnämnda hindret eliminerades för två år sedan, i samband med den taiwanesiska elektroniktillverkaren Foxconns uppköp av företaget för en bit över tre miljarder dollar. Och med en produktionskapacitet av deras fabrikers kaliber, där även Hewlett Packards och Apples prylar tillverkas, har Sharps väg från tanke till handling reducerats avsevärt. Detta märktes tydligt under evenemanget Sharp Inside Expo 2018 i Edinburgh, Skottland, som visade en verksamhet där rejäl möda och stora investeringar under de senaste två, tre åren lagts ned. 

Resultatet är en omritad organisation där företaget går från nisch till helhetsbilden, och där deras mest igenkännliga produkter, radio, tv och skrivare, nu har sällskap av teknik som man i första hand inte förknippat med varumärkets historia. 

Spänner bågen hårt för 8K-genomslag 

Att 8K-kameran 8C-B60A inte är en filmkamera var Sharp tydliga med, utan är riktade främst till ENG-området. Men en mindre och cinema-kompatibel variant är något vi hoppas kunna se i framtiden.
 

När känslan att 4K är mer än tillräckligt för broadcast-branschen infunnit sig, är planerna för 8K-formatet redan här. Således var en av de största sevärdheterna under expot tillverkarens enorma satsning på detta. Då man redan i dag tillhandahåller skärmar för att visa en hög upplösning som denna, tog man ett stort steg mot att kunna erbjuda ett heltäckande 8K-ekosystem genom att sätta sin egen prägel på innehållsskapandet.

Den viktiga pusselbiten är närmare bestämt high-end-kameran 8C-B60A, bestyckad med CMOS-sensor för Super35mm, PLfäste, Grass Valleys HQX-codec (7680×4320 4:2:2 10-bit) och är kapabel att leverera 8K-innehåll i 60 fps. Och förutom att planen är att använda den i bevakningen av de olympiska spelen i Tokyo 2020, riktar man sig här även till branscher som övervakning och medicin. 

Det visuella intrycket är i all ära spektakulärt, men det spås en lång tid innan formatet närmar sig standard. Fram till dess har man åtminstone framtidssäkrat å det grövsta. 

Det smarta, aktivitetsbaserade kontoret

Blixtsnabba och sofistikerade skrivare, interaktiva skärmar och mötesrumslösningar stod i rampljuset under expot i den skotska huvudstaden.
 

Under expot i den skotska huvudstaden berättade man att de största förhoppningarna ligger på den egna tappningen av det smarta, aktivitetsbaserade kontoret. Ett koncept som här, till skillnad från arbetsplatser där produkter från olika håll ibland knyter ihop säcken, består av en rad kommunicerande komponenter ämnade för reception, administration, möten, marknadsföring, med mera. Allt med molnet som en central knutpunkt, där informations- och dokumenthanteringen sticker ut lite extra och sägs bana väg för smidigare arbetsflöden. Tillsammans skapas ett ekosystem som kan genomsyra hela verksamheten. Men är nordiska företag redo att genomgå sådana stora omställningar? 

– Jag tror att den nordiska marknaden är den marknaden i Europa som är mest redo att vilja transformeras i takt med utvecklingen och nya kundbehov. Jag vet att vi ligger långt fram här uppe, säger Sharp Business Systems General Manager i Norden, Henrik Flink. 

Under rundvandringen i utställningslokalen, uppdelad i små rum efter vanligt förekommande organisationsavdelningar och scenarion, fick man följa med informationskedjan från början till slut. Från att man vid registrering i receptionen tilldelats namnbricka efter ett par tryck på en touchskärm, till de flaskhalseliminerande lösningarna på administrationsavdelningen genom digitalisering och signering av offerter via scanning, vidare till marknadssektionens intuitiva CMS-system för global hantering av digital skyltning, och fram till de kollaboreringsbetonade mötessituationerna med skärmen Big Pad och en kommande replik till Amazons Alexa som nav. 

Amazons Alexas genomslag världen över är gigantiskt. Nu tar Sharp upp kampen med sin egna hårdvaruassistent, som i dag fortfarande är i prototypstadiet. Här erbjuds allt från ljud, till 360-graders videoupptagning.
 

Samtidigt som flödet går av bara farten, är Sharp inte ensamma i den här branschen. Men självförtroendet som byggts upp över tid stärktes enligt Henrik Flink ett par snäpp till efter expot. 

– Det har varit ett jättestort intresse från våra partners, som tyckte att det var en wow-känsla över detta. Och det är ändå partners som ligger långt framme inom detta, berättar Flink. 

– 2018 är väldigt mycket Sharps år, hävdar Sharps Nordenchef Henrik Flink.
 

Närmast väntar den stora sammandrabbningen på ISE 2018 i Amsterdam, som äger rum mellan den 5 till 9 februari. Om Sharp har vässat sina klor tillräckligt gentemot den övriga branschen återstår att se. 

– 2018 är väldigt mycket Sharps år, hävdar Flink. Dels ligger vi i framkant genom den produktfloran och det erbjudande vi har till kontoren i dag, med både skärmar och digital hantering av dokumentflöden, och dels är vi väldigt starkt efterfrågade. På så vis blir vi en nyckelaktör i år. 

PRODUKTNYHET: Samyang lanserar 14mm AF-objektiv för Canon fullformat

PRODUKTNYHET: Samyang lanserar 14mm AF-objektiv för Canon fullformat

BRANSCHNYHET: Martin Berger tillträder som Riedel Communications CSO

BRANSCHNYHET: Martin Berger tillträder som Riedel Communications CSO